• dandelionkid

har du fött på Mälarsjukhuset Eskilstuna?

Om 15 dagar har vi BF, och vi har velat länge och väl om vi ska välja att föda i Eskilstuna eller Nyköping. Det har fallit på Eskilstuna eftersom det är ett större sjukhus. Men jag vill gärna höra hur andra har upplevt det att föda på Mälarsjukhuset och hur eftervården varit? :)

Detta är v¨årat första barn.

• Svar på tråden har du fött på Mälarsjukhuset Eskilstuna?
  • Medusan

Jag har jobbat på BB där, är det något speciellt du funderar över? Jag tycker att BB där är bra med kompetent personal och de gör allt de kan för att man ska få ha ett eget rum vilket man oftast fick när jag jobbade där iaf. Man prioriterar förstagångsföderskor till eget rum.

• dandelionkid
    Medusan skrev 2011-08-22 11:03:55 följande:
    Jag har jobbat på BB där, är det något speciellt du funderar över? Jag tycker att BB där är bra med kompetent personal och de gör allt de kan för att man ska få ha ett eget rum vilket man oftast fick när jag jobbade där iaf. Man prioriterar förstagångsföderskor till eget rum.
    Åh vad bra! :) Jag undrar nog mest om "eftertiden". Jag tycker inte om sjukhus (vårdcentraler, tandläkare :P) och vill gärna att min make ska kunna stanna med mig. Jag undrar nog mest hur det fungerar med vistelsen, vad det kostar för maken att stanna och om du kan rekomendera något som man absolut borde ha med sig? :)
  • Medusan
    dandelionkid skrev 2011-08-22 11:22:11 följande:
    Åh vad bra! :) Jag undrar nog mest om "eftertiden". Jag tycker inte om sjukhus (vårdcentraler, tandläkare :P) och vill gärna att min make ska kunna stanna med mig. Jag undrar nog mest hur det fungerar med vistelsen, vad det kostar för maken att stanna och om du kan rekomendera något som man absolut borde ha med sig? :)
    Det är några år sedan jag jobbade men jag har för mig att det kostar max 180 kr/dygn för pappan och då ingår allt så det är inte mycket pengar om man tänker på allt som ingår.

De flesta förstagångsföderskor brukar ligga kvar 2-3 dygn tills de känner sig trygga med att åka hem sen om det är något man har problem med eller funderar på är det bara att ringa dit och är det strul med amning eller något annat kan man åka in och få hjälp.

Kan inte komma på något jätteviktigt att ha med er faktiskt annat än sköna kläder att ha på er (självklart får du som mamma ha sjukhuskläder men det brukar vara skönt med egna myskläder). Se til att ha en bekväm amnings-bh också och amningsinlägg. Även fast man är fullt upptagen med att umgås med sin bebis så är det vanligt att nyfödda sover extremt mycket första dagarna så det kan vara bra att ha med lite tidsfördriv i form av en dator, bok eller liknande
  • dandelionkid

ah tack :) Det gjorde mig faktiskt lite tryggare :)

• Medusan
    dandelionkid skrev 2011-08-22 11:45:10 följande:
    ah tack :) Det gjorde mig faktiskt lite tryggare :)
    Vad bra, om du undrar över något mer svarar jag gärna.

Ett allmänt tips jag vill ge dig inför förlossningen är att be om sen avnavling samt perinealskydd (förhindrar stora bristningar i mellangården, man håller emot med varma handdukar när huvudet pressas ut). Vet att dessa inte är rutin hos alla barnmorskor på Mälarsjukhuset och att det därför är bra att säga att det är viktigt för en.

Stort lycka till Solig
  • dandelionkid
    Medusan skrev 2011-08-22 12:20:35 följande:

Ett allmänt tips jag vill ge dig inför förlossningen är att be om sen avnavling samt perinealskydd (förhindrar stora bristningar i mellangården, man håller emot med varma handdukar när huvudet pressas ut). Vet att dessa inte är rutin hos alla barnmorskor på Mälarsjukhuset och att det därför är bra att säga att det är viktigt för en.

Stort lycka till Solig
    Åh tack! Det ska jag tänka på. Har precis börjat läsa om det där med sen avnavling, mkt intressant!
  • LovleyMamma
    Medusan skrev 2011-08-22 12:20:35 följande:

Stort lycka till Solig
    Det har jag funderat mycket på, sen avnavling. ifall det är standard på mse. Men nu vet jag att jag ska be om det
  • dandelionkid

Hej!
    Nu har vi också fött barn och jag kan säga att vi båda är så nöjd med Mälarsjukhusets förlossning och BB! Personalen var suverän, alla barnmorskor (tre skiftbyten) läste mitt förlossningsbrev + narkosläkaren och samtliga var också noga med att tala om att dom läst det och kunde även återberätta lite av den. Dom frågade vad du ville, var öppna för alla förslag och väldigt noga med att fråga vad jag själv tyckte var ok och inte. Jag skulle verkligen rekommendera andra att föda där :) Och om det blir fler barn så ska vi absolut föda där igen :)

Svar på tråden har du fött på Mälarsjukhuset Eskilstuna?