• Anonym (Systern)

Möjligt för min 14-åriga syster att bo hos mig?

Hej!

För att göra en väldigt lång historia kort, så undrar jag om det är möjligt för min 14-åriga lillasyster att flytta in hos mig (hennes 22-åriga storasyster)? Hon bor hos vår mamma och hennes man och jag bor i en annan stad ca 14 mil därifrån. Varken jag eller vår storasyster har direkt någon kontakt med vår mamma av många anledningar som jag inte vill ta upp här. Anledningen till min fråga är för att min syster mår väldigt dåligt av att bo där och jag är rädd för att situationen kan bli ännu värre.

Vi har en jättebra relation och vi träffas så ofta vi kan. Jag vet till 100% att det skulle fungera väldigt bra om vi bodde tillsammans.

Om någon har varit med om liknande situation eller vet vart jag kan vända mig så skulle jag vara evigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Möjligt för min 14-åriga syster att bo hos mig?
  • EmmaRoSa

Tror du ska prata med familjerättsbyrån eftersom du är myndig tror jag det ska fungera, tur hon har dig. Lycka till

• Queenie70

Ja det kan mycket väl fungera. Du ska ta kontakt med socialtjänsten i din systers stad, berätta vilka problem som gör att det är olämpligt för henne att bo kvar hos mamman. Sedan ska du utredas för att konstateras lämplig, och sedan ska ett arvode fastställas som du ska få för att ta hand om din syster. Detta måste dock ske med era föräldrars godkännande.

• Anonym (hmm)

hon kan utan kontakt med soc få flytta in till dig om du vill de, dock om du/hon ska ha pengar för att leva pga detta så måste soc kopplas in.  

• Anonym (Systern)
    EmmaRoSa skrev 2011-08-22 19:21:54 följande:
    Tror du ska prata med familjerättsbyrån eftersom du är myndig tror jag det ska fungera, tur hon har dig. Lycka till
    Ska kolla upp familjerättsbyrån, tack så mycket!
  • Anonym (Systern)
    Queenie70 skrev 2011-08-22 19:27:58 följande:
    Ja det kan mycket väl fungera. Du ska ta kontakt med socialtjänsten i din systers stad, berätta vilka problem som gör att det är olämpligt för henne att bo kvar hos mamman. Sedan ska du utredas för att konstateras lämplig, och sedan ska ett arvode fastställas som du ska få för att ta hand om din syster. Detta måste dock ske med era föräldrars godkännande.
    Tack så mycket för informationen!
    Men vad händer om vår mamma motsätter sig detta?
  • Anonym (Systern)
    Anonym (hmm) skrev 2011-08-22 19:41:43 följande:
    hon kan utan kontakt med soc få flytta in till dig om du vill de, dock om du/hon ska ha pengar för att leva pga detta så måste soc kopplas in.  
    Vad skulle hända om hon flyttade in till mig utan vår mammas godkännande?
  • Queenie70
    Nej andra än vårdnadshavare får inte ta in barn för stadigvarande vård utan att godkännas av de sociala myndigheterna. Vem tror du betalar ut ersättningen du talar om?
  • Queenie70
    Anonym (Systern) skrev 2011-08-22 19:53:11 följande:
    Tack så mycket för informationen!
    Men vad händer om vår mamma motsätter sig detta?
    Då kan man inget göra om man inte anser att hemförhållandena är sådana att flickan kan omhändertas enligt LVU och därefter placeras hos dig.
  • Queenie70
    Anonym (Systern) skrev 2011-08-22 19:53:51 följande:
    Vad skulle hända om hon flyttade in till mig utan vår mammas godkännande?
    Det skulle väl möjligen kunna betraktas som egenmäktighet med barn, men flickan är ju så pass gammal att henned vilja ska väga tungt i sammanhanget, så hur mycket som skulle ske med detta i praktiken är ju en annan emma. Däremot lär det ju bli mycket praktiska svårigheter med skolbyte etc. som vårdnadshavare ju måste godkänna.
  • Anonym (insatt)

Näää, det är olagligt att låta ett barn som man inte är förälder till flytta in o bo stadigvarande .... Man måste ha medgivande av soc, även om det  gäller ett syskon
Svar på tråden Möjligt för min 14-åriga syster att bo hos mig?