• TheBobCat

När ingen uppfostringsmetod fungerar?

Det florerar en massa olika synpunkter på uppfostran här på FL, och många gånger är diskussionsparterna fast beslutna om att det fungerar ALLTID med deras sätt (vanligtvis är deras sätt att diskutera med barnen, vilket jag f.ö. inte anser vara något dåligt sätt). Men hur gör man när ingenting fungerar?

I min familj har vi ett antal år haft ett sådant problem, en bror som ingen metod bet på. Denna broder har alltid haft ett mycket stort sockerbehov, och åt massor av godis och glass, drack o'boy och lemonad, och alla kakor som han hittade i frysen. Huruvida godiset/glassen/kakorna han åt eller pengarna han köpte godiset för hade tillhört någon annan, utgjorde ingen skillnad. Problemen fick sin början som mycket liten, han var ca 3-5 år då han började söka efter godis i hela huset, i alla skåp, varhelst föräldrarna eller vi syskon kunde ha gömt något. Om han inte hittade något godis så stal han pengar, oftast av oss syskon, och cyklade iväg till närmaste butik. Det hände sig även att han stal godis som tillhörde våra släktingar, om han bara fick möjlighet till det. Detta fortgick många år, tills han blev tonåring. Då tycktes det liksom växa bort.

Detta orsakade förståss mycket ilska och agg bland oss syskon som ville ha våra saker ifred, och han blev sämre omtyckt, vilket inte gjorde saken bättre. Föräldrarna försökte alla möjliga metoder, man pratade med honom, man tjatade, man skrek, de äldre bröderna tog till våld ibland, föräldrarna testade även aga (vilket jag själv ansåg, och anser, att är bland det värsta man kan göra åt ett barn) i form av "risbastu", det förekom hotelser om att sända honom hemifrån till något hem för problembarn, men ingenting hjälpte. Till saken hör att han själv hade mycket dåligt samvete över att han stal, han grät över det och pratade med mamma om det, men behovet var för starkt så han kunde inte stå emot.

Varför jag tar upp det nu beror på att jag är rädd att få liknande barn själv, då jag har nästan lika stort sockerbehov (även om jag aldrig skulle stjäla något). Även om det tydligen växte bort när han blev äldre så var det mycket påfrestande på vår familj under tiden det pågick, och det finns spår av det ännu.

Dessutom undrar jag vad alla ni som har så fasta ideer om uppfostran skulle göra i den här situationen. Ett avvänjningshem som man har för andra typer av missbruk hade varit ett alternativ, om vi vetat om något. Jag själv tror på att visa honom mera kärlek, då han hamnade lite i skymundan som mellanbarn.

Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden När ingen uppfostringsmetod fungerar?
  • 071001

Jag har inga tips och idéer, men finner frågan intressant och hoppas du får svar. Vi har själv svårt med vår fyraåring. Inte samma som med din bror, men hon är inte lätt att tas med. Kanske får jag några tips också.

• Tygtiiger

Om ett av mina barn hade haft ett sådant starkt sockersug så hade jag satt lås på skåp, kyl och frys och låst in pengarna. Och tagit hjälp av bup för det verkar vara ett tvångsbeteende.

Krupke, we've got problems of our own!
  • TheBobCat
    Tygtiiger skrev 2011-08-25 19:23:50 följande:
    Om ett av mina barn hade haft ett sådant starkt sockersug så hade jag satt lås på skåp, kyl och frys och låst in pengarna. Och tagit hjälp av bup för det verkar vara ett tvångsbeteende.
    Lås kom på tal många gånger, men vi har testat en frys med lås och det pillade bröderna sönder på några dagar Obestämd Sedan blev det ramaskri då vissa syskon tyckte att de inte skulle drabbas för att han inte kunde behärska sig (var fanns viljan att hjälpa, typ?)

Vad är bup? Mina föräldrar pratade en hel del med kuratorn om hjälp, men hon visste ingen bra lösning. Jag tror också att han skulle ha mått ännu sämre av att slitas från familjen och åka till något "avkurningscenter", han var såpass liten så han skulle antagligen ha känt att ingen vill ha honom, han är värdelös etc.
  • Hervor 1

Det låter som att problemet är ett tvångsmässigt beteende snarare än ett svårhanterligt godissug. Tvångsmässiga beteenden är ju i grund och botten en strategi (dock inte så konstruktiv) utvecklad för att hantera ångest. De försök till "lösningar" som beskrivs i TS lär inte ha gjort mycket gott.. Mer kärlek som TS föreslår är väl utmärkt men förslagsvis i kombination med kontakt med barn och ungdomspsykiatrisk expertis då.

• Tygtiiger
    TheBobCat skrev 2011-08-26 08:13:25 följande:
    Lås kom på tal många gånger, men vi har testat en frys med lås och det pillade bröderna sönder på några dagar Obestämd Sedan blev det ramaskri då vissa syskon tyckte att de inte skulle drabbas för att han inte kunde behärska sig (var fanns viljan att hjälpa, typ?)

