Recept på lax till 1åring eftersökes!
Skriv ner era bästa recept på lax till bebisar/småbarn. Det ska vara ett beprövat recept. :)
Skriv ner era bästa recept på lax till bebisar/småbarn. Det ska vara ett beprövat recept. :)
Men det är väl bara att ugnsbaka laxen med lite kryddor, ex lite och citronpeppar. Sedan kokt potatis och sås. Gör den mat du själv äter liksom.
"... ex lite salt" ska det stå. Utesluts så klart under året.
Det har jag försökt med, men han har inte varit så förtjust. Jag var ute efter något som blir mjukare i konsistensen. Någon laxgryta kanske?
Måste barn ha särskilda laxrecept? Uterslut salt då på deras bit
Det här har jag gjort till min 9,5 månader gamla son. Skitgott, tyckte både han och jag!
www.alternativbarnmat.se/index.php/recept/forsta-aret/storkok
Fast ha i mer vätska än vad som står annars blir det lite stabbigt.
Så här gör jag :) Stek laxfiléer, koka pasta. Värm ärtor. Kladda ihop allting med Lallerstedts hollaindaisesås och dela pastan i lagom bitar. Laxen faller isär så fint av sig själv. klart!
har ett recept som jag testade häromdagen, det var med torsk men de går säkert med lax också=)
4hg fisk, 2 dl cremefraiche, 2.5 dl grädde, 1 purjolök, 1 röd paprik, 1 fiskbuljong, citronpeppar.
Hacka o fräs purjon o paprikan, slå i cremefraiche, grädde o buljong o koka upp. Skär fisken i bitar o lägg i, småkoka 15-20 min.
Smaka av med citronpeppar, enkelt o gott!! Med t.ex. ris eller potatis till..
Detta recept kommer från min svärmor, har inga exakta mått så du får testa dig fram lite.
Lägg laxen i en ugnsfast form, lägg skivad rödlök över samt kantareller på burk runt omkring. Blanda matlagningsgrädde + hummerfond (tror jag hon använder, någon fond är det i alla fall) och slå över. Ska vara rätt mycket så att det blir sås till rätten.
In i ugnen tills fisken är klar. Smaken är väldigt mild och barn brukar älska den.
Serveras med kokt potatis
Så här har jag gjort laxgryta, bebisar brukar älska den:
Skär laxen och en potatis i småbitar. Koka detta i några dl vatten. Blanda lite vetemjöl med vatten och red med. Låt koka i fem minuter. Tillsätt lite svartpeppar, klippt dill och en aning citronsaft.
Jag brukar köra med grillad lax(i grillpanna) Kryddad med citron peppar, salt och chili (efter smak) Serverar med ris, en yoghurtsås med citron i och kokta eller wookade grönsaker. det är väldigt populärt här.
Nåt som både jag och dottern (nu 2 år) gillar är detta (inga exakta mått, du får testa):
Smält smör i en gryta, ha i dragon och dill samt peppar (och salt). Häll på grädde och låt det koka lite. Sen i med lax. Gör ibland hela såna filebitar, ibland delar jag dem i mindre bitar.