• Love my family

Ni som haft en jobbig inskolning på förskolan. Hur lång tid tog det innan era barn blev varma i kläderna?

Ja jag undrar enligt ovan.

Hur lång tid tog det innan barnet började trivas på fsk och inte var ledsen på dagen och så? Vid lämning kan barnet såklart vara ledset ibland men jag menar mer när det kännde sig tryggt och trivdes där efter att ha haft jobbigt i början.

• Svar på tråden Ni som haft en jobbig inskolning på förskolan. Hur lång tid tog det innan era barn blev varma i kläderna?
  • sweasmamma

min dotter har varit på fsk i 2 år,hon blir ff ledsen ibland men det tog någon vecka sen sa fröknarna att hon leker med alla barn osv,du måste kominucera men dom som jobbar där

• Love my family
    sweasmamma skrev 2011-08-23 10:50:25 följande:
    min dotter har varit på fsk i 2 år,hon blir ff ledsen ibland men det tog någon vecka sen sa fröknarna att hon leker med alla barn osv,du måste kominucera men dom som jobbar där
    Ja jag pratar med personalen och de är jättebra. Jag är mest nyfiken på hur andra haft det och hur lång tid det tagit för dem. Min son är jätteledsen när jag vinkar hejdå och är ledsen av och till under dagen säger dom. Han är avvaktande och vill mest titta på eller sitta i sin vagn ute. Jag undrar liksom när det släpper av lite så han har roligt mellan varven med.
  • Längtan80

Hej!

Håller på med inskolning just nu som inte går något vidare..

Undrar oxå...!? 

• Love my family
    Längtan80 skrev 2011-08-23 12:23:59 följande:
    Hej!

Håller på med inskolning just nu som inte går något vidare..

Undrar oxå...!? 
    Hur gammal är din son/dotter? På vilket sätt går det inte bra för er?

Min pojke är 1,5 år och har gått 1,5 vecka nu. Första veckan gick superbra. Inte en enda tår. Men nu den andra veckan har han gråtit väldigt när jag går, varit avvaktande och mest suttit i vagnen ute och är ledsen av och till. Han är glad ibland med säger de iof. Nu imorse grät han redan på gårdsplanen och ville INTE gå in och var ledsen i tamburen. Det lugnade sig efter en stund och han gick in och lekte när jag lämnade nästa veckas tider. Sen kom jag in och sa hejdå och då blev han väldigt ledsen. Inte hysterisk som i måndags men ledsen. Jag hoppas att det gick över fortare idag.
  • Längtan80

Hej!

Min lilla flicka är 15 månader...o för vår del har inskolningen gått allderles för snabbt. Var där en timme tillsammans o hälsade på första dagen, sen skulle man lämna redan andra...vilket såklart är upplagt för katastrof :( :( o enligt mig inte alls ger någon trygg inskolning. Veckan fortlöpte såhär, hon var en timme själv första dagen, 2 andra o 3e åt hon o sov där...Hon grät jättemycket när jag lämnde o det hade kommit över henne till o från under dagen...hela veckan...sen skulle det räknas att hon var färdiginskolad...

Detta kändes inte bra för oss. Så jag har förlängt inskolningen o börjat vara med henne där hela tiden. När vi ska åka dit säger o hon; nej, mamma , inte....o upprepar sedan detta när vi går in i fastun på dagis, samtidigt som hon börjar gråta (Fruktansvärt för vilken normal mamma som helst). Nu jag varit med både mån o tis o först idag sagt hej då o gått iväg..bara en kort stund...hon hade klart blivit ledsen, men lät sig tröstas o sen hade allt gått bra..Imorgon ska vi utöka lite till o se om hon vill äta där...

FÖstår att hon kommer va ledsen vid lämningar länge...men tycker ändå det är viktigt att hon känner sig trygg där, både med lokaler, leksaker o personal...känner faktiskt efter idag att det börjar lätta lite...sååå skönt!! Trött på alla tårar jag fällt över detta...Hon är ju mitt allt!!!

Hoppas det snart blir bättre för dig oxå...

Styrkekram ;)                

• gryning2

Min son var hysterisk i sex veckor hos sin dagmamma, han var då 19 månader. Vi kunde inte gå därifrån alls under den tiden. Sen tog det säkert 1-2 månader till innan det flöt på bra och han inte grät och skrek ens när vi lämnade. Efter det fungerade det däremot hur bra som helst så ha tålamod!

