• längtan8402

Ska skaffa en till kattunge ! Lite frågor till er som är 2-kattägare! =)

Jag har världens keligaste lilla kattbebis. Hon är 12 veckor nu, underbar ! Ska skaffa en till som ska bli hennes lilla syskon, alltid velat ha två katter, då har de varandra också, känns bra.

Men nu säger vissa " när du skaffat en till kommer inte katterna va keliga mot dig, de behöver knappt dig längre då ju, bara till att ge dem mat"

Det låter ju jätte tråkigt , är det så, ni som har två eller fler katter ?? Blir de mindre keliga och tillgivna sin matte, husse ?? Bara för de har varandra ?

Hope not :P kommer i vilket fall skaffa en till... men kul att veta lite hur det kommer ställa om sig från EN till TVÅ ;)

• Svar på tråden Ska skaffa en till kattunge ! Lite frågor till er som är 2-kattägare! =)
  • EvelinasSyster

Njae det vet jag väl inte. Jag har tre katter (den tredje kom för tre månader sen). Bor ihop med min bästa kompis och mina två äldsta katter har sin favorit av oss. Svea går alltid till Carro och Lasse går alltid till mig. Minstingen Moses vill gosa med ALLA Så nej jag har inte märkt att de skulle bli mindre gosiga. Beror nog mer på personligheten på katten. Det är däremot bara Lasse som man kan lyfta upp och "bestämma" att man vill gosa med (eller okej, det går bara bra när jag gör det;P). De andra vill bestämma själv när det är gosdags

Lycka till, du kommer i alla fall få många goa skratt av alla tokigheter dom hittar på!

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Smukke

Jag kan försöka svara, trots jag skaffade två från början.
    Jag får massa kel ändå, Dom kelar knappt med varandra. Tror det är mkt olika faktiskt :)

• Mother of 5

Hur keliga dom är beror inte alls på hur många de är utan helt på deras personlighet. Kan säga att jag har betydl mer än 2 och nästan alla är lika keliga...

• Smukke

Måste lägga till att mina kelar i omgångar. De gillar att ligga för sig själva, men honan ska mysa på morgonen och när man lägger sig, hanen ska ha under dagen eller natten.
    :)

• anayia

Vi har tre och dom vill kela hela tiden....Tror inte det har med antalet katter att göra.

• Emmi1003

Jag har två stycken och dom är verkligen bästisar, men dom gosar fortfarande lika mkt med oss och sover med oss :)

• Jonnasmamma08

Hemma hos oss har vi 2 st honkatter, den ena 2 år och den andre 4 och båda två är hur keliga som helst. Världens mysigaste katter =)
    Så jag håller inte med om att dom är mindre keliga än om man bara skulle ha en katt =)

• angelicaan

Våra katter skiljer det 1 år mellan så nej, de kelar inte med varann. Ritar kors i taket om de ens hamnar bredvid varann i soffan ;)

Mamma o pappa tog precis 2 kullsyskon o de håller så klart ihop som ler o långhalm. Sover o leker m varann. Men de växer om sig. Börjar sära på sig och så.

• BuoBä

Vår äldre katt blev mycket mer kelig efter att vi skaffade en till. Innan låg hon aldrig i knäet, det gör hon nu. Den yngre är inte jordens mest keliga katt, men det hade hon troligen inte varit som ensamkatt heller. 

Samtidigt sjönk behovet av att aktivera katterna till ett minimum efter vi fick två. Skönt att kunna se en långfilm i lugn och ro utan att behöva ta paus för att underhålla en uttråkad katt.

• Roisin Dubh

Vi har sju katter och visst är de kelna. De turas om att ligga i knät.

De är i åldrarna 16, 10, 3, 1, 1, 1 och 4 månader. Och så har vi fyra ungar som bara är 2 veckor gamla. Glad

• IceJossan

Hehe oj vilken myt! Det endasom brukar vara skillnaden med att ha en eller två är att de kan sysselsätta varandra i lek och mys när du inte finns tillhands. Det är därmed lättare att vara borta längre om dagarna, eftersom katten inte är ensam vara för att du inte är hemma. Mycket skönt att ha det så.

Sedan är alla katter olika sällskapliga/självständiga. Vissa är mer intresserade av att umgås med sin kattkompis eller vara ifred, andra är mer intresserade av att umgås med sina människor. Umgås mycket med de små så blir de säkert mycket keliga och trevliga :)

• angelicaan

Oj. 7 katter. Inte dåligt! :)

• Majsan70

Vi har 5 katter och alla är lika goa o sällskapliga o ligger med oss i soffan på kvällen.  Åldrar på dem är 7, 3,3, 9 månader och 13 veckor.

• Liindatorri

Jag har 2 katter och honan som vi skaffade först var jättekelig och skulle alltid ligga i knäet. Men när vi skaffade en till katt (hane) så drog hon sig undan för att han var kattunge och en riktigt pain in the ass för henne. Hon ville gärna gosa med oss men så fort han kom så gick hon undan. Dom älskade att busa med varandra men att gosa i närheten av varandra gick inte.

Men efter ett tag så vande hon sig och nu är dom riktigt gosiga båda två. Hanen ska vara i nyllet på en hela tiden och bli omkring bärd och honan vill alltid ligga i knäet när man sitter i soffan. Så med andra ord den enda skillnaden var att honan blev lite mindre gosig bara. Men inte mycket.

• Rigmor Mortis

Mina gosar lika mycket som de hade gjort som ensamkatter, däremot slipper jag rastlösa katter som klänger i gardinerna (eller äh, jag ska erkänna att mina britter knappast hade gjort det ändå, men de har jättestor glädje av varann när det är lekdags)

• Gurkburk

Klart du ska ha två katter Det kommer inte påverka keligheten. Vi har två och de är gosiga och kärvänliga båda två. De allra flesta katter mår bra av att ha en kompis, speciellt kattungar bör ha det.

• Litet My

Mina katter är supergosiga (2 och 10 år) 10 åringen ändrades inget heller när Lillekatten kom.

• slinkywookie
    längtan8402 skrev 2011-08-22 14:08:43 följande:

Jag har världens keligaste lilla kattbebis. Hon är 12 veckor nu, underbar ! Ska skaffa en till som ska bli hennes lilla syskon, alltid velat ha två katter, då har de varandra också, känns bra.

Men nu säger vissa " när du skaffat en till kommer inte katterna va keliga mot dig, de behöver knappt dig längre då ju, bara till att ge dem mat"

Det låter ju jätte tråkigt , är det så, ni som har två eller fler katter ?? Blir de mindre keliga och tillgivna sin matte, husse ?? Bara för de har varandra ?

Hope not :P kommer i vilket fall skaffa en till... men kul att veta lite hur det kommer ställa om sig från EN till TVÅ ;)

Har tre katter varav tva enbart inomhus, inga problem med kelighet whatsoever. Visst oser de efter varandra och leker men de sover med oss och ska sitta i soffan och fa scratches :)
Svar på tråden Ska skaffa en till kattunge ! Lite frågor till er som är 2-kattägare! =)