Min hund gör utfall mot barn, väntar barn nu. Vad ska jag göra?
Hej hej!
Jag har ett problem som oroar mig jätte mycket. Jag älskar min hund över allt annat och vill absolut inte vara tvungen att he bort han.
Han är 2 ½ och är en powderpuff.
Han är reserverad mot alla nya människor och gör bara utfall och studsar sen där ifrån, om en ny människa gör hastiga rörelser då de ska hälsa. Men vuxna människor förstår ju att han är rädd och sätter sig sedan ner lugnt och låter han komma fram. Han visar inget att han är aggresiv, han är nyfiken och nosar då han tex morrar på en ny människa och svansen är oftast uppe.
Men mitt stora problem är små barn. De kan vara någon meter från han och knappt titta på han så morrar han och skakar. Sen om de kommer närmare eller tittar på han så kan han göra utfall mot dem. De räcker med att barnet bara går lugnt kring han så gör han utfall och visar tänderna sen går han undan eller står och morrar. Han har aldrig bitit ett barn och jag tror inte han skulle göra det. För han far inte så nära så han får kroppslig kontakt me dem. Bebisar gör han inget mot, de liggar han mest och tittar på och nosar på sakerna som tillhör barnet. Men han vågar inte gå nära.
Jag tror att de kommer gå bra med vårat eget barn som kommer nu i oktober. Men jag orar mig mest då den ska ha hem kompisar eller då mina kompisars barn kommer på besök.
Sedan märker jag att Ivar(hunden) inte känner sig trygg då de finns barn nära, han blir som rädd och skakar.
Någon som vet hur man ska handskas med ett sådant problem?