• Dandelion

Ni som haft "försvunna" spiraler, fick ni operera ut dem??

Jag fick veta att min hormonspiral var "borta" när jag i fredags var på MVC och ville ha den uttagen.
    Dem remitterade mig till gyn.mottagn på lasarettet för en s.k. genomlysning, som jag har uppfattat betyder röntgen, eftersom hormonspiralen inte syns lika bra på ultraljud som en kopparspiral kan göra.

Ni som varit i samma sits, vad hände med er!???
    Ni med försvunna kopparspiraler får gärna svara oxå!

Måste de söva och operera ut spiralen?
    Eller vad händer?

Jag vill inte behöva vänta så länge som 3 mån (som det skulle ta innan jag får tid till gyn!). Om de sedan bara ska ta en röntgenbild och konstatera att den måste opereras ut och så får jag köa fler mån till för en OP-tid!?

• Svar på tråden Ni som haft "försvunna" spiraler, fick ni operera ut dem??
  • Väntar första barnet

Hej!
    Sitter här o letar efter all information jag kan om spiraler som hamnat fel o hur de tas ut. Själv har jag äntligen fått tid nu på onsdag för att operera ut min kopparspiral som typ sitter fast i livmoderväggen eller nåt?!
    Allt började med att jag bara skulle lätt o enkelt ta ut den hos BM, men icke hittade hon några trådar, fick då tid hos gyn rätt snart (typ 2 dagar senare) där hon lokaliserade spiralen genom UL och hittade den (för ett tag fanns det ju risk för att den typ skulle "ramlat" ut, vilket jag borde märkt tycker jag?!) hur som helst så försökte hon ta ut den, hon hittade även en tråd att dra i, men när hon drog så gjorde det såå sjukt ont, jag trodde fan jag skulle föda en unge till!!! *AAJJ* och tillslut gick tråden av....=O Fick då remiss till sjukhuset för att ta ut den under narkos. Väl på sjukhuset för inskrivning o de gjorde ytterligare en undersökning, insåg de att de inte avsatt tillräckligt med tid för min operation då de insåg att det kan bli ett större ingrepp än de trott från början. Blev så sjukt besviken, har nu då väntat ytterligare 28 dagar o ska alltså dit på onsdag. Så något slutgiltligt svar har jag inte till dej, men nu vet du att du inte är ensam iaf och hur det har gått för mej så här långt =)
    Hur har det gått för dej hittills?

• Dandelion

OJ! Hur har det gått för dej?

Jag bor i Dalarna och här är det tydligen brist på gynekologer så det är sjukt långa väntetider. MVC kunde, som sagt, ge mig en remiss till Falu lasarett och jag skulle behöva vänta ca 3 månader. Uteslutet tänkte jag. Eftersom jag jobbar i Stockholm några dagar varje vecka så ringde jag runt på massa privata mottagn och fick en tid på Serafens Gyn redan veckan därpå.

Där kunde gyn se spiralen med ultraljud. Den hade oxå fastnat på sidan av livmodern, precis ovanför livmodertappen. Hon fick tag på en tråd och efter rycket från helvetet (det kändes ordentligt) kom den iaf ut.
    Jag blödde ordentligt i nästan tre veckor men sen gick det över, precis när jag skulle på återbesök.

Är så himla tacksam att den inte perforerat livmodern eller fastnat värre så det behövts operation.

Hoppas det löst sig för dej!

mamma till Sam född 090228
Svar på tråden Ni som haft "försvunna" spiraler, fick ni operera ut dem??