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • mariaheterjag

Hur går det för er??

Har en son på 17 månader som vi började skola in förra onsdagen och jag tyckte också att de gick alldeles för fort fram. Redan andra dagen skulle han lämnas själv. De berättade också att han var ledsen till och från under dagen.... men att han kunde avledas eller tröstas i famnen.

Vid lämningarna är han helt hysterisk! Börjar gråta redan när vi ska parkera vagnen och sedan klamrar han sig fast vid mig.

Men idag hade det tydligen gått jättebra resten av dagen! Pedagogen sa att det kändes som ett genombrott. Så jag hoppas verkligen att det kanske börjat vända nu

Längtan80: Vad skönt att det börjar vända för er! Vad sa pedagogerna när du ville förlänga inskolningen?

• entjej
    Längtan80 skrev 2011-08-24 13:06:46 följande:

Hej!

Min lilla flicka är 15 månader...o för vår del har inskolningen gått allderles för snabbt. Var där en timme tillsammans o hälsade på första dagen, sen skulle man lämna redan andra...vilket såklart är upplagt för katastrof :( :( o enligt mig inte alls ger någon trygg inskolning. Veckan fortlöpte såhär, hon var en timme själv första dagen, 2 andra o 3e åt hon o sov där...Hon grät jättemycket när jag lämnde o det hade kommit över henne till o från under dagen...hela veckan...sen skulle det räknas att hon var färdiginskolad...

Detta kändes inte bra för oss. Så jag har förlängt inskolningen o börjat vara med henne där hela tiden. När vi ska åka dit säger o hon; nej, mamma , inte....o upprepar sedan detta när vi går in i fastun på dagis, samtidigt som hon börjar gråta (Fruktansvärt för vilken normal mamma som helst). Nu jag varit med både mån o tis o först idag sagt hej då o gått iväg..bara en kort stund...hon hade klart blivit ledsen, men lät sig tröstas o sen hade allt gått bra..Imorgon ska vi utöka lite till o se om hon vill äta där...

FÖstår att hon kommer va ledsen vid lämningar länge...men tycker ändå det är viktigt att hon känner sig trygg där, både med lokaler, leksaker o personal...känner faktiskt efter idag att det börjar lätta lite...sååå skönt!! Trött på alla tårar jag fällt över detta...Hon är ju mitt allt!!!

Hoppas det snart blir bättre för dig oxå...

Styrkekram ;)                

Fy vad dåligt med så kort inskolning. Bra att du förlängt den men ni får säkert jobba mer med henne nu för att hon hann få en negativ uppfattning. Hoppas det blir bra snart!
  • Love my family

mariaheterjag: Va skönt att det kom ett litet genombrott nu. Min son är fortfarande jätteledsen när vi ska lämna och precis som din son så börjar det redan utanför och väl i entrén brakar han loss. Jag försöker göra avskedet kort, tydligt och glatt (även om det fan inte finns nått glatt med det) och sen gå så han slipper "våndas" att jag ska gå. Idag var han jätteledsen när jag gick så jag ringde efter 20 min och frågade och då hade han lugnat sig och lekte lite med någon vagn och utforskade stället men hon sa att om någon försöker "låna" hans vagn eller något annat så blir han lite ledsen en stund. Han gallskriker inte iaf hela dagarna, så mycket vet jag men jag skulle vilja veta hur han ser ut i olika situationer. Ska fråga om de brukar filma barnen och videodokumentera barnen något på fsk. Det vore skönt att se även när han leker och är glad.

Hur sover era barn på fsk? V lägger sig snällt säger de och somnar utan krångel men vaknar efter 30-45 min och vill inte sova mer. Det är väll en träningssak tror jag men han är sååå slut att han däckar för natten vid 17.45 och sover 12 timmar i sträck.

• mariaheterjag

Love my family: Jag gör också avskedet kort. Pratar först lite med pedagogen men när jag väl sagt hejdå och lämnat över sonen så går jag bara... trots gråt. Tror att det blir bäst i längden. Som du skriver så är ju verkligen det viktigaste att det funkar under dagen sedan. Enligt mina föräldrar så grät jag varje lämning hela dagistiden typ... Men det är de där att man vill se med "egna ögon" hur det funkar. Så svårt att släppa kontrollen!!!