Vad är bup? Mina föräldrar pratade en hel del med kuratorn om hjälp, men hon visste ingen bra lösning. Jag tror också att han skulle ha mått ännu sämre av att slitas från familjen och åka till något "avkurningscenter", han var såpass liten så han skulle antagligen ha känt att ingen vill ha honom, han är värdelös etc.

BUP är barn och ungdomspsykiatrin. Alltså samtalskontakt för barnet och handledning för föräldrar, inte "lämna bort". Självklart ska en åttaåring inte lämnas bort för sådana problem.

Lås finns som man inte petar upp, helt enkelt fastskruvat hänglås.  Det låter inte som om du växt upp i den mest stöttande syskonskaran, faktiskt. Om min ena son hade haft så stora problem som du beskriver så hade jag nog talat om för den andre att han fick leva med lås på kyl och frys, han kan ju bara komma och hämta mig så låser jag upp.   
  • TheBobCat
    Tygtiiger skrev 2011-08-26 12:38:14 följande:
    BUP är barn och ungdomspsykiatrin. Alltså samtalskontakt för barnet och handledning för föräldrar, inte "lämna bort". Självklart ska en åttaåring inte lämnas bort för sådana problem.

Lås finns som man inte petar upp, helt enkelt fastskruvat hänglås.  Det låter inte som om du växt upp i den mest stöttande syskonskaran, faktiskt. Om min ena son hade haft så stora problem som du beskriver så hade jag nog talat om för den andre att han fick leva med lås på kyl och frys, han kan ju bara komma och hämta mig så låser jag upp.   
    Ok, då vet jag till framtiden...
    Hänglås diskuterades också, men det skulle nog inte ha varit praktiskt möjligt att ha allt godis, alla kakor, o'boypaketet och allas börsar inlåsta, framförallt då vi var en ganska stor familj.

Angående den stöttande syskonskaran, nej, jag håller med. Jag själv och ett par till stod på hans sida, medan de andra ansåg att han "är dum i huvudet", "har inget samvete", "har inga känslor" osv. Problemet är att när ett barn på tex 10 år just ska sätta sig ner och njuta av det surt förvärvade lördagsgodiset, eller en flicka på tex 15 år ska bjuda sina vänner (och pojken hon gillar) på kakor och tårta som hon stått och bakat i flera timmar, och det visar sig inte finnas kvar, då är det svårt för denne att vara förstående.
  • Tygtiiger
    TheBobCat skrev 2011-08-26 12:55:33 följande:
    Ok, då vet jag till framtiden...
    Hänglås diskuterades också, men det skulle nog inte ha varit praktiskt möjligt att ha allt godis, alla kakor, o'boypaketet och allas börsar inlåsta, framförallt då vi var en ganska stor familj.

Angående den stöttande syskonskaran, nej, jag håller med. Jag själv och ett par till stod på hans sida, medan de andra ansåg att han "är dum i huvudet", "har inget samvete", "har inga känslor" osv. Problemet är att när ett barn på tex 10 år just ska sätta sig ner och njuta av det surt förvärvade lördagsgodiset, eller en flicka på tex 15 år ska bjuda sina vänner (och pojken hon gillar) på kakor och tårta som hon stått och bakat i flera timmar, och det visar sig inte finnas kvar, då är det svårt för denne att vara förstående.

Det har jag FULL förståelse för. Det är nog därför jag hade insisterat på ett rejält hänglås på kylen (femtonåringen hade ju kunnat betros med en nyckel) och på ett sötsaksskåp. Man kan ju inte kräva av en tioåring att han ska ha förståelse för att lillebror just stulit godiset, där tycker jag det är föräldrarnas uppgift att göra det omöjligt för åttaåringen att stjäla.
  • Tygtiiger

...men jag tycker att det låter inte som om problemet primärt är ett sötsakssug utan ett tvångsmässigt beteende, och tvånget tog sig uttryck i att stjäla och äta godis. Och det är tvånget i sig som skulle behandlas via BUP.

• TheBobCat
    Tygtiiger skrev 2011-08-26 13:25:58 följande:
    Det har jag FULL förståelse för. Det är nog därför jag hade insisterat på ett rejält hänglås på kylen (femtonåringen hade ju kunnat betros med en nyckel) och på ett sötsaksskåp. Man kan ju inte kräva av en tioåring att han ska ha förståelse för att lillebror just stulit godiset, där tycker jag det är föräldrarnas uppgift att göra det omöjligt för åttaåringen att stjäla.
    Ett annat problem med lås är att det antagligen bara flyttat problemet utanför hemmets väggar. Jag har något minne av att han även skulle ha snattat i bybutiken och tagit pengar/godis hos någon kamrat, så han hade troligtvis fått tag i sådant ändå. Taskigare för föräldrarna att få arga samtal av f.d. kompisars föräldrar att han stulit från dem Obestämd

Håller helt med dig i att BUP antagligen varit bästa lösningen, i kombination med mera kärlek och uppmärksamhet.
Svar på tråden När ingen uppfostringsmetod fungerar?