• Callina

Bytte foder - nu kräks hunden flera ggr

Jag har bytt foder och under 2 dagar har hon fått 50/50 av det gamla/nya men idag bara det nya. Nu har hon kräkts 4 ggr i kväll. Hur länge ska jag vänta innan jag tar henne till en vet? Hörde på nyhetsmorgon att det ofta var bråttom om en hund kräks många ggr..

• Svar på tråden Bytte foder - nu kräks hunden flera ggr
  • Veronica 223

Det var ett rätt snabbt foderbyte, men det beror ju lite på hur känslig hunden är också. Men däremot är det ju vanligare att de blir lösa i magen än kräks av plötsligt foderbyte. Har hunden druckit ngt? Verkar den pigg i övrigt?

• Callina

Ja det blev lite snabbt och det var oplanerat, hade inte insett att det vanliga fodret var slut och fick köpa lite hastigt och lustigt. Ja hon känns rätt pigg i övrigt men lite svårt att säga eftersom hon alltid är väldigt trött på kvällarna. Hon har inte druckit nu på några timmar vilket hon nästan aldrig gör kvällstid. Är också lite rädd för att hon ska kräkas om hon dricker nu.

• Veronica 223
    Callina skrev 2011-08-20 01:32:35 följande:
    Ja det blev lite snabbt och det var oplanerat, hade inte insett att det vanliga fodret var slut och fick köpa lite hastigt och lustigt. Ja hon känns rätt pigg i övrigt men lite svårt att säga eftersom hon alltid är väldigt trött på kvällarna. Hon har inte druckit nu på några timmar vilket hon nästan aldrig gör kvällstid. Är också lite rädd för att hon ska kräkas om hon dricker nu.
    Men hunden måste få i sig vätska om den kräkts. Tycker du att din hund beter sig precis som vanligt och den inte kräker hela dagen imorgon är det nog ingen fara, den kanske fått i sig något olämpligt på en prommenad.
  • Callina

Tips på hur jag kan se om hon är uttorkad?
    Vet att man kan dra ned huden under ögat och är det en ingropning där så är dom rätt uttorkade, dock ser jag inte att det skulle se ut så nu. Ska ge henne lite vatten.

• Veronica 223
    Callina skrev 2011-08-20 01:58:00 följande:
    Tips på hur jag kan se om hon är uttorkad?
    Vet att man kan dra ned huden under ögat och är det en ingropning där så är dom rätt uttorkade, dock ser jag inte att det skulle se ut så nu. Ska ge henne lite vatten.
    Du kan nypa tag i huden och om den inte drar ihop sig omedelbart utan stannar kvar i ett veck är hunden uttorkad.
  • Maddur

Köp canicur till hunden och ge inge mer av den nya maten utan satsa på ris och fisk och fri tillgång till vatten.
    Det är inte akut med kräkningar så länge hunden inte är en valp.

• Lady without tattoo

Byt tillbaka

Yrke: Leg pratkvarn
  • Joico

Om hunden är vuxen (inte valp) så hade jag inte gett någon mat på ett dygn men självklart haft framme färskt vatten och sett till att hunden fick i sig. Sen hade jag gett hunden lite kokt ris med lite av det nya fodret (kanske lagt i vatten så det fått svälla också) och sett hur det gick.

Som sagt, kräkningar i sig är inte farligt - det kan vara en vanlig magsjuka t.ex och måste inte bero på fodret öht. Men håll koll på allmäntillståndet och att hon får i sig vätska! 

Svar på tråden Bytte foder - nu kräks hunden flera ggr