Min son sover typ 1 timme på förskolan. Men det är alldels för lite för honom. Hemma sover han 2-2½ timme och allra minst 1½.... Han är också jättetrött på kvällen men har ändå svårt att komma till ro. Mkt intryck ifrån dagen säkert.

• Love my family

Här har vi ÄNTLIGEN fått ett genombrott. Han hade varit ledsen när jag gick men lugnat sig efter ett tag och på fm hade han lekt inne med vagnarna (som han älskar). Han hade ätit bra också men sova ville han inte. Det blev 15-20 minuter bara. På em lekte han glatt ute och när jag kom var han jätteglad så jag tror det kanske börjar lätta en smula.

Nu ska jag försöka få honom att vila nån halvtimma innan han går ikull.

• FamilyForever

min tös e bara 13mån, vi är inne på vår 3:e veckan nu... har vart 2-3tim varje dag... jag började lämna i måndags, har vart med hela tiden i 2v... hon är ledsen till o från, mest till... och vägrar äta så jag fått hämta henne...

Jag tror det kommer funka snart, mer orolig över situationen, 12st 1åringar på 2st heltid och en 75%.....
    ofta kaos på fm... har jag märkt... bara jag som inte har "skolat färdigt" min dotter än... alla andra lämnar sina grinande barn, bara sådär...

jag har inte mage att göra så... 

• entjej
    FamilyForever skrev 2011-08-31 22:24:20 följande:
    min tös e bara 13mån, vi är inne på vår 3:e veckan nu... har vart 2-3tim varje dag... jag började lämna i måndags, har vart med hela tiden i 2v... hon är ledsen till o från, mest till... och vägrar äta så jag fått hämta henne...

Jag tror det kommer funka snart, mer orolig över situationen, 12st 1åringar på 2st heltid och en 75%.....
    ofta kaos på fm... har jag märkt... bara jag som inte har "skolat färdigt" min dotter än... alla andra lämnar sina grinande barn, bara sådär...

jag har inte mage att göra så... 
    Tycker du gör rätt som förlänger inskolningen. Andra kanske också vill men inte vågar göra det.
  • FamilyForever
    entjej skrev 2011-08-31 22:30:10 följande:
    Tycker du gör rätt som förlänger inskolningen. Andra kanske också vill men inte vågar göra det.
    ja, jag skulle aldrig lämna henne där om jag inte ser att hon är sitt rätta jag!

Jag har många f-dgr kvar att ta ut om det är så..
    Har precis skrivit till kommunen och frågat ang köplats till dagmamma ist...
    Kanske lättare för min tös om barngruppen inte är så stor...
    Skulle hemskt gärna vilja jobba igen, men vill ha en glad och nöjd tös som triva där hon ska vistas om dagarna...

• FamilyForever

Vissa barn klarar det ju galant, visst kan dom va ledsna emellanåt dom oxå, om dom är lite trötta o hungriga. Men annars e dom glada o nöjda.
    men man ser ju direkt vilka som inte skulle ha börjat på dagis så tidigt.... usch stackars barn...

Jag överväger själv att va hemma ett tag till om jag inte hittar ngt annat... jag tycker att om det inte funkar efter 3-4v, så är det inte dags än  helt enkelt...
    Vill inte tvinga henne att va där...

De gånger jag har hämtat henne efter hon fått vara där själv en liten stund så det först hon gör är att vinka hejdå till alla... typ som om "hejdå, nu äntligen får jag gå hem"
    Lilla hjärtat! 

• Magdalena03

Fruktansvärt att behöva lämna ett gråtande litet barn på förskolan. Glad att jag slapp detta, men ibland fick jag stanna lite extra. En enda gång sa sonen att han inte ville gå på på förskolan , han ville äta frukost hemma. Jag sa att då gör vi så och ringde jobbet och sa att jag blir lite sen. Sen gick jag hem med sonen och han fick frukost. Efter frukosten tittade den lille killen på fyra år på mig och sa, mamma jag tror jag vill åka till dagis nu och leka med kompisarna! Hände aldrig igen som tur var....

Svar på tråden Ni som haft en jobbig inskolning på förskolan. Hur lång tid tog det innan era barn blev varma i kläderna?