• tjejen081

Gemensamma/särkullebarn och arv

Jag är gift, har ett barn med min man och han har i sin tur två barn sen ett tidigare förhållande.

Om han går bort och vi inte skrivit nåt speciellt i vårt testamente så ärver hans tidigare 2 barn sin far då han går bort. Så långt är det klart för mig, men...

Hur stor del ärver de?

Ärver jag hälften, och fördelas sen den andra hälften i tre delar. Alltså för 3 barn, varav den tredje delen inte får lösas ut förrän jag gått bort (för vårt gemensamma barn)?

Eller delas hela arvet på 4 lika stora delar? ( alltså för mig, vårt gemensamma barn, och de två särkullebarnen) ?

Behöver svar på detta.

Tack på förhand

• Svar på tråden Gemensamma/särkullebarn och arv
  • ardath bey

Först görs en bodelning så att hans dödsbo tillskiftas halva ert giftorättsgods. Den andra halvan är din. Eventuell enskild egendom ingår inte i bodelningen utan behållas av vardera maken.

Sen ska hans bo skiftas. Då har hans två egna barn rätt till varsin tredjedel av hans bo. De kan kräva ut den tredjedelen på en gång eller vänta på att ärva den dag du dör, om de så önskar.

Du ärver en tredjedel av hans dödsbo och när du dör har ert gemensamma barn arvsrätt till den och till vad du själv ägde vid ditt dödsfall.

• tjejen081
    ardath bey skrev 2011-08-23 11:00:55 följande:
    Först görs en bodelning så att hans dödsbo tillskiftas halva ert giftorättsgods. Den andra halvan är din. Eventuell enskild egendom ingår inte i bodelningen utan behållas av vardera maken.

Sen ska hans bo skiftas. Då har hans två egna barn rätt till varsin tredjedel av hans bo. De kan kräva ut den tredjedelen på en gång eller vänta på att ärva den dag du dör, om de så önskar.

Du ärver en tredjedel av hans dödsbo och när du dör har ert gemensamma barn arvsrätt till den och till vad du själv ägde vid ditt dödsfall.

Underbart, då var det inga konstigheter.
    De ärver alltså en tredjedel av den andra hälften.
    Då ärver jag 50% + 1/3 av den andra hälften. Solklart.

Tusen tack!
  • Nemi76
    tjejen081 skrev 2011-08-23 11:04:33 följande:
    Underbart, då var det inga konstigheter.
    De ärver alltså en tredjedel av den andra hälften.
    Då ärver jag 50% + 1/3 av den andra hälften. Solklart.

Tusen tack!

Ska man vara petig "ärver" du inte 50 %. Det är ditt vid bodelningen så att säga. Din egendom. Du ärver inte din egendom Men bortsett från mitt ordmärkeri så stämmer det
  • Nemi76

Btw, skriver ni testamente kan ni minska särkullbarnens del med hälften.

• tjejen081
    Nemi76 skrev 2011-08-23 11:06:17 följande:
    Ska man vara petig "ärver" du inte 50 %. Det är ditt vid bodelningen så att säga. Din egendom. Du ärver inte din egendom Men bortsett från mitt ordmärkeri så stämmer det
    Ja det har du rätt i. :)

Sen är jag inte intresserad av att begränsa särkullebarnens arv.
    Men hur kan det egentligen begränsas till hälften?

Jag vet ju att man kan skriva att de ska ärva samtidigt som vårt gemensamma barn, alltså när jag går bort.
  • Nemi76
    tjejen081 skrev 2011-08-23 11:11:34 följande:
    Ja det har du rätt i. :)

Sen är jag inte intresserad av att begränsa särkullebarnens arv.
    Men hur kan det egentligen begränsas till hälften?

Jag vet ju att man kan skriva att de ska ärva samtidigt som vårt gemensamma barn, alltså när jag går bort.

Särkullbarn har alltid rätt att få ut sitt arv vid sin förälders bortgång. Du kan alltså inte skriva i testamentet att de måste vänta tills maken/makan till föräldern också gått bort. Sedan kan särkullbarnen avstå sin del eller strunta i att klandra ett testamente, men vill de ha ut arvet direkt har de rätt till det.

För att minska särkullbarnens del skriver man ett testamente där man tex anger att makan/maken ska ärva allt, bortsett från särkullbarnens laglott, vilket då är hälften av det de har rätt till utan testamente. 

Utan testamente = arvslott
    Med testamente = laglott

Lite grovt förenklat         
  • tjejen081
    Nemi76 skrev 2011-08-23 11:14:11 följande:
    Särkullbarn har alltid rätt att få ut sitt arv vid sin förälders bortgång. Du kan alltså inte skriva i testamentet att de måste vänta tills maken/makan till föräldern också gått bort. Sedan kan särkullbarnen avstå sin del eller strunta i att klandra ett testamente, men vill de ha ut arvet direkt har de rätt till det.

För att minska särkullbarnens del skriver man ett testamente där man tex anger att makan/maken ska ärva allt, bortsett från särkullbarnens laglott, vilket då är hälften av det de har rätt till utan testamente. 

Utan testamente = arvslott
    Med testamente = laglott

Lite grovt förenklat         
    Jaha okej, jag trodde att man kunde göra så att de skulle vänta på sin del för att inte sätta mig och vårt gemensamma barn i ev knipa genom att behöva sälja boende.
    Men fine, man kan ju köpa ut dem i bästa fall.

Skulle inte få för mig att begränsa deras arv. Inte upp till mig ens, men varför skulle en förälder få för sig nåt sånt. Tråkigt för barnen.

Tack för dina svar.
    Jag har blivit lite klokare på detta nu och tror definitivt att vi ska skriva testamente i alla fall och där jag ska säkra mitt egna sparande till min egna egendom. För det hade varit surt att dela :)
  • Nemi76
    tjejen081 skrev 2011-08-23 11:22:57 följande:
    Jaha okej, jag trodde att man kunde göra så att de skulle vänta på sin del för att inte sätta mig och vårt gemensamma barn i ev knipa genom att behöva sälja boende.
    Men fine, man kan ju köpa ut dem i bästa fall.

Skulle inte få för mig att begränsa deras arv. Inte upp till mig ens, men varför skulle en förälder få för sig nåt sånt. Tråkigt för barnen.

Tack för dina svar.
    Jag har blivit lite klokare på detta nu och tror definitivt att vi ska skriva testamente i alla fall och där jag ska säkra mitt egna sparande till min egna egendom. För det hade varit surt att dela :)
    Det är många som vill minska särkullbarnens lott, dessvärre  

Ett tips är att ni skaffar livförsäkringar med den andre som förmånstagare så kan dessa användas för att lösa ut särkullbarnen.  
  • tjejen081
    Nemi76 skrev 2011-08-23 11:25:40 följande:
    Det är många som vill minska särkullbarnens lott, dessvärre  

Ett tips är att ni skaffar livförsäkringar med den andre som förmånstagare så kan dessa användas för att lösa ut särkullbarnen.  
    Egoistiskt, och ofattbart att den biologiska föräldern ens överväger det!

Ja livförsäkring är ingen dum ide alls.

Juristbyrån nästa Glad
  • Teas mamma

Självklart att man vill begränsa.

Svar på tråden Gemensamma/särkullebarn och arv