• Sveasson

Ni som har schema till era barn, hur gör ni?

Vi har ju två barn med Autism och den äldsta har ett schema i hallen med bilder på vad han ska göra under dagen. Nu känner vi att även den lille behöver ett schema eftersom de gör olika saker, men hur gör man då?
    Har man alla bilder i dubbel uppsättning?

Om de tex gör samma sak hela dagen och det bara är en dag som skiljer, sätter jag upp likadana schema på morgonen då och bara byter ut den bild som skiljer, så att båda har likadana rader med bilder och det bara är en bild om varierar? 

• Svar på tråden Ni som har schema till era barn, hur gör ni?
  • awb

Min äldsta dotter, 11 år, med autism och adhd har ett veckoschema och en Sigvarttavla som hjälpmedel. Lillasyster, 9 år, har precis fått diagnos AS/ADD/pragmatisk språkstörning och vi kommer be om ett separat veckoschema (en ator magnetisk tavla) till henne så att det blir så tydligt som möjligt vad tjejerna ska göra de olika dagarna och vad som gäller för vem. Så en tavla för var och en kommer vi ha men detta får ju gå efter behov, givetvis. Om dina barn gör samma saker varje dag så går det att tex skriva barnens namn under de bilder där det skiljer. Men det kan bli bladdrigt och otydligt, jag skulle satsat på två tavlor för tydlighetens skull.

• Mirakel familjen

Jag tycker att man bör ha en varsit schema för barnen. Det är lättare för dem att kolla va de ska göra och inte göra då.

Nu har jag bara ett barn med diagnoser. Så vi har ju bara haft ett dagligschema, ett schema som är över hela veckan samt en fickdator.

• anne h

här har de varsitt schema.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • pcalma

Här har vi 3 scheman, ett till varje barn med diagnoser. Ibland är de likadana men ibland inte..
    Jag har trippla uppsättningar bilder!

• Sveasson

Oj, tack för alla råd och tips. Vart har ni era scheman, har ni alla på samma ställe?
    Skulle gärna vilja se bilder på era om ni har, alltid roligt att få tips på olika varianter. 

• pcalma

Jag är inte så haj på hur man lägger in bilder men om du inboxar ditt mob nr så kan jag skicka en bild dit!

Vi har dom i vardagsrummet! Vi har öppen planlösning kök-vardagsrum o här syns de bäst o det är där dom är mest!

Äldsta dottern har förutom sin sigvarttavla en vanlig whiteboard på sitt rum dom vi gör veckoöversikt på!

• Sveasson
    pcalma skrev 2011-08-23 16:39:20 följande:
    Jag är inte så haj på hur man lägger in bilder men om du inboxar ditt mob nr så kan jag skicka en bild dit!

Vi har dom i vardagsrummet! Vi har öppen planlösning kök-vardagsrum o här syns de bäst o det är där dom är mest!

Äldsta dottern har förutom sin sigvarttavla en vanlig whiteboard på sitt rum dom vi gör veckoöversikt på!
    Hur gammal är din dotter? Skulle önska att vi kunde ha en whiteboard men det skulle aldrig fungera i min sexårings rum. Vad är en sigvarttavla?
  • pcalma

Äldsta dottern är 14 år o har Asperger syndrom.
    Sigvarttavla är som en whiteboard men med klockslag lodrätt vid sidan.
    Man kan också ställa in larm på den.

Mina små barn på 5 o 7 år har en whiteboard med veckodagarnas färger. Dom har autism/adhd.
    Jag sätter bilder för allt på den dag det är sen övergripande de andra dagarna om det är något särskilt, tex skola/hemma, ägg på lördag, cirkus tors osv.

• Little Ms Chatterbox

Jag har set en tavla som är Sigvart2.0 ( ) Den har USB uttag och plats för telefonkort, går att ta emot och skicka data till mobil eller handifon.
    Som förälder kan man på förmiddagen lägga in, från sin mobil en påminnelse om tandläkaren och framåt eftermiddagen får barnet ett meddelande som inte ger sig förr än man svarar.

• pcalma

Oj vilken bra sak!!! Skulle vara något för min äldsta dotter!

Svar på tråden Ni som har schema till era barn, hur gör ni?