• Anonym (Leia)

Barnolja mot svampinfektion - hur hjälper det?

Nu har jag läst på massa ställen att man kan bli av med återkommande svampinfektioner om man tvättar sig med barnolja. I går läste jag att man EFTER när man tvättat sig ska smörja in sig med barnoljan.. vilket gäller och på vilket sätt hjälper barnoljan?

• Svar på tråden Barnolja mot svampinfektion - hur hjälper det?
  • IsDimma

Olivolja fungerar hur bra som helst och är bättre än barnolja.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • alexander2011

när jag har haft svamp så har inte barnolja eller nått sånt hjälpt mer än pevaryl. däremot om en har torrsprickor som kan ge samma symptom som svamp så är olivolja eller barnolja suveränt. tvätta då med lactasyd tvål- oparfymerad o sen smörj med barnolja/olvolja efteråt

• Anonym (...)

Prova att smörja med inityol.

Använder själv en intimtvål från apoteket,provade lactasyd tidigare men fungerade inget bra alls,fick klåda.

• Anonym (olja)

Fick svamp jättemycket förr, alltså 1 gång i månaden ungefär. Använde pevaryl, funkade, men kom tillbaka direkt jag hade sex eller mens igen.
    Det som funkade för mig var att jag smorde mig med barn/iuntim-olja innan varje dusch, och tvättade med den.. sen har jag haft det vääldigt få ggr de senaste åren.

• Anonym (?)

Oljan behandlar inte svampen i sig, men om man är torr i underlivet eller har en rubbad pH-balans kan svamp få fäste lättare. Tvål behövs sällan i rengöring av underlivet som ju är en slemhinna, vi tvättar oss inte med tvål i näsan eller munnen heller. Men om man nu vill (behöver?) använda tvål kan man smörja in med olja efteråt för att smörja, vanlig olivolja är renare och billigare än barnoljan (en del tillsatser) och fungerar alldeles utmärkt för ändamålet.

Själva svampen behöver dock behandlas med svampmedel som Pevaryl eller Canesten. 

Svar på tråden Barnolja mot svampinfektion - hur hjälper det?