• Anonym (ECT)

Erfarenhet av ECT behandling ?

Är det någon här som har erfarenhet av ECT behandling ?
    Hur reagerade ni , när kom effekten eller uteblev det mm .

Är nyfiken på båda bra & dåliga synpunkter på detta & framför allt höra erfarenheter inte åsikter hurvida det är en bra eller dålig behandlingsmetod från dom som inte är insatta.

Ska själv påbörja behandlingen snart men är lite små nervös såklart.  

• Svar på tråden Erfarenhet av ECT behandling ?
  • Marionettdocka

Två i min omgivning har fått det. De blev inte hjälpta men fick bestående minnesstörningar.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym (ECT)
    Marionettdocka skrev 2011-08-19 23:04:42 följande:
    Två i min omgivning har fått det. De blev inte hjälpta men fick bestående minnesstörningar.
    ok , när gjorde dom ECT då , nyligen eller många år sedan , äldre personer eller så ?
    Du får gärna berätta lite om deras utgångsläge . 
  • MalinHöög

Jag har fått ect mot deppression, två omgångar. Kan säga som så att den positiva biten är att (iaf för mig) jag blev bra väldigt snabbt, efter sju behandlingar mådde jag bättre än jag gjort på flera år och klarade av att sätta in mediciner utan problem som höll mig stabil efteråt också. (Åtminstone ända tills jag en dag fick för mig att jag mådde bra och slutade med medicinen och därav också omgång nummer två med ect.) Jag har sett mestadels positiv effekt på andra som fått ect och det bästa är ju som sagt att man mår bra väldigt fort utav det. Jag gillar att bli sövd, tycker det är otroligt behagligt så det var ju för mig ett extremt plus, fast det hör väl egentligen inte hit haha.

Sen till det mest negativa. Minnet....minnet blir hemskt. Man minns inte vad man sagt, kan glömma vad man gjorde precis, man berättar samma saker om och om igen för man minns ju inte att man berättat det en timma innan. Det är ruskigt obehagligt för man är medveten om att man glömmer ändå. En hel sommar är i princip helt borta från mitt minne pga. av ect behandlingar. Annat negativt är att man får ont i huvudet och andra muskler efteråt (huvudet är riktigt illa!) man blir trött och dåsig förmodligen för man varit sövd. Men som sagt, det där med minnet, det är inte kul alls, man känner sig senil och andra undrar vad som händer med en.....

Men i slutändan kan jag säga att det iaf enligt mig har vart värt det! Jag har innan dessa omgångar med ect mått så otroligt dåligt att jag inte sett något ljus längre alls. Två veckor ca. med ECT och sen mådde jag bättre än på många år. Jag skulle utan tvekan göra det igen om jag blev såpass dålig att jag skulle behöva det, minnet kommer trots allt tillbaka hur obehagligt det än kan vara och smärtan i kroppen å skallen kan man härda ut. Speciellt när man ser positiva resultat efter några behandlingar.

Hoppas att det går bra för dig och nervös tycker jag inte du ska vara, dom är otroligt duktiga dom som sysslar med detta!! :)

• Marionettdocka
    Anonym (ECT) skrev 2011-08-19 23:09:31 följande:
    ok , när gjorde dom ECT då , nyligen eller många år sedan , äldre personer eller så ?
    Du får gärna berätta lite om deras utgångsläge . 
    De var svårt deprimerade och gjorde det för två respektive tre år sedan och minnet har inte återvänt, så de upplever att de tappat bort flera år.
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym
    Marionettdocka skrev 2011-08-19 23:14:21 följande:
    De var svårt deprimerade och gjorde det för två respektive tre år sedan och minnet har inte återvänt, så de upplever att de tappat bort flera år.
    Det är självklart fruktansvärt, men risken att det ska hända är extremt liten. Minnet påverkas under behandlingstiden och en period efteråt för att sedan stabilisera sig igen. All den information ska man få av läkare innan behandling!
  • Anonym (anhörig)

Min syster drabbades av en fruktansvärd förlossningsdepression som inte släppte trots mediciner. Två år senare gjorde hon 4 ect-behandlingar och blev snabbt helt återställd. Depressionen återvände aldrig. Tyvärr tog hennes närminne stryk. Dock tyckte hon att detta bara var strax efter behandlingarna. Hon var mycket nöjd med behandlingen.

