• Sweetmanda

1-åring som slåss

Hej! Min son är född den 18 aug 2010,han är alltså 1 år precis.
    han utvecklas normalt och är en underbar unge men han har börjat slåss när han inte får som han vill. Jag är väldigt kluven då det gäller detta för jag vet ju inte hur mycket han förstår? Eftersom han blir arg när man säger nej   och tar undan honom så måste han väl förstår att de är ajaj? Eller blir han så ledsen just för att han INTE förstår att de är ajaj? Jag vet inte vad jag ska göra när han slår en i ansiktet och biter en för att man sagt nej.. Så behöver verkligen hjälp. 

En annan sak han gör när man säger nej eller tar tag i hans arm är att bara skratta o sen fortsätta, eller slå en.  Hur ska vi göra då,när han bara gör det till en lek?   

• Svar på tråden 1-åring som slåss
  • Flickan och kråkan

Du har en fullständigt normal 1-åring. Föregå, hindra, sök ögonkontakt och säg lugnt och sansat att det gör ont och att han inte får slå, eller bita.......och så får du göra det om, och om, och om och om igen . Du börjar få en pojke som vill, vill, vill en massa och som ännu inte har kunskapen, erfarenheten eller förmågan att hantera mottgångar. bekräfta känslan = OK att vara hur arg man vill, men inte göra illa någon annan i sin ilska

Små barn som skrattar när man blir arg gör det som skyddsmekanism. 

Boktips:
    Jesper Juul: Konsten att säga nej med gott samvete   

Svar på tråden 1-åring som slåss