• Anonym (vännen)

Frågor ang Ramadan

En väninna till mig är gift med en muslim som har ramadan just nu. De är inte muslimskt gifta, bara borgerligt gifta.

Nu under ramadan så upplever hon att han undviker henne sexuellt. Han har alltid någon undvikande förklaring till varför de inte kan ha sex, det kan vara allt från huvudvärk till att han håller sig undan fysiskt.

Han undviker henne på dagarna också, genom att sova bort hela dagarna och vara vaken hela nätterna tills hon går på jobbet. När hon sedan kommer hem från jobbet så är han ute och går eller ser på tv hela tiden. Han kan visserligen ge henne kramar och pussar om hon insisterar, men i övrigt så upplever hon att han undviker henne. De pussar hon får är oftast på sidan av munnen eller på pannan, vilket hon reagerar på såklart.

Hon har frågat honom om han anser att deras äktenskap inte är något "riktigt" äktenskap då de inte är muslimskt gifta, framförallt när han inte vill ha sex. Men på detta svarar han att han ser henne som sin hustru inför Gud. Men han anser också att de snarast borde uppsöka en Imam för att fullborda äktenskapet även inom islam.

Han har undvikt att ha sex med henne sedan ramadan började för 21 dagar sedan och han säger inte heller att han älskar henne under fastetiden på dagarna. Men så fort tiden för fastan är över, dvs när de får äta på kvällen, så kan han säga att han älskar henne.

Hon tycker så klart att detta är jobbigt och upplever att han inte är ärlig med henne. 

Anser inte en muslim att ett borgerligt äktenskap är ett riktigt äktenskap och är det enbart inom de muslimska äktenskapen som de räknas som man och hustru för att kunna ha sex med varandra?

Får en muslim ljuga under ramadanmånaden efter att de brytit fastan för natten?

• Svar på tråden Frågor ang Ramadan
  • Anonym (vännen)
    jamila2000 skrev 2011-08-21 14:13:09 följande:
    En muslim som fastar får inte heller röka eller ha sex  på dagen

Ja det vet vi, men när fastan tar slut på kvällen. Enligt det som jag läst om så får en muslim ha sex efter solnedgången med sin man/hustru, men de måste alltså vara gifta med varandra. Men på vilket sätt gifta, muslimsk eller räcker det med borgerligt?
  • Jamieolivia

Det är väl också beroende på hur man känner själv som muslim, huruvida man avhåller sig under hela fastan eller bara under dagtid? Men i så fall kanske han bara kan säga det tills in fru? 

• Anonym (inget konstigt)

Är själv konverterad och gift med en muslim, och jag ser inget värst konstigt med hur han är. Min gubbe är nästan likadan, men jag reagerar inte ens då jag vet hur det är att fasta. Och denna gång så sover maken väldigt länge på dagarna just för att dagarna är så långa nu. Han vaknar oftast vi 14:30 och är vaken sen till solen går upp och sen till 04:00 kanske och läser koranen etc. Jag fastar inte själv denna gång då jag är höggravid.

Att han bara pussar henne på kinden kanske beror på att han tycke att pussa/kyssa på munnen är för sexuellt, eller att han skulle tända på henne då, vilket han inte får under fastan.

Att han inte vill ha sex med henne efter solnedgång är nog bara nåt som han valt just nu. Gissar att han gärna skulle vilja vara muslimskt gift, eftersom det antagligen betyder mycket för honom, särskildt nu när det är Ramadan. Tycker inte din vän skall lägga så mycket i det. Ramadan är snart över, och då kanske saker och ting återgår till det normala igen.

Din vän skulle läsa på lite om Ramadan så skulle hon förstå honom lite bättre.

• Anonym (vännen)
    Anonym (inget konstigt) skrev 2011-08-21 14:44:59 följande:
    Är själv konverterad och gift med en muslim, och jag ser inget värst konstigt med hur han är. Min gubbe är nästan likadan, men jag reagerar inte ens då jag vet hur det är att fasta. Och denna gång så sover maken väldigt länge på dagarna just för att dagarna är så långa nu. Han vaknar oftast vi 14:30 och är vaken sen till solen går upp och sen till 04:00 kanske och läser koranen etc. Jag fastar inte själv denna gång då jag är höggravid.

Att han bara pussar henne på kinden kanske beror på att han tycke att pussa/kyssa på munnen är för sexuellt, eller att han skulle tända på henne då, vilket han inte får under fastan.

Att han inte vill ha sex med henne efter solnedgång är nog bara nåt som han valt just nu. Gissar att han gärna skulle vilja vara muslimskt gift, eftersom det antagligen betyder mycket för honom, särskildt nu när det är Ramadan. Tycker inte din vän skall lägga så mycket i det. Ramadan är snart över, och då kanske saker och ting återgår till det normala igen.

Din vän skulle läsa på lite om Ramadan så skulle hon förstå honom lite bättre.

Tack för ditt svar. Ja jag håller med dig om att hon borde läsa på lite mer och att det kan vara hans personlighet. Okunskap kan sätta griller i huvudet på de flesta. Hon är ingen datatok som mig, så det är jag som får försöka att söka och förklara.

Men jag hittade ingenting om just detta med "äktheten" med borgerligt äktenskap och om man får ljuga under ramadanmånaden efter fastan. Nu vet jag ju att man inte får ljuga under tiden som man fastar (dagtid), så jag menar när man bryter fastan för kvällen. Då verkar man ju både få äta och ha sex och och och...

Är detta något som du vet något om?  
  • Anonym (inget konstigt)
    Anonym (vännen) skrev 2011-08-21 14:51:18 följande:
    Tack för ditt svar. Ja jag håller med dig om att hon borde läsa på lite mer och att det kan vara hans personlighet. Okunskap kan sätta griller i huvudet på de flesta. Hon är ingen datatok som mig, så det är jag som får försöka att söka och förklara.

Men jag hittade ingenting om just detta med "äktheten" med borgerligt äktenskap och om man får ljuga under ramadanmånaden efter fastan. Nu vet jag ju att man inte får ljuga under tiden som man fastar (dagtid), så jag menar när man bryter fastan för kvällen. Då verkar man ju både få äta och ha sex och och och...

Är detta något som du vet något om?  
    Ang att ljuga så vet jag faktiskt inte, förutom att det är väl aldrig bra att ljuga, oavsett vem man är.

Och det med "äktheten" med borgerligt äktenskap, så gissar jag att han tar det på allvar, eftersom det är svensk lag, men om han skulle vara gift muslimskt så antar jag att betyder det mer för honom då han även är gift inför Gud, vilket är viktigt för en troende musllim.
Svar på tråden Frågor ang Ramadan