Förstoppad! Vad ska han äta?
Har en son på 2 år som väldigt lätt blir förstoppad. Vad ska han äta? Och inte äta och dricka?
Har en son på 2 år som väldigt lätt blir förstoppad. Vad ska han äta? Och inte äta och dricka?
Pröva katrinplommon eller päron
Messmör på mackan, päron, katrinplommon.
Det hjälper inte! Vi ger laxermedel i mellanåt för han är så hård.
Men jag menade mer på långsikt. Ska man ge fullkornspasta o såna grejer? Har hört att för mycket fibrer inte är bra för småbarn.
prova med vindruvor.
min son får medicin för sin mage pga alergi som bidrar till förstoppning ochg kan ej bajsa själv.
det som hjälpt oss bäst har varit vindruvor.
frukt med mycket socker i mogen banan. all mogen frukt om frukten inte är riktigt mogen har den motsatt effekt och kan stoppa upp istälet. extra olja i all mat då glider det ut. etra dryck.
vi testade allt katrinplommon pure, dryck, frukt, olja i maten, russin allt äkaren sa utan något vidare resultat sedan fick han smaka vindruvor och vilken fart det blev på magen=)
Det är nog ingen fara med fullkorn. Aldrig hört att det skulle vara farligt, han är ju ändå 2 år. Uteslut socker och sötsaker om han får äta sånt.
fulkorn kan stoppa upp magen för de små liven eller sätta fart på den.
då vi har så mycket problrem med magen så får sonen inget med fullkorn än
Min son på 1,5 blev ordentligt förstoppad så han skrek av smärta av fullkorns pasta, av fullkorns välling sprutar det istället så han får inget fullkorn!!! Som tidigare talare sagt så olja i maten och riktigt mogen frukt, ge några skedar plommon/päron puré efter varje måltid.
Torkad aprikos kan vara trevligt som omväxling till plommonen, och ganska effektivt dessutom. Undvik majs, vitt ris, gröna bananer, kokt morot. Det är viktigt att dricka mkt också för att hålla igång magen -- men mjölk kan vara litet stoppande så det kan vara idé att ta 'varannan vatten'.
Om magen blir hård kan det bli ont att bajsa och då håller sig barnet, och blir mer förstoppat. Prova smörja mjukgörande salva så det inte blir hudsprickor/irritation i stjärten. Om man märker att barnet krystar men inget kommer, prova sätt barnet på pottan. Kan vara litet lättare att 'trycka på' då.
Min dotter har varit förstoppad i 2,5 år så vi har väl gått igenom det mesta.. Bra om man kan ordna upp förstoppningen med kost. Finns många råd där. Riktigt mogen frukt som sagts tidigare (gärna kiwi, päron, mogen banan) - undvik hårda frukter. MYCKET dryck och vatten. Gäller ffa om man ger fiberrik mat. Fiberrik mat är lösande om det ges tillsammans med ordentlig mängd dryck, annars kan det stoppa upp. Undvik vitt bröd, pasta, ris.
Funkar det inte med maten kan man i ett primärt skede ge laktulos som finns receptfritt på apoteket. Prova dig fram till en fungerande dosering. Funkar det inte så ta kontakt med sjukvården - det finns BRA medecin på recept. Om det gör ont när han bajsar kan man smörja med xylocain ca 5 min innan. Det får aldrig gå mer än 3 dagar mellan toalettbesöken. Gör det det så måste ni laxera. Men det vill man ju helst undvika...
Fråga gärna mer specifikt om jag kan hjälpa dig. Lycka till
Lite rapsolja på en sked på morgonen?
Ge han mjölk fri mjölk ( Soja mjölk) Det är även laxerande,
äter han frukt regelbundet? Våra barn äter frukt flera ggr per dag och har hittils knappt varit förstoppade,
vid akut förstoppning brukar övermogen kiwi vara bäst!
Jag fick tipset om att prova Semperdroppar till min son.
Ja han äter frukt, päron, kiwi m.m. Dock så har vi slutat med banan nu.
Han dricker väldigt mycket välling, morgon, kväll ibland även på natten. Det är 1 års väling han dricker.
Hittade en annan välling från semper, fullkornsvälling frukt och yoghurt med aktiv bakteriekultur.
Det kanske man borde testa eller?
(Har inte läst alla inlägg)
Vetemjöl är rejält förstoppande så skippa vitt bröd, pasta, pannkakor, bullar, välling, kex mm. Laxermedel är skadligt så försök att sluta med det och gå till grunden m problemet ist vilket är kosten. Vatten är viktigt för att tarmen ska fungera bra. Erbjud det ofta - första på morgonen, mellan måltider, innan maten etc.
Vi är vegetarianer som äter mycket raw food/råkost och min son (snart 2,5) bajsar fina små korvar 1-3 ggr per dag (beroende på om han fått pasta eller vitt bröd på dagis tex). Han äter aldrig kakor och ist för vanlig pasta äter vi majspasta, fast majs kan ju också vara förstoppande... Quinoa är ju gott och himla nyttigt.
Oj vad bossig jag lät nu Vill bara dela med mig av vad som funkar för oss. Jag gör raw food linfrökex som han gillar och de blir magen också glad av. Och så äter vi mycket frukt, smoothies och jag gör alla möjliga raw food treats till honom så att han ska få i sig mycket frukt och grönt och inte ska vilja ha smörgås, kex osv. Gurkstavar älskar han och gurka innehållet mer näring än vad man tror, kvalitativt vatten och är basande vilket är bra för kroppen. Jag blandar ihop (i mixern) en riktig gotte-"välling" till honom några gånger i veckan som består främst av mandelmjölk (hemmagjord, jag gillar precis som du nämnt inte heller komjölk), carobpulver (smakar som choklad men är inte uppiggande) och banan (ni kan ju välja ngn annan söt frukt eller tex dadlar). Denna dryck tycker han är så god så i den kan jag gömma i stort sett vad som helst
Brukar bli hampafrön och linfröolja. Tänkte just om ni ville gömma lite "äcklig olja" i något gott. (Skriv till mig om du vill ha tips på hur man snabbt gör mandelmjök)
Russin fungerar bra för oss mot hård mage.
Jag är rätt frälst av raw fooden och min mage fungerar bättre ju mer rått jag äter. Men det är lite krångligare att få i det i de små barnen och kanske inte önskvärt att enbart äta så men det kan vara intressant att fundera på och försöka få in mer och att byta ut vissa grejer.
Probiotica kan säkert hjälpa till också.
Hoppas att ni får ordning på det!