• Tinzu

Lilla bebisen (kisse) har blivit sjuk.. jag har frågor om Metacam.

Vi tog henne till veterinären i Torsdags där det konstaterades att hon har antingen urinvägsinfektion eller så är det en blödning i urinväggen, njurvärden och levervärden var bra.. hon behandlas nu med Metacam, och det sker då i 7 dagar, och även antibiotika i 10 dagar..

Den där Metacamen gör att jag är sömnlös om nätterna när man läser om biverkningar och att man läser på nätet att kissekatter har avlidit av den, då dom haft magproblem.. hur ska jag veta om våran kisse har magproblem? jag blir så orolig över våran lilla bebis att vi inte ska se att hon mår dåligt, även fast hon springer runt med svansen uppe och busar.. hur märker man om Metacamet inte är bra för henne?

Det är ju smärtstillande och hon har lyckats kissa mer normala klumpar, jämfört med tidigare då hon försökte trycka ut flera gånger i timmen och det enda som kom var några droppar.. men ändå. Jag blir så orolig över våran bebis..

• Svar på tråden Lilla bebisen (kisse) har blivit sjuk.. jag har frågor om Metacam.
  • Kea

Biverkningar brukar komma relativt snabbt och om det är störningar i mage-tarm så får hon diarré eller kräkningar. Då ska du sluta med dropparna. Googla idiopatisk cystit el flutd så får du lite tips och trick om hur du kan undvika detta i framtiden.

Lycka till!

• Mrs Lilac

Metacam är precis vad hon behöver för sina urinvägar. Många (alla?) allvarliga biverkningar med det kommer sig av felbehandlingar.. Djurägaren råkar ge fel eller ger tex dubbla dosen på eget bevåg för att de tror att det dubblar smärtlindringen (ja det händer). Om hon äter normalt och allmäntillståndet är normalt, inga kräkningar eller lös avföring så kan jag lova att det är ok att ge, det är ungefär som Ipren, kan ge magkatarr. Uppstår ngt problem så upphör med medicineringen och kontakta din veterinär. Lycka till ! /leg. Djursjukskötare

• Tinzu

Tack så mycket för era svar det lugnar lite grann, hon är inte så bra på att dricka vatten så jag ger henne med spruta, det stoppar hon själv i mungipan och väntar på att jag ska spruta in vatten, tänkte att det står ju i bipacksedeln att man inte ska ge metacam om kissen är uttorkad

• Cornellia

Min kisse är en av dem som blir sjuk av metacam.

Det vi märker är att hon börjar kräkas, och sen slutar äta och kräks upp allt vatten vi tvingar i henne.

BF 30/8 2011
  • Tinzu
    Cornellia skrev 2011-08-21 00:48:01 följande:
    Min kisse är en av dem som blir sjuk av metacam.

Det vi märker är att hon börjar kräkas, och sen slutar äta och kräks upp allt vatten vi tvingar i henne.
    Hur snabbt sker det isf? Vi började ge henne direkt på torsdagen när vi fick receptet och hon har inte spytt eller fått diarrée eller något sånt
  • Cornellia
    Tinzu skrev 2011-08-21 01:00:41 följande:
    Hur snabbt sker det isf? Vi började ge henne direkt på torsdagen när vi fick receptet och hon har inte spytt eller fått diarrée eller något sånt
    Det brukar ta några dagar, typ 3-4.
    BF 30/8 2011
  • Tinzu
    Cornellia skrev 2011-08-21 01:01:55 följande:
    Det brukar ta några dagar, typ 3-4.
    aaah okej, så det vi kan göra är typ att vänta och se då kanske?
  • Tinzu

när jag klappade henne nu så kände jag en klump på svansen, när jag skulle undersöka vad det var så började hon morra, vad kan det vara?

• Cornellia
    Tinzu skrev 2011-08-21 01:29:21 följande:
    aaah okej, så det vi kan göra är typ att vänta och se då kanske?
    Ja. Dom flesta katter klarar det ju, annars skulle det inte användas.
    BF 30/8 2011
  • IceJossan

Jag har gett många katter metacam, och ingen har fått några synliga biverkningar av det.

