Hur många presenter till en 4-6 åring?
ett pussel, en klädsak, en mask (utklädningsmask) en leksak räcker det?
hur många presenter ger ni?
ett pussel, en klädsak, en mask (utklädningsmask) en leksak räcker det?
hur många presenter ger ni?
Det är ju väldigt personligt .. och jag förmodar du menar till ditt eget barn?! När L fyllde 4 år köpte vi bara en stor present vilket kändes konstigt & snålt på något sjukt sätt, men jag visste att han skulle bli överröst med dyra & billiga presenter av släkt & vänner.
Räcker väl mer än väl, behöver inte vara så mkt presenter tycker jag, viktigaste är väl att barnet får nått det vill ha iaf och blir glad för? Då spelar det ingen roll om det när nått som är nästan gratis eller 1 sak. Man behöver inte dränka barnen i presenter. Sonen får 2-3 födelsedagspresenter av oss, iof fyller han 4 dgr före jul och vi sprider ut lite under året. Han får oxå rätt billiga presenter så köper vi nått dyrare vid namnsdagen mitt i sommaren istället oftast.
Jag tucker det räcker. Det är du som formar ditt barn. Om du ger mer/dyrare i början har det en tendens att öka... Det viktiga är väl att de får något de verkligen vill ha (inom rimliga gränser dvs). Sedan är det ju annat som gör en födelsedag. Tårta, kalas mm.
Ni har så rätt
hon fyller 4 och han 6, hon får inte det som står högst upp på önskelistans som är barbie i 7 olika varianter... *ler* (hon har redan 5 st)
Hon får säkert pengar av min farmor och kan köpa en själv det blir roligt att få välja den själv.
Han får också pengar ju.
Senär det ju 3 barn som fyller år samma vecka det blir så dyrt.. även om det var saker på rea.
jag ska nog spara lite till julafton så det blir lite pysslande då med.
Vi brukar "fylla ut" presenthögen med saker som barnet ändå skulle fått, typ kläder och sportutrustning, och billiga (men genomtänkta) småsaker bara för att det är så roligt att få öppna många paket. I år var några av lillebrors mest uppskattade sakerna storasysters egeninköpta presenter: en (länge efterlängtad) bumerang för 19 kr och slime.. Kan inte säga rakt av exakt hur många presenter barnen får, men betydligt fler än 4.
Min son fyller 6 nu om någon vecka, av oss får han ett golfset (5 klubbor begagnade), en Nintendo DSi och en enklare digitalkamera. Så mycket brukar vi inte ge men det blir så den här gången, annars brukar vi försöka ge en större/dyrare och några mindra/billigare när ungarna fyller år och till jul.
Skulle ge max två st. Vill inte att presenterna ska vara det viktiga och ta över det roliga på dagen.
Beror ju på vad det kostar, våran son fyller 4 i morgon och vi har köpt en present för 1200:- och det är nått han har tjatat om länge så från oss får han det och inget mer..
Vår dotter fyller fyra och får nog 4-6 presenter. Då är det också inräknat tråkiga saker som kläder som hon ändå skulle ha fått, mest för att hon älskar att öppna paket!
Vi köper inget från oss föräldrar. De får från våra föräldrar, och då har vi ett ord med i laget och ser till att de får sådant de behöver/önskar sig. Samma med kusiner. Sedan är det barnkalas, då de får småsaker... Så de får alldeles tillräckligt med saker utan att vi också ska köpa!