• Mille11

Höstskor? Vinterskor? HJÄLP!

Vinterkläderna är delvis inhandlade nu återstår ett ganska stort problem. SKOR!

Min lilla kille blir 1 år i februari. 

Känns som att någon slags sko (gummistövlar?) behövs i höst, men vad ska man köpa? Storlek?

Till vinter behöver han ju skor, även om han inte går själv så kommer han ju vara i snön, så bara tossor räcker ju inte. Ska man köpa kängpr eller stövlar? Ska man kosta på eller köpa billig variant? Storlek?

Hans fötter var 10 cm sist vi mätte men just nu har han stl 18 skulle jag gissa.              

VART ska jag gå och titta? Där det finns lite att välja på...  

• Svar på tråden Höstskor? Vinterskor? HJÄLP!
  • Bettiz

Mina barn har haft Vikingstövlar, dvs ullfodrade allväderstövlar, har för mig att de hette Thermo Ultra. De har varit suveräna!

• Bambusa

vi  köpte pax till dottern när hon va runt året, en dom va aldeles för kalla för henne.. men de beror ju på om man har ett barn med kalla fötter (och oftast händer med isf) eller en varmis..  kavat är många nöjda med.. jag  har köpt vincents skinn med ull foder i år, hade kuoma förra året.. dom va sådär, när de är mildare och blött, då brukar vi ha pax, för dom r kanon då, så vi kör 2par för just vintern.. lika så har hon 2overaller.. en fodrad galon för varmare slaskiga dagar, och en riktigt bra och varm för kalla dagar.. friends från coop har funkat bra i 2år, blir nog en sån i år med.. 

men just höstkngor letar ja, ja tänkte mig nå skinn med tunt foder eller så.. gummistövlar gillar jai nte, blir antingen svettig eller kall.. något bättre med fodrade iofs..

men nått som är ett måste för min tjej är ULL strumpor inga bomull,dom är så kalla.. vincent har nå ull i 2 olika en tjock och en tunn, lindex fix är bra med, den är  tunn..

• Mille11

Ullstrumpor har jag köpt idag! :)

Men allväderstövlar, är väl mest till vintern?

Ska man köpa:

1 par kängor till hösten

1 par allväderstövlar till vintern

1 par kängor till vintern

Är det vad man behöver typ eller?

Vad ska man satsa på för storlekar?             

• Bettiz

Vi kör allvädersstövlarna både höst och vinter, men har även vanliga gummistövlar de varmare höstdagarna samt gympaskor. Förut, när barnen var mindre, köpte jag även vinterkängor men det har jag slutat med eftersom mina barn inte tyckt att de varit sköna utan bara velat gå i allvädersstövlarna (med ullstrumpor också såklart!). Mina barn är nu sex och åtta år.

• Mille11

Min lilla är ju som sagt bara 6 mån nu, så frågan är hur mycket skor man använder...men man måste ju ändå ha liksom....

Om jag ska kolla kanske tradera... vad ska man satsa på för storlek tror ni? 

• ejenny

vi kör vanliga stövlar med 1,5 cm tillgodo (ta ut innersulan och sätt barnets fort och mät) och sen när det blir kallare passar tjocka sockar i. När det blir ännu kallare kör vi allvädersstövlar - coop brukar ha och de tål temperaturer ner till 25 minus utan extrasockar. Även där 1,5 cm för stora. De läcker inte vatten även om det blir slaskigt. Köpte massa fina pax-skor förrut men insåg att stövlar är "the shit".
    Nu under sensommaren och hösten lämnar vi in jympadojjor och stövlar till dagis så att det finns beroende på väder. Sen har vi ett par extrastövlar passform ganska exakt som foten hemma-... det är förra årets som funkar även denna höst men på hemmafronten då. Hoppas att ni hittar rätt

• Poojess

I år har vi till sonen 16 månader:

1 par regn stövlar - varma blöta dagar
    1par fodrade allväder - kalla blöta dagar
    1 par höst kängor från timberland
    1par kavat stövletter till vintern

• Mille11
    ejenny skrev 2011-08-22 22:07:28 följande:
    vi kör vanliga stövlar med 1,5 cm tillgodo (ta ut innersulan och sätt barnets fort och mät) och sen när det blir kallare passar tjocka sockar i. När det blir ännu kallare kör vi allvädersstövlar - coop brukar ha och de tål temperaturer ner till 25 minus utan extrasockar. Även där 1,5 cm för stora. De läcker inte vatten även om det blir slaskigt. Köpte massa fina pax-skor förrut men insåg att stövlar är "the shit".
    Nu under sensommaren och hösten lämnar vi in jympadojjor och stövlar till dagis så att det finns beroende på väder. Sen har vi ett par extrastövlar passform ganska exakt som foten hemma-... det är förra årets som funkar även denna höst men på hemmafronten då. Hoppas att ni hittar rätt

Okej. Men om han har 18 nu, ska jag köpa typ 19 i höstskorna och 20 i vinterskorna eller vad? :)

Klarar man sig på ett par gummistövlar och ett par allvädersstövlar då alltså?  
  • Bambusa

går han när ni håller han i händerna då eftersom ni vill ha skor på han? annars behövs de ju inte..  och när dom inte lärt sig gå själv än kan man inte ha lika stor växtmån för de blir för stort då, så sa dom iaf till oss när dottern var 10månader å skulle ha vinterstövlar..    gå ute mitt i vintern är svårt när man nyss lärt sig gå, så beroende på hur vädret r kanske han inte kommer gå ute förs till våren..  så vart de iaf för oss, och hon r född i december, när de började sälta upp då kunde hon hålla balansen å gå ute.. inne gick hon några dagar innan hon fyllde 1, och ute vid 15mån.. men hon gick ute nr vi höll i henne innan då..

• Bambusa

storlekarna varierar så hämskt, så dom kan man inte lita på, utan får mäta i skon...  fråga personalen, dom ska kunna..   dom som jobbade på vincent i gävle (stängt nu) va kanonbra på barnfötter och skor..  dom säljer ju lixom bara till barn så dom ska ju kunna..

Svar på tråden Höstskor? Vinterskor? HJÄLP!