dandelionkid skrev 2011-08-22 11:22:11 följande:
Åh vad bra! :) Jag undrar nog mest om "eftertiden". Jag tycker inte om sjukhus (vårdcentraler, tandläkare :P) och vill gärna att min make ska kunna stanna med mig. Jag undrar nog mest hur det fungerar med vistelsen, vad det kostar för maken att stanna och om du kan rekomendera något som man absolut borde ha med sig? :)
Det är några år sedan jag jobbade men jag har för mig att det kostar max 180 kr/dygn för pappan och då ingår allt så det är inte mycket pengar om man tänker på allt som ingår.
De flesta förstagångsföderskor brukar ligga kvar 2-3 dygn tills de känner sig trygga med att åka hem sen om det är något man har problem med eller funderar på är det bara att ringa dit och är det strul med amning eller något annat kan man åka in och få hjälp.
Kan inte komma på något jätteviktigt att ha med er faktiskt annat än sköna kläder att ha på er (självklart får du som mamma ha sjukhuskläder men det brukar vara skönt med egna myskläder). Se til att ha en bekväm amnings-bh också och amningsinlägg. Även fast man är fullt upptagen med att umgås med sin bebis så är det vanligt att nyfödda sover extremt mycket första dagarna så det kan vara bra att ha med lite tidsfördriv i form av en dator, bok eller liknande