• Anonym (2 barn?)

Fördelar / nackdelar med två barn?

Jag skriver anonymt då jag inte vill att folk som jag känner ska spekulera i hurvida vi planerar ett andra syskon eller inte.

Folk runtomkring har börjat undra varför vi inte skaffar syskon till vårt barn..
    Jag känner mig dock tveksam till om jag vill ha mer än ett barn eller inte.  just nu ser jag bara nackdelar med ett syskon = dubbelt jobb? 

Skulle därför vara kul att höra hur ni som har två barn känner! Fördelar/nackdelar med två barn?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Fördelar / nackdelar med två barn?
  • Anonym

Just nu känns det mest bara jobbigt för det är verkligen extremt mycket jobbigare med två men jag tycker att det är värt det för det är viktigt att ha ett syskon tycker jag och jag kan inte heller tänka mig att vara utan någon av mina två små såklart.

Jag kan dock erkänna att jag just nu mest är avis på de som inte har barn alls men så har vi också en riktigt jobbig period just nu.

• Anonym (2 barn?)

Ja det är klart, allt är ju jobbigt periodvis, vi har oxå haft många jobbiga perioder med vårt barn.... därav tveksamhet till ett syskon.

• Anonym

positivt. mer kärlek, man blir lycklig av att se syskon leka och skratta tillsammans. det e rätt stor ålderskillnad på mina vilket är skönt (6år)

negativt. det dåliga samvetet! är man med den ena vill man vara med den andre, man har alltid dåligt samvete över något av barnen jämt! oavsett..

• Anonym (h)

ser bara fördelar med fler än ett barn. har själv 4 och känner inte att det är 4 ggr jobbigare.... 

• Anonym (2 barn?)

Men känner ni att det är dubbelt jobb? Tänker: semestrar om man tex åker utomlands, dagis - hämtning/lämning, när man ska iväg, nattsömnen, sjukdomar, bråk & tjafs, osv osv. 

• YokohamaNr2

Jag har två och har bara positiva upplevelser faktiskt, nu är de 2 och 4.5 och har börjat leka med varandra. själklart blir det bråk lite då och då men bara att se dem tillsammans uppväger allt negativa tycker jag!!

• Anonym
    Anonym (2 barn?) skrev 2011-08-19 16:03:07 följande:
    Men känner ni att det är dubbelt jobb? Tänker: semestrar om man tex åker utomlands, dagis - hämtning/lämning, när man ska iväg, nattsömnen, sjukdomar, bråk & tjafs, osv osv. 
    Ja det är absolut dubbelt jobb.
  • iolanthe
    YokohamaNr2 skrev 2011-08-19 16:03:15 följande:
    Jag har två och har bara positiva upplevelser faktiskt, nu är de 2 och 4.5 och har börjat leka med varandra. själklart blir det bråk lite då och då men bara att se dem tillsammans uppväger allt negativa tycker jag!!
    Jag håller med. Mina är 5 och 2 och leker jättebra tillsammans, ytterst lite syskonbråk. Jag tror faktiskt att det skulle vara mer jobb med bara 5-åringen, då skulle hon antagligen kräva mer lek av oss föräldrar istället.

Och samma med resor, ser det bara som positivt att dom har varandra att leka med när vi är på resa.
  • linjes

Ser bara fördelar med 2 barn,vet inte om jag hade det ovanligt lätt men min barn har alltid kommit bra överens,även nu när dom är större

• Anonym

Jag tror att barnen kommer ha mer glädje av varandra när de blir större. Just nu tycker min stora pojk bara att lillbrorsan är jobbig och stör honom medan lillbrorsan avgudar storebror men konstant råkat ut för tjuvnyp och alltdeles för våldsam lek från storebror. Det är konstant konflikter just nu men så har lillebror precis lärt sig krypa och gå och det sägs att det är då det uppstår som mest konflikter mellan syskonen och i vårt fall stämmer det väl. Mycket därför är jag helt slut nu och tycker mest det är jobbigt med två. De är 4 år och 1 år.

Svar på tråden Fördelar / nackdelar med två barn?