• LoveIsBeautiful

Fadder/gudmor/gudfar

Har man alltid en fadder eller gudmor/gudfar om man döper sitt barn?

Vad jag förstått är fadder och gudmor/gudfar samma sak?

Hur tänkte ni när ni valde dessa till era barn? Tänkte ni det utifrån en kristen synvinkel eller mer någon som kan vara en bra förebild för barnet och finnas där som stöd m.m.?

• Svar på tråden Fadder/gudmor/gudfar
  • La Lola
    LoveIsBeautiful skrev 2011-08-22 10:32:13 följande:

Näe.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • linjes

Sånt bestämmer man själv om man vill ha eller inte

Hade inget speciellt syfte med valet vi gjorde,tog dom som stod närmast barnen dvs mina systrar

• Fija m 2 pojkar

Nej, det måste man inte ha.

En fadder ska vara döpt och vilja ta ansvar för dopkandidatens kristna fostran.

Lycka till!

/ Skånepräst

• Natulcien
    LoveIsBeautiful skrev 2011-08-22 10:32:13 följande:

Vad jag förstått är fadder och gudmor/gudfar samma sak?

Hur tänkte ni när ni valde dessa till era barn? Tänkte ni det utifrån en kristen synvinkel eller mer någon som kan vara en bra förebild för barnet och finnas där som stöd m.m.?

Nej, man måste inte ha fadder/gudmor/-far om man döper sitt barn.

Vi ska ha gudmor och gudfar utan att döpa vår son. Glad

Och eftersom vi inte är kristna (utan ateister) så blir det naturligtvis ingen kristen aspekt över huvud taget, utan mer som någon som ska finnas där som extra stöd, och som kan rycka in och ta ansvar om något skulle hända oss.
  • Fija m 2 pojkar

Itarillé - men kallar ni det då för gudmor/gudfar ändå? För mig hade det känts mer logiskt att kalla dem för fadder, eftersom det inte nödvändigtvis är ett ord som anknyter till religion.

Undrar Skånepräst

• clembke

Vår präst sa till oss att fadder o gudfar/mor är nu för tiden samma sak.

När vi valde så valde vi faddrar som följer våra barns uppväxt, som finns där som stöd o som en extra förebild.

Till äldsta sonen har vi min syster o sen min sambos kusin (dom är mer som bröder) o till vår yngsta har vi min bror o hans sambo (sambon hade ingen på sin sida som vi tyckte passade)

Man få ha hur många man vill - ingen, 2 eller 10.

• Natulcien
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-08-25 12:26:15 följande:
    Itarillé - men kallar ni det då för gudmor/gudfar ändå? För mig hade det känts mer logiskt att kalla dem för fadder, eftersom det inte nödvändigtvis är ett ord som anknyter till religion.

Undrar Skånepräst
    Ja, eftersom fadder/gudmor/gudfar har samma betydelse. De är synonyma.

Jag tycker att gudmor och gudfar är fina ord och använder dem gärna även om de innehåller ordet 'gud'.
Svar på tråden Fadder/gudmor/gudfar