• fenomena83

kan man frysa janssons frestelse????????

skynda, skynda.
    funderar på att göra Jansson idag så jag slipper stå med den på julafton, har inte så mycket för mig idag.
    men jag bara undrar om den kan stå i kylen så många dar eller tror ni det är bättre att frysa den, om det nu går?
    om jag fryser den hur värmer jag på den sen igen? ugnen eller? hur många grader och hur länge?

massa frågor från en brutta som aldrig varit jul-värdinna förut

• Svar på tråden kan man frysa janssons frestelse????????
  • Miss Upsey Daisey

den klarar sig i kylen fram till lördag...

om du ändå är orolig så kan du frysa in den..

brukar bli gott om man har på lite extra grädde när man värmer den... O man värmer den med fördel i vanlig ugn..

lycka till!

• fenomena83

å vilket snabbt svar tack så mycket!!!! då ska jag fixa den idag efter storhandlingen!! *phu*

• fenomena83

kollade den andra tråden, vad menas med frysa snabbt?
    är det att man slänger in den i frysen direkt efter att man gjort den färdig eller.
    sen ska man tina den långsamt eller, om vi ska äta kl 13:00 när ska jag ta fram den då??

• Danbala

Mmm... Frysa snabbt brukar jag tolka som att den ska in i frysen rel. fort, ja. Och att man, om möjligt, har den i så "platt" format som möjligt då. Alltså, sprid ut jansson-formarna i frysen så att var och en fryser fort, inte stapla varma/ljumma formar på varandra, och sådär.

• M E J

Klart att man kan, det gör vi om det blir över och vi ska bort tex...

• lata kocken Johanna

frysa snabbt betyder att den ska gå från kall till fryst så fort som möjligt

så ha så kallt det bara går i frysen!

• SVejsan

Kan det inte var en ide att om det är kallt ute, slänga ut den under skydd, så att den går ner från 200 grader till typ 0 grader för att sedan ta in den och lägga den i frysen. Detta för att slippa att frosta av frysen i tid och otid . Dessutom så mår den andra maten i frysen betydligt bättre...

Svar på tråden kan man frysa janssons frestelse????????