Kanske ska denna behandling bara göras som en sista utväg, med tanke på minnesstörningarna som kan bli.

• Anonym (JA till ECT....)

Jag har fått ECT vid 3 tillfällen och ca 11 gånger per tillfälle,det har varit lite olika från gång till gång
    För mig var det varje gång en fråga om att leva eller dö jag kände att valet var lätt och har så varit varje gång jag fått ECT.
    Jag blir enormt minnes på verkad både långtidsminnet på kortsikt det brukar gå över men mitt närminne är helt kasst nu mera men som sagt så har valen inte varit svåra om hurvida jag ska ha det eller ej fast minnet blir så påverkat.
    Förutom det med minnet har det bara varit positivt allt med ECT efter bara ett par gånger var det som att sakta börja vakna upp och depressionen och självmordstankarna lätade och livet var helt plötsligt värt att leva för mig har det varit som ett mirakel att det funkar så himla bra på mig.
    Inga medeciner under alla år som jag mått dåligt har gett sånt resultat som ECT har och för mig har det varit nödvändigt att tillslut välja livet fast det har varit en kamp många gånger.

Fick första behandlingen 1998 och nu sista 2009 fick då 11 gånger det tillfället.

• Anonym (ECT)

Tack för att ni berättar era erfarenheter, jag har läst mycket inför detta och läst om de ev . minnesstörningarna men de verkar ju vara övergående i de flesta fall ?
    Men samtidigt så hellre glömsk än att inte orka leva faktiskt.

Jag är såklart väldigt nervös över första gången , för man vet ju inte riktigt vad som väntar.
    Men jag hoppas på goda resultat av detta iallfall !

kan ju även fråga, hur har ni mått efter behandlingarna, har ni kunnat åka hem senare samma dag eller har ni varit inlagda hela tiden ?  

• Anonym (JA till ECT....)
    Anonym (ECT) skrev 2011-08-20 11:59:45 följande:
    Tack för att ni berättar era erfarenheter, jag har läst mycket inför detta och läst om de ev . minnesstörningarna men de verkar ju vara övergående i de flesta fall ?
    Men samtidigt så hellre glömsk än att inte orka leva faktiskt.

Jag är såklart väldigt nervös över första gången , för man vet ju inte riktigt vad som väntar.
    Men jag hoppas på goda resultat av detta iallfall !

kan ju även fråga, hur har ni mått efter behandlingarna, har ni kunnat åka hem senare samma dag eller har ni varit inlagda hela tiden ?  
    Jag har äkt taxi till sjukhuset på morgonen tidigt för att vara där till 08.
    Får en perfekt narkos som gör att jag vaknar upp nästan på en gång när jag är färdig och jag
    mår super bra efteråt, kanske lite huvudvärk och sen har jag även fått lite muskelvärk någongång men det
    är ju övergåeende på ett tag.
    Jag är i regel hemma till lunch så det går fort för mig iallafall.
    Men första gången jag fick det var jag inneliggande dom första 2 veckorna men då hade jag en psykos som skulle brytas ,dom andra 2 har jag varit hemma.

Jag säger som dig hellre glömsk än att inte orka leva... så är det verkligen för mig
  • Anonym (oxå!!!)

Jag har fått ect- behandlingar en väldigt lång serie på 29 behandligar, (alltså väldigt många)

Kan nog säga att dem rädddade mitt liv.

Jag har "tappat" ort ca 6-7 månader av minnet, men märker at en hel del har kommit tillbaka, det är 2 år- sen jag gjorde behandlingarna.

Jag hade innan jag gjorde behandlingarna ätit medicin i över 10 år, men aldrig blivit riktigt bra, åt flera mediciner och kombinerade en massa olika, hade 4-5 olika hela tiden.

Men för 1 år sen ( alltså 1 år efter att behandlingarna avslutades ) slutade jag helt med medicinen, äter idag ingen alls. Ett helt otroligt framsteg, från att ätit ca 10-12 piller/dag.

Jag ångrar inte en sekund att jag gjorde behandlingarna, men det är bra att ha minnesstörningarna i huvudet redan innan.

Det jag tyckte var jobbigt med behandlingarna var att jag kissade på mig 1 gång under själva behndlingen. Men hade inge problem med vare sig huvudvärk eller annat.

Lycka till du får gärna fråga om det är något du undrar.

Svar på tråden Erfarenhet av ECT behandling ?