• Anonym

Problem bukspottkörtel, alkohol oftast bakom?

Var till läkare då jag haft väldiga problem med magen. Trodde själv på upprepade gallstensanfall men läkaren tror att det är något med bukspottkörteln eftersom jag har ont runt "hela" ryggen och inte bara till höger. Aja, inga problem jag kan inte så mycket och är inte den som säger emot. Läkaren skickade mig till lab och jag fick lämna blod, urin och avföringsprover. Sen kommer han in och säger att jag även får remiss för att kontrollera ev. gallstenar.

Efter detta säger han att jag inte ska dricka alkohol. Inga problem säger jag, jag dricker inte alls, är nykterist. Detta viftar han bort och säger att mina symptom tyder på att jag dricker och att det är därför jag har ont. Nä, jag ammar och dricker inte, inte annars heller säger jag. Då börjar han prata om att det finns grupper och hjälp att få men att jag måste tänka på vad jag dricker.

Jag har inte orkat titta jättemycket (har ju ont i mage/rygg nästan hela dagarna) på nätet kring buksportkörteln, men vad jag förstått kan gallstensbesvär även ligga bakom problem med bukspottkörteln. Är det annars så att det är alkohol som är boven - så gott som alltid. Jag ljög verkligen inte, jag har inte druckit sedan jag var i tonåren. Egentligen orkar jag inte bry mig i läkaren men ju mer jag tänker på det desto mindre bra känns det. Tack och lov var han en sk. stafettläkare så återbsöket då prover och ultraljud är färdiga lär inte bli med honom i vilket fall.

• Svar på tråden Problem bukspottkörtel, alkohol oftast bakom?
  • Anonym

Jag har någon form av vad de tror möjligtvis kan vara irriterad bukspottkörtel.
    Hade mycket magbroblem och gick ner i vikt, smärtor i området för bukspottkörtel.
    Har gjort ultraljud både galla och bukspttkörteln ser bra ut.

Men sedan några månader ätr jag Creon(bukspottkörtelenzym) vid måltidera och har blivit bättre. Dricker inte alkohol alls, men fick besked att det kan bli så att man inte kan producera tillräcligt med bukspott  utan att man vet orsaken.
    Mår bättre och har inte alls så svåra smärtor som jag hade innnan jag började med medicineringen.  

• Anonym

Jag är inte medicinskt utbildad, men såvitt jag förstått är det vanligt att alkohol ligger bakom problem med bukspottkörteln så det är nog rimligt att misstänka det.

Undantag finns dock, vet av en muslim, och således nykterist, som haft problem med bukspottkörteln.

Hoppas det går bra för dig, och att de kommer fram till vad du har för problem! 

• pruttmamma

Hej vännen

Har man problem med bukspottkörteln kan de finnas en koppling till insulinbekymmer. Vet minst en som haft samma bekymmer som du som fick diabetes pga problem med bukspottkörtel och får idag ta insulinsprutor.

Tycker att du ska gå till en annan läkare som gärna e specifierad på magbekymmer och inte ngn som snackar i nattmössan som bara vill ha sin lön.

Har man gallproblem så drar smärtan åt höger och runt  till högra skulderbladet. Gör svinont. Gallbesvär kan du få om man är överviktig, äter mkt fel mat, om man är undernärd, om man är över 40 mm. Dessutom ökar risken för gallattacker som gravid då allt ställer sig på sin spets.

Du kan prova att dra in på följande: papsika, lök, rotfrukter, äpplen, päron, citrus frukter,  fet mat, feta såser. Ät ist nyckelhålsmärkt mat  , drick lättprodukter, ät lättsmält mat, choklad ska man inte äta, undvik te o kaffe.

Så kan du se om du blir bättre, om du tror de e gallan. Ät lite med korta mellanrum jämt fördelat öv dagen.   

Är det bukspottkörteln så drar oftast smärtan till vänster istället.

Jag tycker du ska ringa sjukvårdspplysningen med de snaraste. Inte ska du ha ont när de finns hjälp att få!

Kram              

• pruttmamma

Jag tror du har mkt svar i den senaste tråden jag skickade till dej. Att du kanske har gallstenar som blockerar för bukspottkörtelns verkan. Problem med alkohol eller fel matvanor brukar vara de bakomliggande orsakerna.

Lycka till!  

• Solaika

Du ska omgående byta läkare! Alkohol är verkligen inte alls den vanligaste orsaken till pancreasbekymmer. Det vanligaste är gallsten eller trånga gallgångar o slagg. Se till att du får ordentligt hjälp omgående för en allvarlig pancreatit kan man dö av. Inte min mening att skrämma dig men se till att de utesluter pancreatit omgående! Se till att de tar prov på p-amylas (pancreasamylas) och resterande leverprover. Ultraljud visar inte alltid pancreatit, däremot brukar CT-buk (DT och CT är samma sak) visa det. 
    Så sök hjälp och ignorera idiotläkaren du träffat! 

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Anonym

Nej alkohol är inte den vanligaste orsaken till bekymmer med buksopttskörteln. Däremot är det den vanligaste orsaken till den specifika sjukdomen kronisk pancreatit som är bukspotkörtelns motsvarighet till skrumplever. Det är dock inte en diagnos som man kan ställa enbart genom sjukdomshistoria och man kan absolut inte anta att det är detta bara för att patienten har mest ont över hela ryggen istället för mest på den högra. Tvärtom så måste allt annat uteslutas innan man kan börja fundera på den diagnosen.

• Anonym

Tack så mycket för svaren, ser ut som jag har en hel del att läsa på om. Synd att man måste kunna vad som tycks mer än läkaren för att få hjälp. För det måste man ju nästan vara frisk för att orka!

Jag ska avvakta och se vad proverna visar, de borde väl snart vara färdiga tycker jag. Jag ska se vad som testats och sedan får jag väl helt enkelt komma med förslag om vilka kompletterade tester som ska göras. ärligt talat vet jag inte allt som stod på lappen till lab, men en hel del var det. (Har ingen som helst utbildning i ämnet så vad de olika förkortningarna och namnen ntydde, ingen aning minns heller inget utan jag satte mig att vänta)

• pruttmamma
    Anonym skrev 2011-08-21 15:39:31 följande:
    Tack så mycket för svaren, ser ut som jag har en hel del att läsa på om. Synd att man måste kunna vad som tycks mer än läkaren för att få hjälp. För det måste man ju nästan vara frisk för att orka!

Jag ska avvakta och se vad proverna visar, de borde väl snart vara färdiga tycker jag. Jag ska se vad som testats och sedan får jag väl helt enkelt komma med förslag om vilka kompletterade tester som ska göras. ärligt talat vet jag inte allt som stod på lappen till lab, men en hel del var det. (Har ingen som helst utbildning i ämnet så vad de olika förkortningarna och namnen ntydde, ingen aning minns heller inget utan jag satte mig att vänta)

MEN som sagt, tag tag i problemet och be om att träffa en mer rutinerad läkare så du kan få bättre svar! Måndag i morgon :=)

Lycka till o Krya på dej! 
Svar på tråden Problem bukspottkörtel, alkohol oftast bakom?