• pp08

snor fråga

Har en fråga ang snor, färg /konsistens/smitta.

Oftast börjar förkylningen med tunt rinnande snor, ibland blir det inte mer än så. (kan vara olycka anledningen till snor, behöver inte vara förkylning)

När snoret börjar bli mera tjockt och barnet är täpt är det nog förkylning.

Senare kan snoret bli ännu tjockare, tom bli grönt.

På slutet kan det rinna lite tunt igen.

Nu min fråga: vilka av dessa snor är mest smittsamt, jag antar det tjockare ljusa snoret eller tom det första rinniga snoret. (det tjocka gröna på slutet brukar bara vara rensning av kroppen).

Hur länge smittar man, tänkte på dagis /förskola. Förutsatt att barnet är pigg o feberfri i övrigt.

♀ 090619
  • Svar på tråden snor fråga
  • Dr Mupp

Här säger det att så länge barnet r feberfritt och orkar med dagen så får de gå till dagis oavsett snor.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • pp08
    Dr Mupp skrev 2011-08-22 07:53:07 följande:
    Här säger det att så länge barnet r feberfritt och orkar med dagen så får de gå till dagis oavsett snor.
    "officielt" är det det hos oss också fast personalen är tacksamma om man har hemma barnet en dag (eller dag extra) om man har möjlighet.

Tycker det är svårt att bedömma på morgonen om barnet kommer att orka med eller inte.
    Har barnet varit förkyld eller snorig dagen innan då är man förberett på morgonen men annars vet man ju inte. Personalen kan dock alltid ringa och meddela att man ska komma o hämta barnet.

Vid flera tillfällen har det varit det tunna rinniga snoret utan att det blev mer eller för lång tid innan förkylningen bröt ut, man kan ju inte vara hemma många dagar innan den bryter ut på riktigt. De dagarna har de inte ringt heller.
    ♀ 090619
  • Lilla Hjärtat

Förkylningar liksom de flesta virus tror jag smittar mest precis i början, även innan det bruter ut om jag minns rätt.

• jossemebebis

Min lilla tjej har blivit megaförkyld, gult snor å jättetäppt. Nässprayen jag har till henne (renässans koksaltlösning) hjälper inte, å hon är så täppt att hon knappt kan använda sin napp som tröst. Något tips????

• Fru Hurtig

Näsfrida nässpray är bra tycker jag. Använder den, låter den verka lite o suger sedan ut snoret med en näsfrida, visserligen kommer det nytt snor men han får ut det med fridan i alla fall o kan andas lättare. 
    Använder den på grabben nu, hans näsa o ögon rinner samt att han nyser, har hosta, feber. Jobbigt när små barn blir sjuka. 
    Inte lätt att vara så förkyld vid 5 månaders ålder.  

Svar på tråden snor fråga