pluvdo skrev 2011-08-20 00:29:54 följande:
Något annat som är jättelätt är att bara köpa färdig klyftpotatis från frysdisken och tillaga den i ugn eller stekpanna. Så kan man strimla fläsk- eller nötkött och ha till tillsammans med någon färdigsås från Blå band eller så. Gott och enkelt. Lagar jag ibland på helgen när jag har ont om tid.
Och så en enkel köttfärssås:
Sätt på pastavatten först och i med pasta när det börjar koka, förstås
Hacka en gul lök
Släng i gul lök plus 500 gram köttfärs i pannan och stek allt som vanligt tills det är genomstekt
Salta (jag brukar ha ganska mycket salt för att väga upp mot tomatpuréns beskhet), peppra och häll på ganska rikligt med oregano
Häll på kanske en halv tub med tomatpasta eller så. Eventuellt något mindre, det är svårt att säga. Men det skall bli rött i alla fall när du blandat om.
Häll på kanske två deciliter vatten
När pastan börjar bli klar, ta i kanske en halv-en deciliter crème fraiche och blanda om.
Smaka av tills du är nöjd med balansen tomat-oregano-salt-peppar-crème fraiche och så är det klart. Plättlätt.
Om man vill ha en "lättare(fettmässigt" variant så byter man ut creme fraichen mot mjölk, men då får man se upp så man inte tar så mycket mjölk för det får ju inte bli rinnigt.