• tobiq

Fortsätta amma trots såriga/variga vårtor?

Min dotter fyller 1 år på onsdag och jag ammar henne fortfarande, hon har alltid vägrat flaska och vill gärna amma ofta fortfarande (fram till för någon månad sedan ammade jag henne minst 10 ggr per natt, jag är som en levande napp...).

Jag älskar amningen men har dragit ner på det till ca 3 amningar om dagen och då har hon även nöjt sig med att äta endast en gång nattetid i ungefär en månad. Nu är hon dock sjuk och har maratonammat hela nätterna i en vecka ungefär och mina bröstvårtor är helt förstörda! Det är sprickor och sår i dom som även börjat vara sig lite, har haft sår innan när jag fick svamp men nu beror det på hennes brutala snuttande+att hon har en ordentligt tandrad nu som hon använder av misstag ibland. GUD så ont det gör! Jag är ju livrädd varje gång jag ger henne bröstet, men nu när hon varit dålig har inget annat fungerat.

Vet egentligen inte vad jag vill säga med tråden, mest gnälla av mig lite:P Vill ju absolut inte ta ifrån henne amningen nu när hon verkligen behöver den. Men herregud vilken smärta...     

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Fortsätta amma trots såriga/variga vårtor?
  • dunderhanna

Jag fick såriga och onda bröstvårtor i början men köpte vårtsalva och smörjer och de gick över.. Men finns typ silikongrejjer som man tar på bröstvårtan när dom ammar, dom är tydligen sjukt bra och finns på Apoteket...

• tobiq
    dunderhanna skrev 2011-08-19 23:10:55 följande:
    Jag fick såriga och onda bröstvårtor i början men köpte vårtsalva och smörjer och de gick över.. Men finns typ silikongrejjer som man tar på bröstvårtan när dom ammar, dom är tydligen sjukt bra och finns på Apoteket...

Amningsnapp menar du? Jag tror inte att dottern hade accepterat det:) Har haft amningskupor som man lägger i behån som gör att vårtorna luftas och läker bättre, får nog inhandla ett par såna igen...
    Moa-08 Svea-10
  • dunderhanna

Jo de menar jag..:) Oki du kan ju mjölka ut lite och smörja med bröstmjölk de är jätte bra enligt bb personalen..

• littlemini

>Är såren på bröstvårtorna variga skall du inte smörja med vanlig bröstvårtekräm utan köpa antibakteriell kräm på apoteket, finns receptfri. Tror den heter microcid el. likn. Fråga i kassan.  Kan bli tråkiga infektioner i bröstet som ger dig feber, ingen fara att amma med den krämen. Det rådet fick jag på amningsmott. Har du provat amningsnapp>?

• Serahjay

Har hört att det ska iaf vara helt ofarligt för barnet trots såriga bröstvårtor. Om du oroar dig för det.
    Men att det gör djävulsk ont är ju en annan historia :)

Själv hade jag planerat att amma i 6 månader och sen succesivt byta till flaska. Mest för att skippa att bli biten av nyutväxta tänder :D

Svar på tråden Fortsätta amma trots såriga/variga vårtor?