• Kärstin80

Kan man värma bröstmjölk i micron?

Kan man värma bröstmjölk i micron o ge en 5 månaders? Detta gäller bara en gång då vi ska ha barnvakt som ev behöver värma en flaska. Han har fått bröstmjölk på flaska innan när hans pappa varit ensam med honom men då har den alltid värmts i vattenbad. Frågan gäller alltså bara vid ett tillfälle eller försvinner alla ämnen som han behöver från mjölken.

• Svar på tråden Kan man värma bröstmjölk i micron?
  • Anna i Hult

Den mjölk som är i mitten blir för mycket upphettad och mister en del vitaminer i micron. Det är därför man fortfarande värmer i vattenbad.

• Anna i Hult

Men vid ett tillfälle spelar det ingen roll, bara det inte blir totalt för varmt, men det måste ju alltid kollas.

• ToK

Som Anna i Hult säger så försvinner en del vitaminer när man micrar bröstmjölken. Det beror på att micron inte värmer upp mjölken jämnt som det blir i vattenbad utan vissa delar av mjölken blir väldigt mycket upphettade. När man skakar flaskan så "jämnar det ut sig" förstås, men den mjölk som blivit för mycket upphettad förlorar en del vitaminer. När man värmer med vattenbad så värms mjölken upp långsamt och jämnt och ingen del blir supervarm så därför är det bättre att värma i vattenbad.

Handlar det bara om 1 gång tror jag däremot inte det är några som helst problem. Det dör man inte av.. :) 

• AlexandraH

jag har hört att man aldrig ska värma bröstmjölk i micron, men kanske har fel?  Vattenbad är bättre

• Kärstin80

Hmmm.. Här råder det visst delade meningar :). Ja det gäller ju bara en gång, om han nu skulle bli vrålhungrig på dom 2.5 timmarna :).. Samtidigt som jag känner att en gång kan väl kvitta så känner jag att jag vill att VARJE mål han får ska vara så vitaminrikt som möjligt.. Jisses så kluvet det här blev :)

• ToK
    Kärstin80 skrev 2011-08-23 23:05:14 följande:
    Hmmm.. Här råder det visst delade meningar :). Ja det gäller ju bara en gång, om han nu skulle bli vrålhungrig på dom 2.5 timmarna :).. Samtidigt som jag känner att en gång kan väl kvitta så känner jag att jag vill att VARJE mål han får ska vara så vitaminrikt som möjligt.. Jisses så kluvet det här blev :)

Men hur svårt är det för barnvakten att värma i vattenbad då...? :) Ha bröstmjölken i kylskåpet så den är kylskåpskall och inte fryst, då går det ju rätt snabbt att värma i vattenbad.
  • Kärstin80

Sant så sant... Tänkte bara försöka underlätta för barnvakten. Det är min sons 19 åriga kusin i hans erfarenhet av bebisar o allt runt omking är minimal men kärleken till min son är total :). Ville bara försöka underlätta för honom så mycket som möjligt då han var de enda som kunde hjälpa oss just då. Får ju hålla tummarna att det inte uppstår en bajskatastrof för då vet jag en barnvakt som kommer bli lite svettig :)

• Helene70

Varför är det så många som är rädda för att värma bröstmjölk i micron?

• eilien

det går bra! På neonatal avd på sjukhusen värmer de i micro o klara de små barnen sig på det så ska det nog gå bra till din son oxå. :)

• Anna i Hult

På vårt neo värmer de mjölken i vattenbad! Det står muggar med varmt vatten och en nappflaska i hos alla bebisarna.

• Parniara

Det är väl inte främst vitaminerna utan de levande cellerna i bröstmjölk som dör vi microvärmning. Så värmer man i micron blir det som ersättning, dvs en död mjölk men med fullgod näring. Så gör man det nån gång ibland är det inga problem.

• Helene70
    Parniara skrev 2011-08-27 11:10:14 följande:
    Det är väl inte främst vitaminerna utan de levande cellerna i bröstmjölk som dör vi microvärmning. Så värmer man i micron blir det som ersättning, dvs en död mjölk men med fullgod näring. Så gör man det nån gång ibland är det inga problem.

Vilka "levande celler" är det du tänker på och vid vilken temperatur dör dom?
  • Parniara
    Helene70 skrev 2011-08-27 13:47:19 följande:

Vilka "levande celler" är det du tänker på och vid vilken temperatur dör dom?

På neo sa de i alla fall till oss att mjölken innehåller antikroppar och vita blodkroppar. Sen håller jag väl med om att levande är ett dumt uttryck. Till oss sa de också att det är själva strålningen i micron som påverkar varför temperaturen inte har nån direkt betydelse, men jo självklart så har säkert temperaturer över 40 grader en påverkan på de proteiner som mjölken innehåller. Jag är ingen expert på vare sig microvågsugnar eller bröstmjölk annat än de vi fick förklarat på neo.
  • Helene70
    Parniara skrev 2011-08-28 14:32:37 följande:

På neo sa de i alla fall till oss att mjölken innehåller antikroppar och vita blodkroppar. Sen håller jag väl med om att levande är ett dumt uttryck. Till oss sa de också att det är själva strålningen i micron som påverkar varför temperaturen inte har nån direkt betydelse, men jo självklart så har säkert temperaturer över 40 grader en påverkan på de proteiner som mjölken innehåller. Jag är ingen expert på vare sig microvågsugnar eller bröstmjölk annat än de vi fick förklarat på neo.

Informationen ni fick på neo är helt felaktig eftersom energin i mikrovågorna är väldigt låg. Och att temperaturer på 40 grader skulle ha påverkan på proteinerna i bröstmjölken är lika möjligt som att min döda mormor skulle bli sveriges statsminister i nästa valGlad
Svar på tråden Kan man värma bröstmjölk i micron?