• CLT

Finns det nån duktig möbelrenoverare? Ska måla ett "äpplet"-skåp...

Ska måla ett äpplet-skåp i ek till vitt. Tror jag ska väla en matt vit färg. Nu till frågan: ska jag använda spärrfärg/kvistlack först? "Blöder" kvistarna igenom på ett gammalt lackat ekskåp?

Sen till nästa fundering...låset på dörren + lådan är i svart "gjutjärn" men gångjärnen/beslagen (som går fram på dörrens framsida) går åt lite koppar/mässing...Ska jag behålla dessa som dom är eller ska jag måla vitt?   

Tacksam för råd!  

• Svar på tråden Finns det nån duktig möbelrenoverare? Ska måla ett "äpplet"-skåp...
  • Lady without tattoo

Varför skall du förstöra skåpet?

Yrke: Leg pratkvarn
  • MajaVira

Håller med föregående inlägg. Vill du inte ha ett ekskåp så sälj det istället för att förstöra det.

• Lady without tattoo
    MajaVira skrev 2011-08-19 20:30:50 följande:
    Håller med föregående inlägg. Vill du inte ha ett ekskåp så sälj det istället för att förstöra det.
    Det är ett helgerån att måla över skåpet
    Yrke: Leg pratkvarn
  • Rigmor Mortis
    CLT skrev 2011-08-19 19:22:08 följande:
    Ska jag behålla dessa som dom är eller ska jag måla vitt?  
    Du ska behålla skåpet som det är, alternativt sälja det till någon som uppskattar det som det är. Synd att förstöra möbler.
  • annaOmeja

Om det är som ekfane'r så måste du spärr lacka först. Det har jag gjorrt med mina möbler. Fick göra tre strykningar innan jag kunde gå på med vanlig lackfärg, för det blöder igenom annars.

Jag har tidigare använt mig av Landoras färg som heter Häftner, den är olje baserad. Den är riktigt bra.
    Jag testade fluggers Iso primer som är vatten baserad. TYcker inte den är lika bra men det kan nog vara svårt att få tag på spärrfärg som är oljebaserad nuförtiden. 

♥ Meja 070725 ♥ Molly 100811
  • CLT
    annaOmeja skrev 2011-08-20 20:53:59 följande:
    Om det är som ekfane'r så måste du spärr lacka först. Det har jag gjorrt med mina möbler. Fick göra tre strykningar innan jag kunde gå på med vanlig lackfärg, för det blöder igenom annars.

Jag har tidigare använt mig av Landoras färg som heter Häftner, den är olje baserad. Den är riktigt bra.
    Jag testade fluggers Iso primer som är vatten baserad. TYcker inte den är lika bra men det kan nog vara svårt att få tag på spärrfärg som är oljebaserad nuförtiden. 

Tack för att du svarat på min fråga! Vet inte om det är ekfanér men tar ändå det säkra före det osäkra o spärrmålar!

Vad gäller övriga kommentarer: Det är ingen snygg "ekfärg" på skåpet, ganska fult sliten på sina ställen dessutom...+ att JAG GILLAR VITT, jag VILL måla skpået vitt, har andra möbler i ek o vill inte ha mer ek.  
  • jennifer88
    Rigmor Mortis skrev 2011-08-19 22:12:04 följande:
    Du ska behålla skåpet som det är, alternativt sälja det till någon som uppskattar det som det är. Synd att förstöra möbler.

Instämmer!!

• Ari Gold
    CLT skrev 2011-08-21 18:00:09 följande:

JAG GILLAR VITT,
    Vad har det med saken att göra? Jag gillar inte guld något vidare men om jag får en guldring inte f*n spraymålar jag den vit för det.

Du sabbar ju värdet på skåpet totalt.
  • CLT

Jag ska inte sälja skåpet. Jag ska ha det i mitt hus. I mitt kök. Mitt kök ser för tillfället ut som en fjällstuga. Trätak, trägolv, träluckor och kork på väggarna. Jag vill ha lite ljust, INTE mer trä. Det spelar ingen roll om jag förstör värdet på skåpet. Värdet för mig är att JAG tycker det är fint vitt, det tycker jag inte som det ser ut nu. Om jag inte målar det, kör jag ner det till stugan igen. Å köper ett vitt skåp från IKEA. För det är ett vitt skåp jag vill ha och mamma o pappa råkade vilja bli av med ett.

Jag bad om ommålningsråd, inte era privata åsikter om huruvida värdet sänks eller inte.

Likvärdiga skåp på blocket vill man ha ca 2000:- för. Vitmålade säljs för det dubbla. Så jag tror inte jag sänker värdet på skåpet IFALL jag skulle bli akut behov av pengar o va tvungen att sälja det.   

• Anna Paulita
    CLT skrev 2011-08-21 20:55:42 följande:
    Likvärdiga skåp på blocket vill man ha ca 2000:- för. Vitmålade säljs för det dubbla. Så jag tror inte jag sänker värdet på skåpet IFALL jag skulle bli akut behov av pengar o va tvungen att sälja det.   

Är det ett äkta äpplet skåp så gör det absolut det, jag lovar dig!
  • annaOmeja

Men herregud, MÅLA SKÅPET. 

Strunta i vad folk tycker, det är ditt skåp och skulle du ångra dig en dag att du målade det så får du stå för det kastet då.

♥ Meja 070725 ♥ Molly 100811
  • Rigmor Mortis
    CLT skrev 2011-08-21 20:55:42 följande:
    Jag ska inte sälja skåpet. Jag ska ha det i mitt hus. I mitt kök. Mitt kök ser för tillfället ut som en fjällstuga. Trätak, trägolv, träluckor och kork på väggarna. Jag vill ha lite ljust, INTE mer trä.
    Måla tak och väggar istället då?
  • CLT

Vi ska helrenovera om ett par år...öppen planlösning kök-vardagsrum-bibliotek-hall, så det är inte "bara att måla tak o väggar".

Nu har jag köpt slipgrejer, spärrfärg o snickerifärg o det ska bli mig ett sant nöje att sätta penseln på skåpet!

Underbart att kunna reta upp så många genom att ställa en simpel fråga! Det kanske är nån som vill bjuda på skåpet som det ser ut nu? Det verkar ju dagsläget vara värt en mindre förmögenhet enl alla kunniga här inne!   Kanske kan bekosta köksrenovering om jag säljer skåpet?  

• tuzzla
    CLT skrev 2011-08-22 15:01:04 följande:

Vi ska helrenovera om ett par år...öppen planlösning kök-vardagsrum-bibliotek-hall, så det är inte "bara att måla tak o väggar".

Nu har jag köpt slipgrejer, spärrfärg o snickerifärg o det ska bli mig ett sant nöje att sätta penseln på skåpet!

Underbart att kunna reta upp så många genom att ställa en simpel fråga! Det kanske är nån som vill bjuda på skåpet som det ser ut nu? Det verkar ju dagsläget vara värt en mindre förmögenhet enl alla kunniga här inne!   Kanske kan bekosta köksrenovering om jag säljer skåpet?  

Svar på tråden Finns det nån duktig möbelrenoverare? Ska måla ett "äpplet"-skåp...