• Anonym (Bonusmamma)

Hur sätter man lås på kylskåpet?

Min tonåriga bonusson har, nyligen fått diagnoserna, ADHD och autism. Han har i och med det sömnsvårigheter och vaknar ofta väldigt tidigt på morgonen. Det han gör då är att ta sig till köket och äta smörgåsar och det godis han får tag på. Ikväll saknade jag en chokladkaka som han erkände att han ätit upp... det ligger ibland chipspåsar under hans säng osv...( vi borde inte ha sånt hemma, jag vet...!)

När vi konfronterar honom så ser han alltid så skyldig ut men vägrar att svara på en lång stund. Därefter kommer det en hel del bortförklaringar innan han kan erkänna...

Vi pratade lugnt och sansat med honom och han berättade att hos mamma är köket förbjudet område eftersom han gjort likadant där.

Hur hjälper jag honom bäst? Han har gått upp en hel del i vikt i sommar

11-åriga bonusdottern vräker i sig frukt när hon är här. Idag har vi upptäckt att hon ätit minst 4 nektariner utan att fråga om lov. Henne får man verkligen säga stopp till för hon känner aldrig av när det är en lagom portion när hon äter... hon behöver inte heller gå upp mer i vikt!

Tycker ni att det är ok att barnen äter fritt hos oss? Hur gör ni andra?

Vi försöker få dem att be om lov men det går inte in...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 15:33
    Bonussonen fick sina diagnoser i början av sommaren, därefter har vi inte hört något från habiliteringen som fått en remiss från utredningsteamet. Till hösten kommer vi att förhoppningsvis få föräldrautbildning och mer hjälp från dem med hjälpmedel och eventuell medicinering.

Bonusdottern är inte utredd än... men även hon har liknande problem...

• Svar på tråden Hur sätter man lås på kylskåpet?
  • Anonym (Självklart)

Klart att barn ska få ta mackor och frukt utan att be om lov. Det är ju deras hem också. Onyttigheter får ni väl avstå att ha hemma medan ni har bonusarna. Ökad motion kanske vore en idé.

• Anonym (Bonusmamma)

Anonym(självklart): Så tänkte jag med i början när de blev stora och kunde klara att fixa frukost och så själva. Men det är just det med "spärrar" som är svåra... det är inte en eller två smörgåsar utan fyra, fem, sex stycken vilket jag tycker är för mycket att äta tidigt på morgonen när han äter frukost med oss senare.  

• linjes

Ja varför skulle dom inte få äta fritt?

Får han inte äta onyttigheter ha det inte hemma

• linjes
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2011-08-20 21:50:39 följande:
    Anonym(självklart): Så tänkte jag med i början när de blev stora och kunde klara att fixa frukost och så själva. Men det är just det med "spärrar" som är svåra... det är inte en eller två smörgåsar utan fyra, fem, sex stycken vilket jag tycker är för mycket att äta tidigt på morgonen när han äter frukost med oss senare.  
    Fast en kille i tonåren äter mycket oavsett om han har diagnos eller inte
  • Anonym (Bonusmamma)

Jamen hur får man dem att förstå att det räcker med 1-2 och inte 5-6 av allt???

• Some

Det beror ju på hur kylen ser ut. Om kyl och frys står bredvid varandra med handtagen i mitten cå sätt bara en kedja emellan med ett hänglås på.
    Om kylen står så att öppningen är åt sidan så borra fast ett par såna här och sätt på ett hänglås: www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-234055.aspx

För övrigt kan jag tycka att ni har ett föräldraansvar att se till att det inte finns godis/chips/skräpmat i huset eftersom barnet inte klarar av att hantera det.

happy until proven otherwise
  • Winglur

Jag håller med dom andra, självklart borde dom få äta fritt, smårgåsar och frukt etc.
    Hur skulle du känna dig om du fick lov att be om lov varje gång du ville ha något?
    Det lär ju iaf inte få dom att känna sig som hemma när dom är hos er.

Jag kan också äta fyra nektariner på raken, och killar i tonåren äter väldigt mkt. Gärna mååånga mackor.
    Dom behöver få i sig en massa.

Och om dom inte behöver gå upp mer i vikt som du säger så får ni kanske anpassa det ni har hemma efter dom.
    Nyttigare bröd, nyttigare pålägg, lite nyttig mellis, inget godis eller chips osv.

Och ökad motion kan ju vara en bra idé.

• sandrafia

Sen finns det dom som inte känner när dom blir mätta och nej det är inte så bra att äta för mycket utan i en lagom mängd så jag håller med dig ts, dock har jag inte råd om vad man kan göra, än är mina barn små. Självklart ska barn få äta till dom är mätta men inte onormala mänder så dom blir överviktiga mm det är inte hälsosamt.

• Anonym (Nej!)
    Inget lås på kylskåpet! Det hade ju varit tokigt! I stället skall dem som har ansvar för barnen, sätta sig ner med dem och göra upp regler, vad som skall gälla. här och nu. Under vardagar och helger. Man har en matbudget. Och somliga kan inte bara vräka i sig hejdlösa mängder, så andra kanske inget får av det goda. Så ni måste ge er TID att prata med barnen, vilka regler som gäller för dem. (När de är hos er!)  De kommer att uppskatta det, tro mig. Och har ni onyttigheter hemma som chips och godis, då får ni ha det på ställen, som inte barnen kan komma åt. Efter det att de har fått sin "ranson".
    Det verkar jätteklokt av dig, att du har förstått att barnen kan gå upp i vikt, på ett orimligt sätt, om de äter hejdlöst. Då kommer du att hjälpa dem i all framtid! Därför måste du ta barnens "bior", och sätta dem till svars. Så det inte bara är du, som måste ta "det ansvaret". Duktig är du, i alla fall, som undrar detta!{#emotions_dlg.flower}
  • Lindreas

Jag är lite kluven. Visst ska barn också kunna äta när de är hungriga, och kunna ordna sin egen mat, men om de har svårt med gränser så är det kanske läge att införa restriktioner. Just skräpmaten får ni ju se till att det inte finns hemma, eller gömma undan det så barnen inte hittar det. Kanske måste ni börja handla en gång om dagen, och bara köpa hem det som går åt?

Svar på tråden Hur sätter man lås på kylskåpet?