• mammatilljames

Hur mycket åt era 3 månaders bebisar?

Hejsan alla mammor,
    som rubriken lyder undrar jag lite över hur mycket era bebisar åt när det var runt 3 månader. Min son är 15 veckor imorgon. Han äter Althera mjölkfri ersättning 120ml- 150ml (vatten, + tillhörande & rätt mängd mått) 6-7 ggr/dygn . Ibland lite mer, ibland lite mindre men det säger sig självt antar jag.  Känner att han kanske behöver äta lite mer nu, och har tänkt öka mängden lite. Ibland kan det behövas märker jag, och ibland vill han äta lite mindre än han han får om han får 150ml vatten+mått tex. 

Hur gjorde ni när ni ville öka mängden för era bebisar?
    Hur mycket åt dom innan, och vad ökade ni till?
    Ökade ni lite i taget.. eller ökade ni ganska raskt?

Är lite nyfiken.
    Kan tilllägga att min son vägde 2885g och var 51cm lång när han föddes och vid 3mån vaccinationen vägde han 5550g och var 63.5 cm lång. Igår vägde han 6050g, tycker han är lite liten men han följer kurvan.

Tacksam för svar! BabyDrömmer
  • Svar på tråden Hur mycket åt era 3 månaders bebisar?
  • mammatilljames

Jag är ny här. Har inte använt forumet innan förutom svarat på andras trådar någon enstaka gång. Vart syns detta? Är det någon som kan läsa det? Ser att det är läst.. men inga svar. 

Ni kan gärna svar på var de syns, och hur folk hittar detta. Tack :) 

• EbbsansMamma

Min dotter åt 150+pulver= 165ml/mål, ungefär 5 ggr/dag.
    I slutet innan hon vart 4 månader åt hon 180+pulver=200ml/mål ungefär 5-6 ggr per dag.

Sen vid fyra månader var vi ju tvugna att byta till ersättning för 4månaders bebisar, så nu äter hon ibland 135ml, 165ml, 200ml. Det är olika varje gång.

Bara barnet är nöjd och inte skriker av hunger och följer sin kurva i vikt o längd så är det ju lungt! Tycker det var helt okej vikt på honom också.. Min dotter vägde 6160g ungefär när hon var 3 månader.  En månad efter vägde hon 7170g, och nu väger hon väl kanske 7300 ungefär, hon är 4½ månad.

Men är du osäker, fråga på bvc.

• mammatilljames
    Tack så mycket. Ja byta till  Babysemp 2/Nan 2 funkar för de som äter dom men min son äter Althera.. den finns bara som en enda.. vad jag vet? Det skulle nog vara bra om han kunde få något "mer mättande" men i samma mängd/lite mindre.. för de där rinner mest igenom och så är han ett kräkbarn.. så han kräks jättelätt.
    Ibland blir han hungrig igen efter han kräkits, de känns inte så roligt. 
  • EbbsansMamma
    mammatilljames skrev 2011-08-23 12:38:52 följande:
    Tack så mycket. Ja byta till  Babysemp 2/Nan 2 funkar för de som äter dom men min son äter Althera.. den finns bara som en enda.. vad jag vet? Det skulle nog vara bra om han kunde få något "mer mättande" men i samma mängd/lite mindre.. för de där rinner mest igenom och så är han ett kräkbarn.. så han kräks jättelätt.
    Men fråga på BVC om dom har nå tips. Hemskt om han inte får vara mätt..
  • Summermom11
    mammatilljames skrev 2011-08-23 12:38:52 följande:

finns ju nutramigen också som min son får pga. mjölkallergi han är 2½mån
  • mammatilljames
    Ja jag ska göra det.  Ja, jobbigt att han kräks och blir hungrig igen, men då ger jag han självklart mer mat. Jag låter ju absolut inte han vara hungrig bara för han kräks.
    Ja Nutramigen finns ju också, men det är jättehöga halter mangan.. minns inte riktigt vad. Så de som ger sina barn Nutra blir ju rådda att byta till Althera, de sa dom på sjukhuset här där jag bor. De flesta byter ju också till Althera då. Barnen kan ta skada av den höga halten mangan speciellt om de väger under 5kilo.

Jag skulle nog råda dig byta till Althera, om inte din bvc/sjukhus säger annat för just din son. =)

• Summermom11
    mammatilljames skrev 2011-08-23 20:34:29 följande:
    Ja jag ska göra det.  Ja, jobbigt att han kräks och blir hungrig igen, men då ger jag han självklart mer mat. Jag låter ju absolut inte han vara hungrig bara för han kräks.
    Ja Nutramigen finns ju också, men det är jättehöga halter mangan.. minns inte riktigt vad. Så de som ger sina barn Nutra blir ju rådda att byta till Althera, de sa dom på sjukhuset här där jag bor. De flesta byter ju också till Althera då. Barnen kan ta skada av den höga halten mangan speciellt om de väger under 5kilo.

Jag skulle nog råda dig byta till Althera, om inte din bvc/sjukhus säger annat för just din son. =)

OjFörvånad, det måste jag fråga om imorgon när jag ska dit vill ej trycka i han sånt då!
  • mammatilljames

du kan googla "Nutramigen hög halt mangan" typ.. så kommer de upp lite du kan läsa. Det är massor jag sett här på FL som bytt till Alther! =)

• Summermom11
    mammatilljames skrev 2011-08-23 20:49:20 följande:
    Det är Laktos i Althera däremot. Men prata med din BVC om det :)

Okej tack för tipset ska endå till sjukhuset imorgon
Svar på tråden Hur mycket åt era 3 månaders bebisar?