Man får liksom ta biverkningarna med en nypa salt, även om man måste ha det i åtanke. Till exempel: Läs på bipacksedeln för värktabletter, till exempel Ipren. Ipren används mot bland annat huvudvärk, men bland biverkningningnarna finns just huvudvärk uppräknat ;)

• Tinzu

Hon hade inte gjort no. 2 natten till igår och natten till idag, när vi rensat på morgonen, så jag fyllde på med sand i lådan efter jag rensat den nyss för att se vad som hände, och jo.. nog gjorde hon tvåan, men det var såklart löst, ska jag sluta med metacamet då? eller kanske bättre jag ringer veterinären imorgon om det?

• Flygfotogen

Min har fått Metacam då hon haft korsbandsskador på bägge knäna vid olika tillfällen. Hon har aldrig haft magproblem och fick inte av medicinen heller. Gav henne tillsammans med gräddfil och det verkar dofta honung. Hon slukar det i alla fall. Det som hänt är att hon blir lite "stenad". Hon bor numer med mina föräldrar och sist hon fick medicinen så bet hon mamma i armen en natt. Förmodligen kom mamma säkert åt det onda knät eller så blev hon rädd i mörkret... Men under tiden hon medicinerade så fick hon vara innekatt om vi säger så. Hon var inte sig själv. Som någon sade så brukar biverkningarna komma fort och man ska heller inte snöa in helt på bipackssedlar.

Hoppas att allt blir bra!

• Laurora
    Tinzu skrev 2011-08-21 22:36:40 följande:
    Hon hade inte gjort no. 2 natten till igår och natten till idag, när vi rensat på morgonen, så jag fyllde på med sand i lådan efter jag rensat den nyss för att se vad som hände, och jo.. nog gjorde hon tvåan, men det var såklart löst, ska jag sluta med metacamet då? eller kanske bättre jag ringer veterinären imorgon om det?

Fast hallå du ska ju absolut inte avbryta behandlingen för att du tror att det kan vara farligt, det du tror kan vara farligt och smärtsamt för ditt djur ju!

Lyssnar du hellre på folk på FL än din egen veterinär?  
  • Tinzu
    Laurora skrev 2011-08-23 16:42:25 följande:
    Fast hallå du ska ju absolut inte avbryta behandlingen för att du tror att det kan vara farligt, det du tror kan vara farligt och smärtsamt för ditt djur ju!

Lyssnar du hellre på folk på FL än din egen veterinär?  
    Klart jag inte lyssnar mer på folk på FL än min veterinär, jag ringde min veterinär dagen efter såklart och vi har köpt mat för känslig mage åt kissen och fortsattit med medicinen, imorgon är sista dagen
  • dezibel

Dricker katten dåligt så ge blötmat och köp Disarnyl på Apoteket och ge för att få ordning på orolig mage  vilket är vanligt när dom äter antibiotika. Du skriver att hon nu kissar " normala" klumpar?? Har hon urinkristaller/urinsten måste hon väl opereras? Eller har jag fattat helt galet?

• Tinzu

haha klumparna kanske misstolkades menade klumparna i sanden, som bildas av kisset

hon får endast blötmat, kissar normalt nu men lite lös i magen som kan vara av medicinen eller byte av maten, så vi ger mat för känsliga magar nu under medicineringen

• wolverina

Vår katt fick metacam och efter en och en halv dag fick han diarree, nästa dag började han kräkas och gick och gömde sig så då slutade vi det efter att ha talat med veterinären. Han fick det efter en operation.

Go sell crazy someplace else, we're all stocked up here.
  • lennartsdotter

Jag har gett Metacam flera gånger, utan problem. De flesta katter kommer inte att utveckla några allvarliga biverkningar av Metacam. Jag tycker inte att du ska oroa dig för biverkningar om katten mår bra i övrigt. Det finns tyvärr inte så många antiinflammatoriska läkemedel att välja på när det gäller katter och din katt behöver antiinflammatoriskt för att kunna bli frisk. Metacam är det bästa alternativet just nu.

Svar på tråden Lilla bebisen (kisse) har blivit sjuk.. jag har frågor om Metacam.