Problem bukspottkörtel, alkohol oftast bakom?
Var till läkare då jag haft väldiga problem med magen. Trodde själv på upprepade gallstensanfall men läkaren tror att det är något med bukspottkörteln eftersom jag har ont runt "hela" ryggen och inte bara till höger. Aja, inga problem jag kan inte så mycket och är inte den som säger emot. Läkaren skickade mig till lab och jag fick lämna blod, urin och avföringsprover. Sen kommer han in och säger att jag även får remiss för att kontrollera ev. gallstenar.
Efter detta säger han att jag inte ska dricka alkohol. Inga problem säger jag, jag dricker inte alls, är nykterist. Detta viftar han bort och säger att mina symptom tyder på att jag dricker och att det är därför jag har ont. Nä, jag ammar och dricker inte, inte annars heller säger jag. Då börjar han prata om att det finns grupper och hjälp att få men att jag måste tänka på vad jag dricker.
Jag har inte orkat titta jättemycket (har ju ont i mage/rygg nästan hela dagarna) på nätet kring buksportkörteln, men vad jag förstått kan gallstensbesvär även ligga bakom problem med bukspottkörteln. Är det annars så att det är alkohol som är boven - så gott som alltid. Jag ljög verkligen inte, jag har inte druckit sedan jag var i tonåren. Egentligen orkar jag inte bry mig i läkaren men ju mer jag tänker på det desto mindre bra känns det. Tack och lov var han en sk. stafettläkare så återbsöket då prover och ultraljud är färdiga lär inte bli med honom i vilket fall.