• Mållgan

Tips mot denna förlamande trötthet?!

Är gravid med andra barnet, och under första graviditeten mådde jag fruktansvärt illa under tio veckor men förstod aldrig vad så många pratade om med en enorm trötthet, jag var lika pigg som vanligt.
    Men denna gången... mår ganska illa (men inte lika illa som sist) men är förlamande trött HELA tiden!! Är i v 9 och det började för 1-2 veckor sen. Allt jag kan tänka på är att sova. Kastar mig i sängen så fort min dotter sover middag. Trots att jag ibland får sova flera timmar under dagen är jag dödstrött när kvällen kommer.
    Bara tanken på en promenad runt kvarteret, att tömma diskmaskinen eller att gå upp för trappan är nästan övermäktig. Orkar mest ligga på en filt på golvet medan min dotter leker bredvid. Känner mig värdelös som mamma just nu...
    Snälla, har någon tips mot denna grymma trötthet? Nåt man kan äta, dricka, göra, vad som helst? Och hur länge brukar det hålla i sig??

Vore jättetacksam för stöd och tips..  

• Svar på tråden Tips mot denna förlamande trötthet?!
  • Lena

har du koll på ditt järnvärde? Brist kan göra dig orkeslös.

• gaolin

Det kan ju vara som så att du har drabbats utav den stora tröttheten som många drabbas av under graviditeten utan att det finns någonting som egentligen är fel. Om järnvärden osv ser bra ut så är det bara att lyssna på kroppen och göra det som den vill mest. Det lär också gå över så småningom (kan handla om några veckor eller kanske ett par-tre månader - det ser ju så olika ut), även om det kanske kommer tillbaka senare under graviditeten. Men det verkar vara ganska ovanligt att vara så där trött hela resan.

• Mållgan

Får kolla järnvärdet och så hoppas jag ni har rätt.. att det går över snaaaart...

• Linnea84a

den tröttheten är hemsk, det går an när man väntar 1a barnet när man bara har sig själv att ta hand om...tyvär har jag inga tips mer än att vila så mkt det går och att det snart går öpver, mitt brukar gå över runt vecka 13-15,men när man är mitt i de känns de där veckorna låånga =( jag väntar 4e nu å när tröttheten var som värst så när lillan sov fick de *stora* kolla på film, så la jag huvudet i den minstes knä å blund lite, praktiskt att lägga huvvet där för då kan han inte gå utan att jag vaknade till ;)

• straw2008

Jag var något fruktansvärt trött vid båda mna graviditeters början. Ljög på jobb o för vänner för att få gå o lägga mig för natten redan kl 16. Det gick över så småningom.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • mamma2kids

mmmm samma här!förjäkligt.sen har man 2 barn att ta hand om och ett jobb.

• Mållgan

ja fy det är verkligen hemskt.. är rätt glad att jag ff är mammaledig och inte behöver jobba, för jag vet ta mig tusan inte hur jag skulle klara av en hel dag på jobbet utan att somna ett antal ggr!!

Svar på tråden Tips mot denna förlamande trötthet?!