• Bubbelbebis

Vilken cykelvagn till lång 5-åring! ?

Behöver hjälp att hitta en vagn till min långa 5-åring. Helst en man kan göra om till barnvagn sen också! Tycker att de flesta ser så himla trånga ut?

Men du kankse har något bra tips?

• Svar på tråden Vilken cykelvagn till lång 5-åring! ?
  • Bubbelbebis

Puffar! Jag behöööver verkligen en cykelvagn inom kort! Snälla - lite tips tack! :D

• Sapato

Nej, har inte provat den själv. Men funderar på att köpa den till våren.
    Har inte ens sett den irl

• Kodia

Jag har inga tips på cykelvagnar, tyvärr, men tror det kan vara svårt att hitta till ett så stort barn.

Ett annat alternativ (om dottern har normal motorik/balans) kanske kan vara en påhängscykel?( Nu vet jag iofs inte hur ni tänkt att använda vagnen) Då kan man cykla med halvstora barn längre sträckor i trafik.

• Bubbelbebis

Påhängscykel såg väldigt smart ut! Men tyvärr har hon inte normal motorik och balans och cykla själv kan hon inte. Det är långt till förskolan med mycket trafik och jag tycker det är onödigt att åka buss om man kan cykla eller promenera . :) 

Kräv det bra balans till en påhängscykel Kodia? 

• Kodia
    Bubbelbebis skrev 2011-08-26 08:13:41 följande:
    Påhängscykel såg väldigt smart ut! Men tyvärr har hon inte normal motorik och balans och cykla själv kan hon inte. Det är långt till förskolan med mycket trafik och jag tycker det är onödigt att åka buss om man kan cykla eller promenera . :) 

Kräv det bra balans till en påhängscykel Kodia? 
    Jag läste din presentation, så det var därför jag frågade om motorik/balans. Mina barn har åkt påhängscykel innan de lärde sig att cykla själva. Dottern har även somnat på den.... (då hade vi en väska surrad vid styret som hon lutade sig fram mot) Så jag vet inte _hur_ bra balans de måsta ha. De behöver ju inte trampa eller styra, men måste kunna sitta kvar på cykeln även om det svänger och guppar lite.

Om det funkar så är det ju en lösning som kommer att funka i flera år, vilket ökar er rörlighet rejält (och gör alla andra barn avundsjuka!) Det bästa hade ju varit om ni kunde prova, men jag tror att de flesta cykelhandlare inte har dem hemma, utan man måste beställa. Ni kanske kan se om ni hittar någon på Blocket, och be att få komma och prova? Bor ni i närheten av Gbg kan ni få prova vår.
  • Little Ms Chatterbox

Vi har en Nordic cab, jag skicka ut sonen som är 9 år och ca 137 cm lång. Han var lite för lång men då är sitsen inte helt längst bak. Det var lite trångt för benen men upp till 125-130 cm skulle nog gå. Kommer inte ihåg totalvikten men det var 30 eller 35 kg. När vi letade efter cykelvagn såg jag en som man kunde fästa baby skyddet för bil i. Men kommer inte ihåg om det var på Nordic cab eller något annat märke. Om ni köper en ny så se till att beställa ett extra fäste om ni är 2 som kommer cyklar med barnen så det är lätt att flytta över vagnen mellan er.

Svar på tråden Vilken cykelvagn till lång 5-åring! ?