Hur sätter man lås på kylskåpet?
Min tonåriga bonusson har, nyligen fått diagnoserna, ADHD och autism. Han har i och med det sömnsvårigheter och vaknar ofta väldigt tidigt på morgonen. Det han gör då är att ta sig till köket och äta smörgåsar och det godis han får tag på. Ikväll saknade jag en chokladkaka som han erkände att han ätit upp... det ligger ibland chipspåsar under hans säng osv...( vi borde inte ha sånt hemma, jag vet...!)
När vi konfronterar honom så ser han alltid så skyldig ut men vägrar att svara på en lång stund. Därefter kommer det en hel del bortförklaringar innan han kan erkänna...
Vi pratade lugnt och sansat med honom och han berättade att hos mamma är köket förbjudet område eftersom han gjort likadant där.
Hur hjälper jag honom bäst? Han har gått upp en hel del i vikt i sommar
11-åriga bonusdottern vräker i sig frukt när hon är här. Idag har vi upptäckt att hon ätit minst 4 nektariner utan att fråga om lov. Henne får man verkligen säga stopp till för hon känner aldrig av när det är en lagom portion när hon äter... hon behöver inte heller gå upp mer i vikt!
Tycker ni att det är ok att barnen äter fritt hos oss? Hur gör ni andra?
Vi försöker få dem att be om lov men det går inte in...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-21 15:33
Bonussonen fick sina diagnoser i början av sommaren, därefter har vi inte hört något från habiliteringen som fått en remiss från utredningsteamet. Till hösten kommer vi att förhoppningsvis få föräldrautbildning och mer hjälp från dem med hjälpmedel och eventuell medicinering.
Bonusdottern är inte utredd än... men även hon har liknande problem...