• tessum

Snart 5 år och kissar ner sig HELA TIDEN! Tips?

Jag är så less! Min lilla tjej är gräslig just nu.

Hon har varit torr ibland i några veckor/någon månad men sen börjar hon om.

Nu har hon börjat kissa i sängen både på kvällen innan hon somnar och när hon vaknat (har även hänt att hon satt sig i sängen dagtid och kissat). Min tvätthög är enorm varje dag. Ibland hinner jag inte med när hon kissat så det upptäcks först när det stinker någonstans... Hela huset stinker kiss... jag blir galen!

Hon har absolut inga medicinska problem utan hon är fullt medveten om att hon gör det.

Eftersom det är hon som är familjens minsting så är det inte att hon vill bli "bebis" igen.

Inga problem på förskolan med fröknar,kompisar och så.

Hon har inte blivit utsatt för något.

Nu under sommaren fick hon upp ett ryck när hon kom på att hon skulle bajsa ner sig. Mellen 3-6ggr dag hade hon gjort det.  När vi inte orkade längre fick hon fara på minisemester till farmor och farfar (trodde hon skulle skärpa till sig där) men det fortsatte, 15ggr på 3 dagar bajsade hon ner sig. Som tur är höll det "bara" i sig i ca 2-3 veckor.

Nu ska vi utomlands nästa vecka och jag känner att jag orkar inte ha med henne. Hur roligt blir det om vi måste handtvätta allt hela tiden och tjorva med henne. Naturligtvis så lämnar vi inte henne hemma men jag har nästan förlorat glädjen över semestern.

Idag har jag köpt flera mindre saker (målarbok,spel, bokmärken,såpbubblor mm) som jag har slagit in i olika fina presentpapper och lagt i en låda. Tanken är att hon ska få välja en present för varje dygn som hon varit duktig. Och än så länge har hon inte kissat ner sig men jag vet att det inte kommer att hålla i sig så länge. Om jag har tur kanske hon är torr en vecka eller till och med under semestern men hon kommer att börja om förr eller senare och jag kan inte ge henne en sak/dag hur länge som helst.

Tips? Någon i samma sits?

• Svar på tråden Snart 5 år och kissar ner sig HELA TIDEN! Tips?
  • mammamoo

jag har inga tips, tyvärr.. puffar upp tråden och hoppas du kan få några goda råd :)
    kram

• pluppfamiljen

Sätt på en blöja och låtsas som om det regnar (jo jag vet att det är svårt) Men det går. Hon blir torr när hon är mogen för det. Det finns ju blöjor för stora flickor med kontakta vårdcentralen om du är orolig. 

Blivande 6 barns mamma
  • tessum
    pluppfamiljen skrev 2011-08-19 15:01:45 följande:
    Sätt på en blöja och låtsas som om det regnar (jo jag vet att det är svårt) Men det går. Hon blir torr när hon är mogen för det. Det finns ju blöjor för stora flickor med kontakta vårdcentralen om du är orolig. 
    Har testat men hon blir nästan värre då. Kissar i blöjan, tar av den, gömmer den och sen kissar hon på något annat ställe... snabb är hon också så det är omöjligt att övervaka henne hela tiden.

BVC säger samma sak... att barn blir torr när de är mogen. Men det är så frustrerande att veta att hon kan vara torr när hon vill.
  • Erica26

Hur vet du att hon inte har ett medicinskt problem?

Har hon någon utv störning?

• MammaJohanna1

Vad säger hon när hon har kissat på sig? Hur är hon i övrigt? Glad, ledsen, arg? Jag tänker om hon kissar på sig för att visa att hon är arg exempelvis. Kissar hon på sig lika ofta på förskolan? Vad säger de? 

Kan man prova att göra ett kiss-schema? Alltså att du följer med dottern till toaletten och ser till att hon kissar ex en gång i timmen?

Prata med bvc! De har säkert råd att ge er om hur ni ska tackla detta.    

• tessum
    Erica26 skrev 2011-08-19 15:06:46 följande:
    Hur vet du att hon inte har ett medicinskt problem?

Har hon någon utv störning?
    För att hon känner när hon ska kissa. Hon försöker smita iväg/gömmer sig ofta.  Vi har lärt oss en del, som att när hon går upp på övervåningen så gör hon det garanterat för att kissa så då brukar vi vara snabba och ta med henne till toan.

Det fungerar att vara torr när vi "mutar" henne.

Hon kan som sagt vara torr i några veckor, sen börjar hon om.

Det här är en väldigt testande liten dam som älskar att försöka tänja på gränserna och som gör allt för att se hur vi reagerar.

Nej ingen utv störning.
  • tessum
    MammaJohanna1 skrev 2011-08-19 15:11:19 följande:
    Vad säger hon när hon har kissat på sig? Hur är hon i övrigt? Glad, ledsen, arg? Jag tänker om hon kissar på sig för att visa att hon är arg exempelvis. Kissar hon på sig lika ofta på förskolan? Vad säger de? 

Kan man prova att göra ett kiss-schema? Alltså att du följer med dottern till toaletten och ser till att hon kissar ex en gång i timmen?

Prata med bvc! De har säkert råd att ge er om hur ni ska tackla detta.    
    Hon är en väldigt glad/busig och härlig tjej med en massa egen vilja. Tror inte att hon kissat ner sig när hon varit arg.

Det är samma sak på fsk, förra veckan var hon helt torr där (inte hemma), men i veckan har hon kissat ner sig alla dagarna och fskpersonalen har missat detta så hon har kommit hem stinkande av intorkat kiss.

Ibland är hon torr hemma och inte på fsk.

Bra veckor är hon helt torr.

Testade kissschema men då kissade hon bara några droppar på toa och sen gick det 15min och så kissade hon ner sig. Men det var i våras så det kan vara värt att testa igen!
Svar på tråden Snart 5 år och kissar ner sig HELA TIDEN! Tips?