• Dimman

Min hund gör utfall mot barn, väntar barn nu. Vad ska jag göra?

Hej hej!

Jag har ett problem som oroar mig jätte mycket. Jag älskar min hund över allt annat och vill absolut inte vara tvungen att he bort han.  
    Han är 2 ½ och är en powderpuff.

Han är reserverad mot alla nya människor och gör bara utfall och studsar sen där ifrån, om en ny människa gör hastiga rörelser då de ska hälsa. Men vuxna människor förstår ju att han är rädd och sätter sig sedan ner lugnt och låter han komma fram. Han visar inget att han är aggresiv, han är nyfiken och nosar då han tex morrar på en ny människa och svansen är oftast uppe. 

Men mitt stora problem är små barn. De kan vara någon meter från han och knappt titta på han så morrar han och skakar. Sen om de kommer närmare eller tittar på han så kan han göra utfall mot dem. De räcker med att barnet bara går lugnt kring han så gör han utfall och visar tänderna sen går han undan eller står och morrar. Han har aldrig bitit ett barn och jag tror inte han skulle göra det. För han far inte så nära så han får kroppslig kontakt me dem.   Bebisar gör han inget mot, de liggar han mest och tittar på och nosar på sakerna som tillhör barnet. Men han vågar inte gå nära.

Jag tror att de kommer gå bra med vårat eget barn som kommer nu i oktober. Men jag orar mig mest då den ska ha hem kompisar eller då mina kompisars barn kommer på besök.

Sedan märker jag att Ivar(hunden) inte känner sig trygg då de finns barn nära, han blir som rädd och skakar.

Någon som vet hur man ska handskas med ett sådant problem? 

• Svar på tråden Min hund gör utfall mot barn, väntar barn nu. Vad ska jag göra?
  • Lady without tattoo

Vad har du hittils gjort  för att försöka "få bort detta beteende"?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Dimman

Då han har gjort utfallen har jag och min sambo sagt åt han.

Men sen så har vi försökt få barnen att kasta boll till han eller ge han skinka eller något så han som får se att de inte är farligt.  Han blev kompis med en liten pojke förra året men de är de enda barnet han har släppt in, eller vad man ska säga. Träffades de ute och han gav skinka åt Ivar och sen kastade han lite boll åt han. Men den pojken morrade han bara mot gjorde aldrig något utfall. 

De är som att de blivit värre då inte ens mat fungerar. 

Så vi får ha han i ett annat rum eller ha han kopplad om de kommer barn så han inte ska kunna göra utfall..
    Har försökt läsa på nätet om liknande men de pratas för mycket om att avliva. Och jag vill som försöka jobba bort de. Men vet inte hur man går till väga 

• Lady without tattoo
    Dimman skrev 2011-08-22 15:38:08 följande:
    Då han har gjort utfallen har jag och min sambo sagt åt han.

Men sen så har vi försökt få barnen att kasta boll till han eller ge han skinka eller något så han som får se att de inte är farligt.  Han blev kompis med en liten pojke förra året men de är de enda barnet han har släppt in, eller vad man ska säga. Träffades de ute och han gav skinka åt Ivar och sen kastade han lite boll åt han. Men den pojken morrade han bara mot gjorde aldrig något utfall. 

De är som att de blivit värre då inte ens mat fungerar. 

Så vi får ha han i ett annat rum eller ha han kopplad om de kommer barn så han inte ska kunna göra utfall..
    Har försökt läsa på nätet om liknande men de pratas för mycket om att avliva. Och jag vill som försöka jobba bort de. Men vet inte hur man går till väga 
    Har ni inte sökt hjälp av någon hndkunnig person?
  • Impega

Ta kontakt med en hundkunnig där du bor.

• Gsson

Med reservering för att låta otrevlig: jag hade tyvärr avlivat min hund. Oavsett om en duktig hundmänniska kommer "få bukt med" problemet tror jag inte att du kommer att kunna lita på din hund tillsammans med ditt barn. Hunden verkar heller inte må särskilt bra som gör utfall. Att vara osäker/agressiv/rädd är nog inget härligt liv att leva... Tycker du inte om mitt råd, glöm att du läst det och jag hoppas det löser sig för dig!

• dezibel

Lägg undan hunden så han slipper utsättas för något han inte är bekväm med och sluta säg åt honom om han morrar, det är hans sätt att tala om att han är osäker och rädd. Se till att han inte behöver hamna i situationer där han måste göra utfall, det är ditt jobb att se till att ingen går på honom.
    Om du ska träna så måste det vara med ett barn som förstår att h*n inte ska titta på eller röra hunden utan bara släppa en gotte när h*n passerar hunden,rulla en boll på avstånd, ställa ner matskålen och gå därifrån mm

Vad gör ni förövrigt med hunden för att bygga hans självförtroende? 

• Dimman

Avliva och avliva de är en sak jag blir så irriterad på.. Nej man måste ta i tur me problemet. Min hund är inte van barn så man måste hitta rätt sätt att ta i tur med problemet..

Powderpuff hundar är väldigt reserverade mot nya människor och har fått lite råd nu av en som har hans syster. och hon är likadan. De bästa till en början är ska att barnen göra på samma sätt som de vuxna, sätta sig lugnt och inte ha ögon kontakt förrän han har nosat. 

Ivar är världens goaste och snällaste bara han får ta första steget. Men utfallen mot barn vill jag få bort, sen får han välja att gå undan eller hälsa. Men utfallen vill jag jobba bort men vill ha tips på hur man på rätt sätt tränar en sådan sak.

• Lady without tattoo
    Dimman skrev 2011-08-22 16:31:44 följande:
    Avliva och avliva de är en sak jag blir så irriterad på.. Nej man måste ta i tur me problemet. Min hund är inte van barn så man måste hitta rätt sätt att ta i tur med problemet..

Powderpuff hundar är väldigt reserverade mot nya människor och har fått lite råd nu av en som har hans syster. och hon är likadan. De bästa till en början är ska att barnen göra på samma sätt som de vuxna, sätta sig lugnt och inte ha ögon kontakt förrän han har nosat. 

Ivar är världens goaste och snällaste bara han får ta första steget. Men utfallen mot barn vill jag få bort, sen får han välja att gå undan eller hälsa. Men utfallen vill jag jobba bort men vill ha tips på hur man på rätt sätt tränar en sådan sak.
    Sök då kontakt med en person som är väldigt kunnig vad det gäller det du har problem med
  • pluppfamiljen

Det kan ju hända att det går jättebra med din baby sen för den luktar ju dig, håll dem under uppsikt bara så ska det gå bra. 

Blivande 6 barns mamma
  • Iryelle

Båda mina hundar var rädda för barn, jag tror övning under uppsikt är vägen att gå. Ena hunden bryr sig knappt längre och den andra har iaf slutat skälla så infernaliskt. Vi ska ha barn i september :) Dezibel hade bra tips tycker jag, be någon om hjälp annars.

Svar på tråden Min hund gör utfall mot barn, väntar barn nu. Vad ska jag göra?