• Mellanmjölkens land

Vilken stol skulle ni rekomendera?

Har börjat titta på en vanlig, bakåtvänd stol istället för babyskyddet. Det är inte dags riktigt än men hellre fundera i några månader och komma till ett bra beslut än att panikköpa något.

Vi har en Kia Ceed och jag skulle gissa på att dottern är runt 7-8 mån när vi byter stol. Dels pga säkerheten och dels pga att hon vid det laget kommer vara för tung för att vi ska orka bära henne i babyskyddet. Inte så mycket idé att ha en osäkrare stol om vi i alla fall inte orkar bära med oss dottern i den.

I början kommer det alltså vara vinter (=vinteroverall) och hon är rätt stor för sin ålder, ca 1 kurva över normalen.

Vad skulle ni rekomendera för stol?

• Svar på tråden Vilken stol skulle ni rekomendera?
  • Pumpkin

Jag rekommenderar Maxi-Cosi Mobi. Den är rymlig, har fått bäst i test vid något tillfälle och går dessutom att luta under färd med ett enhandsgrepp (om barnet somnar slipper det alltså "tappa huvudet"). Sonen trivs super med den!

Andra stolar som brukar rekommenderas är Britax Multitech och Britax HiWay. 

• Sweet life

Barn ska inte ha ytterkläder på sig i barnstolen. Av den enkla anledningen att bältet ska sitta så kroppsnära som möjligt..

Jag rekomenderar Hiway som är plusgodkänd upp till 25kg..

• caroline88

Du bör byta till en riktig stol så fort som hon kan sitta
    Någorlunda. Så det kan bli tidigare än 7-8mån!

• Mellanmjölkens land
    caroline88 skrev 2011-08-20 11:43:10 följande:
    Du bör byta till en riktig stol så fort som hon kan sitta
    Någorlunda. Så det kan bli tidigare än 7-8mån!
    Fast någorlunda kan hon sitta redan nu... Åtminstone med stöd och hon börjar försöka sätta sig upp i babyskyddet. 4 mån känns dock på tok för tidigt för att byta till riktig stol
  • Fyrbarnsmorsa

Har en Multi-tech och är supernöjd med den.Dottern har alltid suttit väldigt bra i den och gör det ff fast hon blir 4 år i nov,dessutom är hon rätt så lång för sin ålder.Däremot är jag tveksam om den borde användas framåtvänd iom att den är rätt så tung,vi byter iaf  stol sen när hon ska sitta framåtvänd.

• caroline88

Jo men jag menar utan stöd. Men bara så att du är beredd på att det kan bli mycket tidigare än 7-8mån :)

• Mellanmjölkens land
    caroline88 skrev 2011-08-20 11:50:09 följande:
    Jo men jag menar utan stöd. Men bara så att du är beredd på att det kan bli mycket tidigare än 7-8mån :)
    Ännu större anledning till att börja fundera på stol nu
  • caroline88

Absolut! :) bilbarnstol är inget man vill inhandla som
    Panikköp :)

Vi har en besafe izikid eller vad den heter :) är supernöjda med den.

Men den går endast upp till 18kg, vilket kan vara en nackdel för vissa. IOM att men måste köpa en till sedan. Men vi är supernöjda!

• Mysanochmimer
    Mellanmjölkens land skrev 2011-08-20 11:46:44 följande:
    Fast någorlunda kan hon sitta redan nu... Åtminstone med stöd och hon börjar försöka sätta sig upp i babyskyddet. 4 mån känns dock på tok för tidigt för att byta till riktig stol
    Hi-way är godkänd från 0 kg och sonen satt kanon i den från 3½ månad...
  • Lantani

Beror lite på vilken stol som sitter bra i er bil. Är barnet över 9 kg, så skulle jag kika ifall britax multi tech sitter bra i er bil och får om ni får till er bra lutning.
    Väger dottern under 9 kg, så kika på hi-way, den har vi till lilltjejen och den är super!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Mellanmjölkens land

Sist vi vägde henne var hon ganska exakt 4 mån och vägde 7,5kg. Tvivlar på att hon hinner upp till 9kg innan hon kan sitta själv, men vad vet man?

• caroline88

Vi flyttade faktiskt vår tjej till en bilbarnstol långt innan hon satt utan stöd.. Men då hade vi stolen på liggläge nästan,, och hon satt jättebra! Hon var drygt 4mån när hon flyttades :)

• cicci85

Jag har en britax multi-tech som jag är supernöjd med! Den kan jag verkligen rekommendera! Den är lättmonterad, lätt att ändra bälteshöjden på, rymlig, den känns väldigt säker oxå.

• Mellanmjölkens land

Sammanfattning:

Hiway om hon väger under 9 kg när vi byter
    Multitech eller Maxi Cosi Mobi om hon väger mer

Hur stor skillnad är det på säkerheten i ett babyskydd och en riktig bilbarnstol? Sitta misstänker vi att hon kommer kunna göra inom 1-2 mån men det är tveksamt om hon kommer upp i 9kg innan dess. Det vore trevligt att ha mer än en stol att välja på

• caroline88

En vanlig bilstol är mycket säkrare än ett babyskydd... Därför ska man byta så fort som möjligt.

Finns jättemånga stolar att välja på under 9kg. Enklast är nästan att gå in på någon eller några affärer och fråga dem.

• flumken

Vi har en britax multi-tech och den är kanon! Grabben sitter suveränt i den, men det kan vara lite svårt att få till lutningen i mindre bilar, då stolen tar upp plats. Men om du har en någorlunda rymlig bil är den absolut att rekommendera! Den sitter perfekt i vår v70 men var svår att få till i volvo 740 och andra äldre bilar pga bältesknäpparen som är för lång på gamla bilar.

Svar på tråden Vilken stol skulle ni rekomendera?