• Billy

Overlock symaskin för nybörjare

Ja jag har då upptäckt att jag älskar att sy barnkläder, mössor, filtar, osv.. MEN som rubriken lyder är jag nybörjare och funderar nu starkt på att köpa en overlock maskin då jag läst att det gör sömmarna finare. Vad bör jag då tänka på? Budgeten är ju inte super hög och jag hoppas väl på att det ska finnas nån relativt lättförstådd samt lättsydd overlock maskin...? Alla tips och erfarenheter välkommnas!!!

Har en vanlig symaskin nu, finns det tillbehör man köpa till för att få till kantband å sånt extra snyggt? Vilken tyg sax skulle ni rekommendera? Min är dyng dålig!

• Svar på tråden Overlock symaskin för nybörjare
  • Stormorsan

För att kunna sy kantband måste du ha en covermaskin, det räcker inte med en overlock. Man kan antingen köpa en kombinerad overlock/covermaskin eller så köper man två olika maskiner.

Det går ju självklart att sy kantband med en vanlig symaskin också, men det görs då i flera steg istället för ett enda och avslutas med fördel med en tvillingnål. Det finns extra pressarfötter och hjälpmedel till vanliga maskiner också om man inte satsat på en riktig lågbudgetmaskin förstås.

Fiskars har en underbar sax som heter Soft Touch som fjädrar tillbaka av sig själv. Den kostar ca 160 kr.

• Embla

Det tar lite tid att lära sig trä tråden, få in rätt inställningar och sy på en overlock. Jag tycker väl inte att de finns någon extra bra modell för nybörjare. Hos en del återförsäljare ingår det en kurs när man köper maskinen.Hör efter.

Jag måste bara instämma i Stormorsans tips om sax. Jag har flera stycken Fiskars Soft Touch, en för ylle, en för siden och en för allt annat tyg. Dessutom finns det en mindre variant, typ brodyrsax, som är ypperlig att klippa tex applikationer med. Fördelen är att du inte stoppar in fingrarna i något hål på skänklarna, så du kan klippa mycket utan att få ont i handen. Fjädringen gör att du bara behöver "ta i" när du klipper och inte även när du öppnar skänklarna som på vanliga saxar. De är värda vart enda öre!

• Stormorsan
    Embla skrev 2011-08-23 22:18:51 följande:
    Det tar lite tid att lära sig trä tråden, få in rätt inställningar och sy på en overlock. Jag tycker väl inte att de finns någon extra bra modell för nybörjare. Hos en del återförsäljare ingår det en kurs när man köper maskinen.Hör efter.

Jag måste bara instämma i Stormorsans tips om sax. Jag har flera stycken Fiskars Soft Touch, en för ylle, en för siden och en för allt annat tyg. Dessutom finns det en mindre variant, typ brodyrsax, som är ypperlig att klippa tex applikationer med. Fördelen är att du inte stoppar in fingrarna i något hål på skänklarna, så du kan klippa mycket utan att få ont i handen. Fjädringen gör att du bara behöver "ta i" när du klipper och inte även när du öppnar skänklarna som på vanliga saxar. De är värda vart enda öre!
  • Billy

Tack! Måste kolla in fiskars sax.

Har bestämt mig för att satsa på en riktigt bra symaskin istället och sedan ev köpa en overlock. Beställt och klart, inväntar nu med spänning på att få den levererad! Har skum läst lite till höger och vänster, som tillbehör finns det endast bandkantare att köpa till en overlock? Skulle gärna haft en till den vanliga symaskinen, ser ju väldigt behändligt ut...  Har förstått att en kominerad over/coverlock kan vara lite trixig att ställa om men när den dagen kommer att köpa en så får jag undersöka ordentligt och höra efter med er braiga familjelivare!

Svar på tråden Overlock symaskin för nybörjare