• Pärt

Hur uppfostrar man barnen till Bra människor?

Det är så mycket hemskheter i dagens samhälle. Mobbing, våld å allt elände.. Hur ska man fostra sina barn till vettiga människor som älskar sin näste osv...? Någon som har facit i hand?:P

Har en trotsig snart 3åring här hemma och en bebis. Alla min kompisar har olika "sätt" att fostra sina barn.. Men vilka sätt är de "bästa" sätten´? DEt är frågan??

Det är så himla svårt det här med uppfostran:P

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-22 22:02
    Å jag har mitt eget sätt..:P
  • Svar på tråden Hur uppfostrar man barnen till Bra människor?
  • fame

Jag tror mycket på att uppmuntra allt positivt. Jag har inga egna barn men jobbar som lärare. Försöker att le mycket och vara glad - att hänga läpp gör inget bättre.

Försöker lära barnen om metakognitivt tänkande - vi är alla olika och uppfattar saker på olika vis! Förändringar är spännande. Behandla andra som du vill bli behandlad själv.

Typ så

• Nintendo

Vi har två barn på snart 3 och 1,5 år. Vi tror på att tydlig kommunikation och respekt är svaret dom flesta problemen så det är ledorden i vår uppfostran. Vi försöker lära våra barn att förstå och hantera känslor (egna och andras) på ett bra sätt och att uppskatta och vårda allt levande.

• LillaTjorven
    Nintendo skrev 2011-08-23 09:53:27 följande:
    Vi har två barn på snart 3 och 1,5 år. Vi tror på att tydlig kommunikation och respekt är svaret dom flesta problemen så det är ledorden i vår uppfostran. Vi försöker lära våra barn att förstå och hantera känslor (egna och andras) på ett bra sätt och att uppskatta och vårda allt levande.
    Håller med här att man ska uppmunta empati och ansvarstagande även i de situationer där man "råkat" gjort fel. Att man ska våga stå för att man som människa kan göra fel och att man respekterar andras åsikter och tankar och kan prata om saker utan att skrika/slåss osv.
  • LillaTjorven
    fame skrev 2011-08-22 22:21:27 följande: