• LaYa01

F.d. elev som kontakt?

Hej!

Nu vänder jag mig till alla er som är lärare av något slag.
    Skulle ni  kunna ha (eller kanske har ni?) kontakt med era föredetta elever?
    t.ex att ni pratar i telefon eller så ibland? Mail eller så`?

Jag undrar om du personligen skulle göra det. Ni andra får gärna berätta för mig hur ni ser på saken.

• Svar på tråden F.d. elev som kontakt?
  • Neko

Visst. Är inte lärare nu längre men skulle vara kul att se hur det hade gått för dem =) Vet andra som har kontakt med sina fd lärare och umgås ibland också.

• LaYa01
    Neko skrev 2011-08-21 23:47:03 följande:
    Visst. Är inte lärare nu längre men skulle vara kul att se hur det hade gått för dem =) Vet andra som har kontakt med sina fd lärare och umgås ibland också.
    Vad trevligt. Ja, en del lärare är ju verkligen stränga på den biten att inte ha privata nummer, mail eller så.
  • Neko
    LaYa01 skrev 2011-08-22 00:14:26 följande:
    Vad trevligt. Ja, en del lärare är ju verkligen stränga på den biten att inte ha privata nummer, mail eller så.
    Jag blev övertalad av mina elever att gå med i ett community där de var, det var rätt roligt =) Sedan sågs vi på skolan ett par gånger och hade filmkväll före jag flyttade därifrån. Hade gärna hållit kontakten på communityt om det hade varit ett intressantare community (det var före facebook, annars hade jag antagligen fortfarande haft kontakt med dem).
  • LaYa01
    Neko skrev 2011-08-22 00:19:12 följande:
    Jag blev övertalad av mina elever att gå med i ett community där de var, det var rätt roligt =) Sedan sågs vi på skolan ett par gånger och hade filmkväll före jag flyttade därifrån. Hade gärna hållit kontakten på communityt om det hade varit ett intressantare community (det var före facebook, annars hade jag antagligen fortfarande haft kontakt med dem).
    Vad trevligt!
    Har själv kontakt med två av mina lärare som jag har haft. Riktigt trevliga och roliga är de. Tyckte mycket bra om dem då jag hade dem som lärare.
  • Tutilure

Nu har jag yngre elever (F-6) när jag jobbar, men jag har  avböjt när de har frågat efter t.ex. Facebook.
    Anledningen är att jag är mån om mitt privatliv och vill slippa tänka på vad jag säger och vilka bilder jag lägger ut med tanke på att jag ska vara en förebild för mina elever.
    Jag vill ju inte behöva förklara varför jag var asplakat  med en cigarett i handen i fredags när jag på jobbet förespråkar ett alkohol- och nikotinfritt leverne. Flört

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • LaYa01
    Tutilure skrev 2011-08-31 09:10:34 följande:
    Nu har jag yngre elever (F-6) när jag jobbar, men jag har  avböjt när de har frågat efter t.ex. Facebook.
    Anledningen är att jag är mån om mitt privatliv och vill slippa tänka på vad jag säger och vilka bilder jag lägger ut med tanke på att jag ska vara en förebild för mina elever.
    Jag vill ju inte behöva förklara varför jag var asplakat  med en cigarett i handen i fredags när jag på jobbet förespråkar ett alkohol- och nikotinfritt leverne. Flört
    Ja, jag förstår om FB och sådana saker. Annars tänkte jag mer som ''kontakt''. Om man pratar med varandra eller så.
  • violatricolor

Jag är inte lärare men har jobbat inom skolan och har även flera lärare i min bekantskapskrets. De pratar med elever ibland men främst om man stöter på varandra på någon allmän plats. Kan inte minnas att de mailat eller ringt mer än någon enstaka gång. Jag har själv avböjt kontakt med elever på msn och jag har inte hört att någon av mina lärarkompisar vill ha elever på fb, msn osv. 

• LaYa01
    violatricolor skrev 2011-08-31 19:00:30 följande:
    Jag är inte lärare men har jobbat inom skolan och har även flera lärare i min bekantskapskrets. De pratar med elever ibland men främst om man stöter på varandra på någon allmän plats. Kan inte minnas att de mailat eller ringt mer än någon enstaka gång. Jag har själv avböjt kontakt med elever på msn och jag har inte hört att någon av mina lärarkompisar vill ha elever på fb, msn osv. 
    Ah. Men förutom facebook då. Finns många andra sätt att ha kontakt på. :)
  • violatricolor
    LaYa01 skrev 2011-08-31 20:28:13 följande:
    Ah. Men förutom facebook då. Finns många andra sätt att ha kontakt på. :)
    Ja men som jag sa, så enstaka telefonsamtal eller mail är det enda de jag känner varit med om. Nej, nu får nog de andra lärarna i tråden förklara hur de ser på saken istället, jag är ju inte lärare och det var det du efterfrågade. Jag ser i alla fall inget problem med kontakt så länge det inte är sexuellt.
  • Vim

Jag hade en lärare på högstadiet som 10 år senare bjöd ut mig när han träffade mig på min arbetsplats. Han var ca 10 år äldre än mig och var min musiklärare då. Jag tackade nej! Han ringde mig sedan flera gånger men jag lyckades hela tiden komma med undanflykter. Tycker det var väldigt äckligt. Har aldrig haft kontakt med någon lärare varken privat eller på community. 

• LaYa01
    violatricolor skrev 2011-08-31 21:54:26 följande:
    Ja men som jag sa, så enstaka telefonsamtal eller mail är det enda de jag känner varit med om. Nej, nu får nog de andra lärarna i tråden förklara hur de ser på saken istället, jag är ju inte lärare och det var det du efterfrågade. Jag ser i alla fall inget problem med kontakt så länge det inte är sexuellt.
    Visst efterfrågade jag lärare men även andra hur de ser på saken. Tack för ditt svar iallafall. Nej, sexuella kontakter i sådant är inte okej.
    Vim skrev 2011-08-31 22:03:30 följande:
    Jag hade en lärare på högstadiet som 10 år senare bjöd ut mig när han träffade mig på min arbetsplats. Han var ca 10 år äldre än mig och var min musiklärare då. Jag tackade nej! Han ringde mig sedan flera gånger men jag lyckades hela tiden komma med undanflykter. Tycker det var väldigt äckligt. Har aldrig haft kontakt med någon lärare varken privat eller på community. 
    Läskig typ det där...
  • gealach

Jag har kontakt med många av mina tidigare elever via Facebook. Inte så att vi pratar med varandra jätteofta, men vi håller koll på vad som händer med varandra.

Jag lägger däremot inte till elever jag undervisar, när de gått ut får de, om de vill, skicka vänförfrågan till mig, men jag söker inte upp dem. När de slutat har vi ju inte längre en lärare/elev-relation. 

Några stycken av dem har blivit närmare vänner under åren som gått sedan de gick ut, bland annat eftersom vi har likartade intressen och därigenom en del att prata om.

Jag har dessutom en av mina egna gamla lärare på Facebook        

• LaYa01

Okej, förutom facebook då...?

Svar på tråden F.d. elev som kontakt?