• Loreena

Recept på lax till 1åring eftersökes!

Skriv ner era bästa recept på lax till bebisar/småbarn. Det ska vara ett beprövat recept. :)

• Svar på tråden Recept på lax till 1åring eftersökes!
  • Naemi

Men det är väl bara att ugnsbaka laxen med lite kryddor, ex lite och citronpeppar. Sedan kokt potatis och sås. Gör den mat du själv äter liksom.

• Naemi

"... ex lite salt" ska det stå. Utesluts så klart under året.

• Loreena

Det har jag försökt med, men han har inte varit så förtjust. Jag var ute efter något som blir mjukare i konsistensen. Någon laxgryta kanske?

• Lady without tattoo

Måste barn ha särskilda laxrecept? Uterslut salt då på deras bit

Yrke: Leg pratkvarn
  • Loreena
    Lady without tattoo skrev 2011-08-20 14:23:37 följande:
    Måste barn ha särskilda laxrecept? Uterslut salt då på deras bit
    Men nu frågade jag efter recept som små barn brukar gilla ;)

Sonen brukar få äta det vi äter vanligtvis, men sambon är inte så förtjust i fisk så jag tänkte göra en laxgryta just till sonen. Jag har provat att ge ungsstekt lax innan när jag själv ätit det, men det var ingen hit - så jag tänkte hitta något gryt/pudding/fiskbulle-aktigt till sonen. Något som är mjukt helt enkelt.
  • Loreena
    Natulcien skrev 2011-08-20 14:24:15 följande:
    Det här har jag gjort till min 9,5 månader gamla son. Skitgott, tyckte både han och jag! Glad

www.alternativbarnmat.se/index.php/recept/for...

Fast ha i mer vätska än vad som står annars blir det lite stabbigt.
    Tack! :) Kokosmjölk tycker han om när jag gör kycklinggryta så det blir säkert jättebra även med lax!
  • luspudel

Så här gör jag :) Stek laxfiléer, koka pasta. Värm ärtor. Kladda ihop allting med Lallerstedts hollaindaisesås och dela pastan i lagom bitar. Laxen faller isär så fint av sig själv. klart!

• moster helen

har ett recept som jag testade häromdagen, det var med torsk men de går säkert med lax också=)
    4hg fisk, 2 dl cremefraiche, 2.5 dl grädde, 1 purjolök, 1 röd paprik, 1 fiskbuljong, citronpeppar.
    Hacka o fräs purjon o paprikan, slå i cremefraiche, grädde o buljong o koka upp. Skär fisken i bitar o lägg i, småkoka 15-20 min.
    Smaka av med citronpeppar, enkelt o gott!! Med t.ex. ris eller potatis till..

• peka

Detta recept kommer från min svärmor, har inga exakta mått så du får testa dig fram lite.
    Lägg laxen i en ugnsfast form, lägg skivad rödlök över samt kantareller på burk runt omkring. Blanda matlagningsgrädde + hummerfond (tror jag hon använder, någon fond är det i alla fall) och slå över. Ska vara rätt mycket så att det blir sås till rätten.
    In i ugnen tills fisken är klar. Smaken är väldigt mild och barn brukar älska den.

Serveras med kokt potatis

• Paisley

Så här har jag gjort laxgryta, bebisar brukar älska den:

Skär laxen och en potatis i småbitar. Koka detta i några dl vatten. Blanda lite vetemjöl med vatten och red med. Låt koka i fem minuter. Tillsätt lite svartpeppar, klippt dill och en aning citronsaft.

• Benjimom

Jag brukar köra med grillad lax(i grillpanna) Kryddad med citron peppar, salt och chili (efter smak) Serverar med ris, en yoghurtsås med citron i och kokta eller wookade grönsaker. det är väldigt populärt här.

• niiiica

Nåt som både jag och dottern (nu 2 år) gillar är detta (inga exakta mått, du får testa):
    Smält smör i en gryta, ha i dragon och dill  samt peppar (och salt). Häll på grädde och låt det koka lite. Sen i med lax. Gör ibland hela såna filebitar, ibland delar jag dem i mindre bitar.

Svar på tråden Recept på lax till 1åring eftersökes!