• Flippen

Vill ha tips på god och lättlagad dessert!!

Eftersom vi firar julafton med min mans familj i år, ska vi bjuda hem min familj på juldagen, och tänkte då göra uppehåll i all julmat och bjuda på något annat än julbord.
    Vi tänkte bjuda på revben och hasselbackspotatis till varmrätt, och vill nu ha tips på en smarrig men lättlagad dessert.
    Bra om man kan göra den någon dag innan, eller att den är så snabblagad att man kan göra den under kvällen.
    Tacksam för tips!!

• Svar på tråden Vill ha tips på god och lättlagad dessert!!
  • Skittles 77

Superlätt:

Vaniljvisp
    Krossad daim eller Daimkulor

Vispa vaniljvispen...
    Blanda ner Daim
    Häll i snygga glas
    Ställ i frysen
    Ta fram en liten stund innan de ska serveras!

• Pius

annars har jag en till

potionsskålar (ugnsfasta) med
    1, pajbotten av krossade digestive och smält smör (som i länken)
    2, ett lager lemoncurd
    3, vanliljglass (kan även läggas på sidan om)
    4, överst en klick maräng som man gräddar av i ugnen på hög värme och grill

• Flippen

Pius:
    Låter supersmarrigt! Men ditt andra tips, lägger man marängen ovanpå glassen (typ som "glace au four") och sedan in i ugnen, eller ska man vänta med glassen?

• Eofrysina

Jag gör Dantes recept, fast slänger i en påse med krossade maränger också. Jag skakar om påsen så att marängerna krossas ordentligt, sedan blandas det med vaniljvisp och krossad dajm. Jag brukar frysa in i en kakform och sedan stjälpa upp den vid servering. Kiwi är snygg som dekoration.

• Flippen

Fru Hilde och Dante:
    Visst är det gott! Har gjort den själv, men har inte provat med maränger. Det låter super!!!

• Skittles 77

annan snygg dekoration: Physalis (kinesiska krusbär...)

• Skittles 77

annat tips:

gör choklamousse eller chokladpudding
    gör lika stor mängd citronfomage eller annan fruktmousse
    häll 50/50 i snyggt glas/serveringsskålar (genomskinliga) och dekorera med rolig frukt (physalis elle carambole tex)
    Kan göras i förväg och stå i kylen.

• Skittles 77

citronfRomage ska det stå

• Catha82

citronglassfyllda citroner är SÅÅÅÅÅ gott och enkelt...

• M E J

stora pepparkakshjärtan med vanlijglass emellan, jättegott och super enkelt.

eller...

Varva vailjglass och frukt/bär (de man själv vill ha, jag brukar ha banan, hallon o kiwi). Gärna något bär på toppen så det ser fint ut. Smält sedan 1 fpk vitchokolad i 1 pkt vispgrädde på svag värme. "Såsen" skall vara ljummen, slå sedan detta över glassen o bären. Om det är barn med som ej tros tycka om detta så äter det oftas med glädje ändå glassen och frukten.

• Pius

Flippen: man kan göra som man vill.

• Angelica77

Satt precis o funderade på den med vaniljvisp o krossad dajm. Smarrigt värre!!! Bra idé att hälla upp i kakform o frysa hela den. Är på jakt efter billiga små glasformar annars att hälla i, men hittar ej.

En annan dessert som är superlätt har jag fått som tips i en annan tråd. Den blir nog till nyår...

1 Kelda Visp Lätt
    Mörk choklad ca 70%.

Koka upp grädden. Rör i chokladen. Häll upp i små glas. Kyl.

• Demona

Något jag tycker är jättegott och jätteenkelt är;
    En burk konserverade päron med aftereight-plattor på in i ugnen några minuter.
    Serveras med vispad grädde eller vaniljglass.

• Skittles 77

Angelica77: Det är annars himla snyggt att hälla upp i martini- eller champagneglas. Finns billigt på IKEA!

• Angelica77

BLÄÄÄÄÄÄÄÄ, glöm vad jag rekommenderade förut. Vilken jä-kla flopp. Den där med Kelda visp och choklad som man smälter i.
    Alla tyckte den var hemsk. Hur kul e det då.... Smaken blev alldeles för stark. Ändå hade vi lite vispad grädde med vaniljsocker i. Nä, fy sjutton!!!!!

• idefix

Världens godaste efterrätt :)

Vaniljmarinerade citrusfrukter.

3 apelsiner
    6 physalis
    1½ dl vatten
    1½ dl socker
    ½ vaniljstång

1. Skär bort skalet och det vita från apelsinerna, skär i skivor.
    Dela physalis i halvor
    2. Koka ihop vatten och socker med det svarta fröna från vaniljstången och även själva stången. Låt lagen koka ca 4 minnuter.
    #. Ställ åt sidan, lägg i frukten och låt ligga tills den svalnat.

Jättegott med vaniljglass till!! Ät och njut!

• Skittles 77

Vore kul att veta vad det bjöds på?

• Flippen

Självklart!
    Tänkte först göra "Pius" dessert med lemoncurd, men ångrade mig och gjorde "Dante" och "Fru Hildes" dessert, fast i lite egen version.
    Jag tog 2 dl vaniljvisp, 1,5 dl vispgrädde, 3 msk lemoncurd, 2 pkt krossad daim och krossade maränger, och la allt i en form och frös in.
    Serverade det med hallonsås!
    Blev supergott!!
    Tack för alla tips!!

• AnnaOliver031016

kul tråd det här.. puffar för fler tips..

Svar på tråden Vill ha tips på god och lättlagad dessert!!