• Nr 14

Tips på er bästa/enklaste/snabbaste vardagsmat!

Hejsan!
    Jag är urusel på att laga mat så alla här som vill hjälpa mig bli bättre blir jag oerhört tacksam emot! Vore jättesnällt om ni vill dela med er av era bästa rätter som går snabbt och enkelt att laga och då menar jag alltså med hela receptet! Min man är suverän i köket och brukar va den som lagar 90% av all mat men jag vill ju också göra det nån gång så nu förlitar jag mig på att ni hjälper mig att bli bättre och lyckas! Alla rätter är bra rätter och vi äter nästan allt så skriv är ni snälla! Kram

• Svar på tråden Tips på er bästa/enklaste/snabbaste vardagsmat!
  • sallybuse

Hej du jag skriver lite maträtter imorron i stället.jag svarade för att få den i mina favoriter.Annars hittar jag inte den igen.För nu så säger jag godnatt sovgott.<3

• pluvdo

Något jag lagade häromdagen som var förvånansvärt enkelt och, åtminstone enligt mig, gott var pasta med lövbiff i grädd- och currysås.

Sätt på pastavatten,
    sätt på stekpanna,
    klipp/skär upp önskad mängd lövbiff eller annat mört nötkött i strimlor och stek tills de är genomstekta.
    Släng sedan på vetemjöl. Jag använde kanske två-tre matskedar till 530 gram kött. Jag bara strödde på mjöl tills det verkade vara på allt kött.
    Blanda om ordentligt.
    Häll på lite vatten så det blir såsigt och häll sedan på grädde, salt, peppar och curry efter behag.

Jättelätt. Ja och när pastavattnet börjar koka slänger du såklart i pasta. Går säkert bra med typ ris och så också, men jag gillar den rätten med pasta. När mamma lagade den när jag var yngre så brukade hon även ha i exempelvis paprikabitar och så också så det kan du ju ta i om ni gillar det.

• Frontline

Koka upp vatten i med makaroner, grönskaer och korv, servera med ketchup och senap.
    allt är klart på 10 minuter

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • pluvdo

Något annat som är jättelätt är att bara köpa färdig klyftpotatis från frysdisken och tillaga den i ugn eller stekpanna. Så kan man strimla fläsk- eller nötkött och ha till tillsammans med någon färdigsås från Blå band eller så. Gott och enkelt. Lagar jag ibland på helgen när jag har ont om tid.

Och så en enkel köttfärssås:

Sätt på pastavatten först och i med pasta när det börjar koka, förstås
    Hacka en gul lök
    Släng i gul lök plus 500 gram köttfärs i pannan och stek allt som vanligt tills det är genomstekt
    Salta (jag brukar ha ganska mycket salt för att väga upp mot tomatpuréns beskhet), peppra och häll på ganska rikligt med oregano
    Häll på kanske en halv tub med tomatpasta eller så. Eventuellt något mindre, det är svårt att säga. Men det skall bli rött i alla fall när du blandat om.
    Häll på kanske två deciliter vatten
    När pastan börjar bli klar, ta i kanske en halv-en deciliter crème fraiche och blanda om.
    Smaka av tills du är nöjd med balansen tomat-oregano-salt-peppar-crème fraiche och så är det klart. Plättlätt.

• BountYhunteR

Hacka och fräs gul lök och massor med pressad vitlök
    Tillsätt blandfärs och hacka sönder
    Salta, peppra, krydda med paprikapulver
    I med passerade tomater
    I med vatten
    I med pastaringar/hjul/penne/makaroner
    Koka 5 minuter

Köttsoppa

KLART! 

;)
  • fair

Sparar denna tråd då jag också behöver mat-tips!!!

• BountYhunteR
    pluvdo skrev 2011-08-20 00:29:54 följande:
    Något annat som är jättelätt är att bara köpa färdig klyftpotatis från frysdisken och tillaga den i ugn eller stekpanna. Så kan man strimla fläsk- eller nötkött och ha till tillsammans med någon färdigsås från Blå band eller så. Gott och enkelt. Lagar jag ibland på helgen när jag har ont om tid.

Och så en enkel köttfärssås:

Sätt på pastavatten först och i med pasta när det börjar koka, förstås
    Hacka en gul lök
    Släng i gul lök plus 500 gram köttfärs i pannan och stek allt som vanligt tills det är genomstekt
    Salta (jag brukar ha ganska mycket salt för att väga upp mot tomatpuréns beskhet), peppra och häll på ganska rikligt med oregano
    Häll på kanske en halv tub med tomatpasta eller så. Eventuellt något mindre, det är svårt att säga. Men det skall bli rött i alla fall när du blandat om.
    Häll på kanske två deciliter vatten
    När pastan börjar bli klar, ta i kanske en halv-en deciliter crème fraiche och blanda om.
    Smaka av tills du är nöjd med balansen tomat-oregano-salt-peppar-crème fraiche och så är det klart. Plättlätt.
    Om man vill ha en "lättare(fettmässigt" variant så byter man ut creme fraichen mot mjölk, men då får man se upp så man inte tar så mycket mjölk för det får ju inte bli rinnigt. 
    ;)
  • pluvdo
    BountYhunteR skrev 2011-08-20 00:36:43 följande:
    Om man vill ha en "lättare(fettmässigt" variant så byter man ut creme fraichen mot mjölk, men då får man se upp så man inte tar så mycket mjölk för det får ju inte bli rinnigt. 
    Ja, grejen är den att jag länge försökte använda mjölk till min köttfärssås, men jag lyckades aldrig få någon god smak på den då. Vet inte varför. Det var först med crème fraiche som det blev gott. Men man kan ju alltid använda lätt-crème fraiche annars. :)
  • Empiiis

Blå band grönpepparsås.. KOlla baksidan för geönpeppargryta.. Underbart gott til både klyftpotatis och pasta.

Svar på tråden Tips på er bästa/enklaste/snabbaste vardagsmat!