• Anonym

låna 25000 låg ränta?

jag och min sambo har ett lån hos ikanobanken som står på mig. det är på 25000 kr. räntan är svinhög och vi betalar 300 kr ränta varje månad.
    Jag är föräldraledig och har inget jobb, utan a-kassa. min sambo studerar.
    är det HELT kört för oss att kunna hitta ett lån med lägre ränta? vi vill flytta till en större lägenhet, men utgiften på 1000kr till ikanobanken varje månad är för mycket så vi känner att vi måste bo kvar där vi bor nu.

jag är jätte tacksam för hjälp.

• Svar på tråden låna 25000 låg ränta?
  • Anonym

kan resursbank vara något? där ärräntan hög, men ändå mkt mindre än ikano.

• Lumina

Kan ni inte försöka få lån på någons av era banker? Räntan o villkoren brukar vara bra på medlemslånen.

• Anonym
    Lumina skrev 2011-08-20 07:51:11 följande:
    Kan ni inte försöka få lån på någons av era banker? Räntan o villkoren brukar vara bra på medlemslånen.
    medlemslån kanske skulle funka. men grejen 'r ju att ingen av oss har jobb. jag är rädd att de är kört då.
    banken har vi pratat med men de krävde att vi skulle ha jobb :(
  • Anonym

såhär står de om medemslån, så det är kört:

Du behöver vara medlem i LO, TCO eller SACO förbund sedan minst 6 månader, du ska ha eller öppna ett lönekonto i banken, ha fyllt 18 år och har regelbunden inkomst, som inte är bidrag, studiemedel eller liknande, ha utrymme i ekonomin för att betala kostnaderna som är förknippade med lånet och vara utan betalningsanmärkningar.

fp och a-kassa ingår väl i det.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-20 08:01:07 följande:
    såhär står de om medemslån, så det är kört:

Du behöver vara medlem i LO, TCO eller SACO förbund sedan minst 6 månader, du ska ha eller öppna ett lönekonto i banken, ha fyllt 18 år och har regelbunden inkomst, som inte är bidrag, studiemedel eller liknande, ha utrymme i ekonomin för att betala kostnaderna som är förknippade med lånet och vara utan betalningsanmärkningar.

fp och a-kassa ingår väl i det.
    kyssade i lite fel. över 18 är jag.
  • Anonym

Ni måste lugna er med att flytta till större lägenhet. Beror det på en utgift på 1000.- i månaden som är avgörande, så känns det spontant att ni inte har ekonomin till större boende utan måste vänta tills ni båda har jobb. Annarsär det  bäst att ta lån på sin egen bank.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-20 09:07:35 följande:
    Ni måste lugna er med att flytta till större lägenhet. Beror det på en utgift på 1000.- i månaden som är avgörande, så känns det spontant att ni inte har ekonomin till större boende utan måste vänta tills ni båda har jobb. Annarsär det  bäst att ta lån på sin egen bank.
    ja :/ men vi har pratat med vår bank som sagt och de beviljar oss inte.:(
  • Lumina
    Anonym skrev 2011-08-20 10:11:48 följande:
    ja :/ men vi har pratat med vår bank som sagt och de beviljar oss inte.:(
    Ah, så synd
     Finns det ingen som kan ta lånet åt er då, t ex föräldrar som tar lånet i sitt/sina namn men att ni betalar det så att säga?
  • Anonym
    Lumina skrev 2011-08-20 17:56:54 följande:
    Ah, så synd
     Finns det ingen som kan ta lånet åt er då, t ex föräldrar som tar lånet i sitt/sina namn men att ni betalar det så att säga?
    det vore hemskt pinsamt då ingen vet att vi har denna skuld. :(
  • Anonym (Obi-Wan Kenobi)

Hejsan, jag tycker att har ni så knappa marginaler att ni har svårt att betala av nuvarande lån: vänta då med att flytta till större lägenhet. Prio ett borde vara att betala av lånet ni har, sen spara ihop en buffert, och först efter det se er om efter större lägenhet. Annars är risken stor för att ni behöver ta ännu mer lån för att bekosta levernet och sätta er ännu djupare i skiten.

Alternativt, se till att skaffa större inkomster. Eller svälj stoltheten och erkänn för familjer hur ni har det och ta hjälp av dom ifall de kan bistå. 25.000 är inte mycket men se till att inte dra på er fler utgifter än ni har råd med. Gör en uppoffring och bo trångt tills ni sett till att ekonomin tillåter större boende. 

Svar på tråden låna 25000 låg ränta?