• Anonym (trött)

    Överklassnamn

    Vilka namn anser ni vara överklass?
    Löwengrip
    Bergholtz
    ...
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-20 20:51
    om det är några särskilda namn som ni tycker då menar jag såklart...förlåt om jag var otydlig

  • Svar på tråden Överklassnamn
  • Self Evident

    Löwengrip låter väldigt taget och Bergholtz är väl wallonskt har jag för mig. Jag associerar inget av det med överklass.

  • Anonym (adel)

    Allt som föregås av ett von eller af är överklass. Sen även typ Siilvershiöld och Gyllenswärdh och den typen
    av namn

  • CocoC

    Silfverskiöld stavas det väl ändå...? I allafall om du menar den ätten som kungens syster Desirée är ingift i....

  • Takex

    Oj där har jag ingen känsla alls. Tycker inte något låter speciellt överklass. Hade jag haft en klasskompis som hette Löwengrip hade jag nog trott att dom inte var svenska från början. Vilken bra koll man har :P

  • Susanne905

    Anser inte att några speciella namn klingar överklass, men ser man till gamla adeln så är det väl det isåfall om något.

  • CocoC

    @ScarlettO

    Rättar mig själv innan någon annan gör det Silfverschiöld stavas det naturligtvis!

    Men "överklass"-namn (om man nu ska stoppa namn i fack) borde väl vara namn som är upptagna i adelskalendern... Te x Uggla, af Ugglas, Wachtmeister, Bonde, Trolle.

Svar på tråden Överklassnamn