• Anonym

Min 14 månaders som inte vill äta hemlagad

Hej!
    Jag har en 14 månaders tös hemma, som har bara ätit burkmat och välling ända sedan hon var 5-6 månader . Nångång har hon fått hemlagad, men det verkar som att hon föredrar burkmat. Välling får hon bara på morgon och kväll när hon ska lägga sig.
    Men nu vill jag att hon bara ska äta hemlagad, så hur kan jag " avvänja " henne burkmaten? Jag försöker göra hemlagade maten lite mosig och saftig som i burken, men ändå tar hon 5-6 skedar mat och sen vill hon inte ha mer. Blir hon mätt på det, eftersom hon inte vill ha mer? Burkmaten tar hon helt slut på.
    Vad ska jag göra så hon kan börja äta hemlagad?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Min 14 månaders som inte vill äta hemlagad
  • BVC Sköterskan

Hej!

Är din dotter frisk och välmående är min erfarenhet att det lönar sig att ha is i magen. Fortsätt servera mat på regelbundna tider och erbjud inget däremellan, så att hon verkligen är hungrig när det är dags för mat. Försök inte tänka på vad hon fått i sig per mål eller dag, tänk istället på vad hon ätit under veckan.

Vid ett års ålder är det vanligt att barn föredrar det som de är vana vid. Tyvärr sammanfaller denna period gärna med att föräldrarna planerar att hela familjen skall äta samma mat. Vilket gör att barnet kan upplevas kinkigt och väldigt kräset vad gäller maten.

Är/blir du orolig för hennes tillväxt tycker jag att du kontaktar BVC för kontroll.

Mvh Christine

• Anonym

Tack snälla för svaret!

Min dotters tillväxt går enligt kurvan, alltså jättebra. Skulle det gå dåligt, så självklart tar jag kontakt med BVC n.

Svar på tråden Min 14 månaders som inte vill äta hemlagad