• Lillave

Hoppa gummiband! Hur?

Jag skulle vilja hoppa gummiband med dottern ute på gatan. Det är bara vi 2 så vi får använda en lyktstolpe.

Men hur gjorde man???

Är över 40 och har helt glömt......

• Svar på tråden Hoppa gummiband! Hur?
  • thomas55

Kolla med dottern - hon vet nog

• Lillave
    thomas55 skrev 2011-08-22 17:21:25 följande:
    Kolla med dottern - hon vet nog
    Hon vet inte tyvärr. Ungar nu för tiden hoppar ju inte gummiband.
  • Cia o krabaten

Vi kallade det twist också och när jagville göra med dottern så googlade jag fram lite hop-sekvenser, men det var inte samma som jag mindes det från när jag var barn

Hoppas hon kommer få lära sig nu när hon börjat skolan  

• Lillave
    Mälaröbo skrev 2011-08-22 17:49:29 följande:

Vår enklaste var sida-sida-brett-in-ut.
    Sen höjer man ju bandet lite i taget.

Tack! Har du lust att förklara lite mer ingående?........ (skäms)
  • Millicent

Men hur beskriver man det i text? Finns det inte twist på youtube?

Vi hade en där vi stod så att vi hade gummibanen på höger sida om oss och sen hoppade in med ena foten så att närmaste gummibandet kom emellan båda fötterna, sen tillbaka ut så att vi stod utanför, sen in med en fot igen så att närmaste gummibandet kom mellan fötterna, sen hoppade vi så att det andra bandet kom emellan fötterna istället för det närmsta, sen hoppade vi ut på högersidan dvs så att banden var på vänster istället, sen hoppade vi in igen åt vänster så att närmaste bandet kom emellan fötterna, sen hoppade vi över  i sidled åt vänser så att vi hade andra bandet mellan fötterna och sen hoppade vi högt upp och landade men fötterna på banden (höger fot på höger band och vänster fot på vänster band vilket är jättesvårt att göra om man inte har banden i marknivå) sen hoppade vi brett isär med fötterna så att de kom utanför banden dv s båda banden var emellan fötterna, sen vände vi oss ett halvt varv så att fötterna blev insnodda, sen hoppade vi rakt upp och landade i mitten mellan bande dvs varsitt gummiband på varsin sida om fötterna och sen jämfota hopp ut ur banden åt höger.

När vi hade klarat det utan att göra fel med banden vid fotledsnivå så gjorde vi om det i knähöjd och sen lårhöjd. 

• Lillave
    Millicent skrev 2011-08-22 18:16:01 följande:
    Men hur beskriver man det i text? Finns det inte twist på youtube?

Vi hade en där vi stod så att vi hade gummibanen på höger sida om oss och sen hoppade in med ena foten så att närmaste gummibandet kom emellan båda fötterna, sen tillbaka ut så att vi stod utanför, sen in med en fot igen så att närmaste gummibandet kom mellan fötterna, sen hoppade vi så att det andra bandet kom emellan fötterna istället för det närmsta, sen hoppade vi ut på högersidan dvs så att banden var på vänster istället, sen hoppade vi in igen åt vänster så att närmaste bandet kom emellan fötterna, sen hoppade vi över  i sidled åt vänser så att vi hade andra bandet mellan fötterna och sen hoppade vi högt upp och landade men fötterna på banden (höger fot på höger band och vänster fot på vänster band vilket är jättesvårt att göra om man inte har banden i marknivå) sen hoppade vi brett isär med fötterna så att de kom utanför banden dv s båda banden var emellan fötterna, sen vände vi oss ett halvt varv så att fötterna blev insnodda, sen hoppade vi rakt upp och landade i mitten mellan bande dvs varsitt gummiband på varsin sida om fötterna och sen jämfota hopp ut ur banden åt höger.

När vi hade klarat det utan att göra fel med banden vid fotledsnivå så gjorde vi om det i knähöjd och sen lårhöjd. 
    Tack, vad snällt! Läste igenom snabbt och fattade inte mkt. Ska läsa igen lite långsammare! Förstår att det är svårt att beskriva i text. Finns inte på youtube tyvärr.
  • Ellaria
    Hoppa Twist är en lek med ett resårband (ett gummibandsliknande elastiskt snöre). Man knyter ihop resåren till en stor ring. Två personer står inuti och spänner ut resåren med benen eller kroppen. Den som är på tur hoppar enligt ett program (till exempel sida, sida, i, isär, sida, ut). Om man klarar nivån höjs resårbandet till nästa nivå (från anklarna till huvudknoppen). Om man misslyckas blir det nästas tur.
    Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • Den allsmäktige

Vi spände ut bandet till en triangel och hoppade siffror. 2 hopp utanför, 2 hopp innanför, 2 hopp utanför, 2 hopp innanför och så tillsist 2 hopp utanför, sen minskade man antalet.

• Tahu

Åh vi hade en helt grym skolgård med regnskydd, där man kunde fästa twistet i en fjäril (eller rosett typ) jäklar va vi hoppade där. Men det är tyvärr sällan man har sån tur att man har fyra stolpar i en fyrkant och eftersom detta var det vi hoppade mest är jag tyvärr inte till någon hjälp alls!

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
Svar på tråden Hoppa gummiband! Hur?