Sem.ersättning när man är mammaledig??
Nån som vet om man får ut det när man är föräldraledig? Som en summa varje månad eller på annat sätt?
Nån som vet om man får ut det när man är föräldraledig? Som en summa varje månad eller på annat sätt?
Vad menar du? De första 120 dagarna är semestergrundande (du får alltså semesterdagar även då). Sen tror jag att vissa kommuner/företag betalar ut 10 % av lönen under en viss tid (jag fick en klumpsumma).
Du får semesterlön för den del du jobbat under året (eller förra året beroende på hur ni tjänar in semester). Dvs har du jobbat jan-juni o är föräldraledig resten av året får du halva semesterlönen o semesterersättningen. Alternativt får du hel semesterlön o ersättning o sedan regleras detta året efter då du jobvar, då du alltså ej får betald semester i den utsträckning du vart ledig. Prata med ditt lönekontor för att få reda på hur de gör! ;)
Ja du får ta ut de så länge du inte tar FP de dagarna. Jag gör så. Tar ut 8 dagar varje måndad de första 8 i varje månad sen FL de resterande. så när man är inne på sina sidor på Försäkringskassan tar jag den ex. 9 sep- tom 30 sep FL
Jag jobbar på ett fritids där man har 5 veckor på sommaren betald ledighet (fritids stängt då). Får alltså ingen sem.ersättning.
Så när man egentligen har semester på sommaren får man alltså vara utan pengar? 5 veckor stängt ju, hjälp.
Ja för du får ju semester pengar i ställe ju men helgerna kan du ju ta fp. Spara din sem till sen o blanda dagar. Va föräldrarledig / tjänstledigt i ställe på så sätt spara semester o ta fp.