• Lisch

Selexid hjälper inte, har jätteont och vet inte vad jag ska göra.

Jag fick i måndags utskrivet Selexid mot UVI. Hade UVI senast i början av juni. ( 3:e ggn i år)

I början av kuren hjälpte det men nu har jag lika ont igen. Jag vet inte varför det blir så här och jag är så trött på alla dessa UVI.

Har testat tranbärsjuice och tabletter, Ingen skillnad. Dricker massa citronvatten dagligen. Vilket läkaren tyckte var bra.

Har även fått vagifem utskrivet. Läkaren trodde att det kanske hjälper mot UVI i framtiden.

Men jag har haft ont i 3 veckor nu. Trodde de 2 första veckorna att det skulle gå över men nu 3:e veckan med antibiotika har jag ännu ont.

Jag har Furadantin eller hur de stavas, hemma. fick det en gång mot UVI men  fick jätteont i magen av dom. Därför selexid blev alternativ denna å förra gången.

Jag vet inte vad jag ska göra. :(     

• Svar på tråden Selexid hjälper inte, har jätteont och vet inte vad jag ska göra.
  • Kajsaaa

Selexid är för svag, det finns massor med annan medicin. Ring vårdcentralen för om du gått till läkare där kan du få en telefontid med honom, berätta att selexid ej funkar o den andra får du ont i magen av så skriver han ut internetrecept till dig så du kan hämta direkt på apotek.

Lycka till o fortsätt drick:) 

• Jiinii

men har dom tagit en odling??
    nu vet jag inte men är detta ett bredspektraantibiotikum?? annars kan det vara att den medicinen inte tar på den uvi du har.???

jag tycker du ska söka läkare igen så här ska du inte ha det

• MrsHW

Tycker också absolut  att du ska söka läkare igen. Har de gått så lång tid och det inte har hjälpt så kanske de har gått upp i njurarna och då måste de behandlas ordentligt... Har också haft mkt problem med UVI, dock har jag inte haft det (peppar, peppar) på länge... 

Äter tranbärsextract var dag, byter underkläder var dag, kissa och duscha av efter sex osv.... De har hjälpt på mig!  

longingfortheone.blogg.se/ ♥ Bebis BF 120213 ♥
  • Villemo

Finns andra pc. Har dom tagit en urinodling? Vi brukar ge selexid eller trimetoprim till att börja med men skickar också en odling för att se så inte bakterierna är resistenta mot dessa... sök läkare igen, det kan gå upp till njurarna och orsaka njurbäcken inflammation och det är INTE skönt, jag har haft det.
    Lycka till

• Nintendo

Jag har kroniska besvär med uvi och vet hur jobbigt det är.

Ring doktorn och kräv att dom gör en odling (viktigt att det tas på morgonurin) och får andra tabletter. Selexiden du fick har troligen bara tagit bort tillräckligt med bakterier för att göra dig symtomfri ett tag och efter avslutad kur förökar bakterierna sig igen och du får tillbaka symtomen. Furadantin brukar inte heller vara tillräckligt i sådana här lägen.

Har du feber och/eller ont i ryggen? Det är i så fall tecken på att uvi:n har tagit sig upp till njurarna och det är verkligen inte bra. Då är det än mer akut att söka vård.

Kram och lycka till!

• Eisa

Selexid är ju ofta ett förstahandsval och hjälper långt ifrån alla.

Nä, urinodling och terapibyte.

Ring 1177 och få en tid nånstans, eller hur man nu gör där du bor.

• Lisch

Tack alla för era svar.

Nej dom har inte tagit någon odling på mig. 
    Ska försöka hålla ut tills på måndag då jag vill ha min läkare. Han är jättebra men kanske inte i just detta problem. 
    Jag har lite ont i ländryggen, mem vet inte om det beror på att jag fått sova på soffan i 2 nätter. Vill inte väcka killen när jag behöver ta en varm dusch för att lindra smärtan lite. Jag vet att värme gör så att bakterierna förökar sig.

De senaste 2 månaderna ( sedan min senaste UVI) har jag känt mig almänt dålig, som att man är påväg att bli sjuk.
    Men aldrig riktigt brutit ut om ni förstår? 

Jag har haft ont till å från sedan den gången när jag kissar och sitter. Då kissa jag blod vilket jag visste då jag såg de innan jag åkte in.

Hoppas jag överlever helgen annars åker jag in till jouren.  

• Eisa
    Lisch skrev 2011-08-20 08:46:38 följande:
    Tack alla för era svar.

Nej dom har inte tagit någon odling på mig. 
    Ska försöka hålla ut tills på måndag då jag vill ha min läkare. Han är jättebra men kanske inte i just detta problem. 
    Jag har lite ont i ländryggen, mem vet inte om det beror på att jag fått sova på soffan i 2 nätter. Vill inte väcka killen när jag behöver ta en varm dusch för att lindra smärtan lite. Jag vet att värme gör så att bakterierna förökar sig.

De senaste 2 månaderna ( sedan min senaste UVI) har jag känt mig almänt dålig, som att man är påväg att bli sjuk.
    Men aldrig riktigt brutit ut om ni förstår? 

Jag har haft ont till å från sedan den gången när jag kissar och sitter. Då kissa jag blod vilket jag visste då jag såg de innan jag åkte in.

Hoppas jag överlever helgen annars åker jag in till jouren.  

Jag skulle inte rekommendera dig att vänta till måndag. Det kan krypa upp in the kidneys fort.

Men du gör såklart som du vill.
  • Nintendo

Oj, om du har ont i ryggen är risken stor för att det har kommit upp till njurarna. Åk till jouren redan idag!
    Jag har ärr på mina njurar pga några långtgående uvi men har ändå haft tur och har bara fått liiite försämrad njurfunktion. Så snälla, vänta inte en dag till för det kan ge bestående men!

• Nintendo

Förresten så är det kanske även läge att be din doktor att remittera dig till urologen för en ordentlig utredning av dina upprepade uvi. Som sagt kan man få försämrad njurfunktion om infektionen sprider sig uppåt.

Svar på tråden Selexid hjälper inte, har jätteont och vet inte vad jag ska göra.