• johannah79

    Skaffa kanin?

    Hjälp mig, jag kan ingenting om att ha husdjur. Vad ska jag tänka på osv, vad gällande att ha en kanin. Klarar de sig själva? Vissa djur måste man ju t ex ha två av för att de ska må bra. Vad ger man för mat osv? Alla tips och råd skulle verkligen uppskattas!!

  • Svar på tråden Skaffa kanin?
  • MammaTillDomFinaste

    googla....

    men snabb info.

    ha hellst 2. mångA SÄLJER DOM INTE ENS OM DOM ITNE FÅR SÄLLSKAP.
    Hö är basfoder, de ska dom ha fri tillgång till.'
    Pellets som torrfoder, mycket bättre än blandningarna på mataffären. Mindre mängd bara.
    Fräscha grönsaker som morot, gurka, paprika mm. försiktigt med sallad då de blir gaser i magen av för mycket.
    Håll koll på tänderna, på vissa växer dom för mycket så man får åka å klippa dom.
    Ge färska grenar, typ björk, bra för tänderna!!

    Nyfiken, varför vill du skaffa ett djur du inte vet ett dugg om??

    Kan lämnas ensamma tillsammans, m men under begränsad tid.
    om dom ska bo inne kan man träna dom att bajsa på lådan så dom kan vara lösa inne när man är hemma,.  

  • Olivia3mars

    Tänk på att inga djur tycker att livet är kul i en liten bur. För att kaniner ska må riktigt bra behöver de stora ytor och möjlighet att gräva eftersom det ligger i deras natur att göra det.

  • Kevin2011

    Kaniner behöver inte alls vara 2st om de får uppmärksamhet från människor. Det är faktiskt få kaniner som klarar av att vara 2 och 2.

  • MammaTillDomFinaste
    Kevin2011 skrev 2011-08-23 18:38:00 följande:
    Kaniner behöver inte alls vara 2st om de får uppmärksamhet från människor. Det är faktiskt få kaniner som klarar av att vara 2 och 2.
    jasså? tycker de är sällan dom inte funkar ihop, speciellt kastrerad hane å hona.
    nej inget måste, men dom mår ofta bra. och de finns många uppfödare som nekar om dom ska vara ensam. å om man har ett heltidsjobb så blir den ensam långa stunder oftast. 

    jag känner flera som föder upp, dom har dom tillsammans. mina gick tillsammans. dom på vår skola gick tillsammans. men som sagt, inget måste.  
  • Olivia3mars

    Kaniner är flockdjur. Har svårt att tro att man kan ersätta det sällskap som en annan kanin kan vara. En kanin kan leva länge och det är svårt att veta att man har massor av tid under hela dess livslängd. Varför utgå från att man bara ska ha en när man med största sannolikhet kan ha två?

    Jag tycker absolut att man ska utgå från djurets behov när man planerar att skaffa ett djur. Vill de helst vara två så ska man anstränga sig så mycket det bara går för att ha dem tillsammans. Och varför är det alltid djurens intressen vi ska kompromissa med. Kan man inte tänka sig att ha två kaniner och ge dem stor yta och möjlighet att gräva så kanske man helt enkelt inte ska ha kaniner. Bara det faktum att det säljs en massa små burar till djur är ett tecken på att vårt intresse att ha djur sätts långt före djurens intressen. :(

  • Tenley
    Kaniner ska inte sitta två i samma bur!

    http://ac-kaf.se/
    Gå in på denhär länken och välj skötselråd till vänster, då kommer mycket bra enkel fakta upp för den som ska skaffa för första gången!

    Det är viktigt att tänka på vilken ras du skaffar beroende på om den skall vara inne eller ute, burstorlek. Ska du ha en kanin som är barnvänlig, osv..       
  • Puma87
    johannah79 skrev 2011-08-23 10:48:08 följande:
    Hjälp mig, jag kan ingenting om att ha husdjur. Vad ska jag tänka på osv, vad gällande att ha en kanin. Klarar de sig själva? Vissa djur måste man ju t ex ha två av för att de ska må bra. Vad ger man för mat osv? Alla tips och råd skulle verkligen uppskattas!!
    Kaniner är kolonidjur inte flockdjur. Dom behöver inte ha sällskap utav en annan kanin men om man har det är en hona och kastrerad hane oftast den bästa kombinationen men då måste man hålla dom isär tills hanen är kastrerad.

    Ja kaniner klarar sig själva under dagen osv om det ät det du menar men om du vill ha den tam så är det daglig fysisk kontakt som gäller. Låt gärna kaninen vara ute i lägenheten/huset och springa fritt. Men håll koll på kablar odyl då dom är just gnagare och gärna gnager på saker och ting.

    Tänk på att en kanin kan leva upp mot 10 år och ibland längre har du den tiden?
    Buren ska bytas minst 1ggn/ vecka,

    Jag har en sk toalett till mina kaniner som jag byter varje dag sen grovstädar jag buren 1ggn/vecka.

    Välj ditt djur med omsorg gärna från en uppfödare då djur i djuraffären oftast tas från sin mamma för tidigt.

    Födan är Hö vilket de ska ha fri tillgång till och den behöver inte så mkt mer än det. Vissa ger dom pellets och gör man det ska man inte köpa "gnagarblandningarna" som finns på ica osv de är jätte onyttiga för kaninerna.

    Det finns regler för hur stor buren minst måste vara beroende på vikt vid vuxen ålder. Kaniner under 3kg tex är 50*100cm som är minimi mått. En hylla i buren är också ett måste enligt lag.

    Grenar från frukt träd är bra att ge dom så dom kan slipa ned sina tänder man kan även ge björk men inte på vintern då björken är giftig för kaninerna på vintern.

    Bifogar en länk som har en bra sammling om det viktigaste infon.
    http://www.kaninfakta.se/
    Kitty 081003
  • FrökenLöken

    Oh, kanin! Hade en helt fantstisk som sprang lös i lägenheten med katterna. Ljuvligt.


     


    Hoppas din är lika fin, ja, om du nu skaffar en.

  • Kevin2011
    Olivia3mars skrev 2011-08-23 20:35:13 följande:
    Kaniner är flockdjur. Har svårt att tro att man kan ersätta det sällskap som en annan kanin kan vara. En kanin kan leva länge och det är svårt att veta att man har massor av tid under hela dess livslängd. Varför utgå från att man bara ska ha en när man med största sannolikhet kan ha två?

    Jag tycker absolut att man ska utgå från djurets behov när man planerar att skaffa ett djur. Vill de helst vara två så ska man anstränga sig så mycket det bara går för att ha dem tillsammans. Och varför är det alltid djurens intressen vi ska kompromissa med. Kan man inte tänka sig att ha två kaniner och ge dem stor yta och möjlighet att gräva så kanske man helt enkelt inte ska ha kaniner. Bara det faktum att det säljs en massa små burar till djur är ett tecken på att vårt intresse att ha djur sätts långt före djurens intressen. :(
    Nej, de är kolonidjur, inte flockdjur och de klarar sig fint själva. Jag har haft flera kaniner under mina levnadsår och alla har bott själva. En gång hade jag två syskonhonor som till en början bodde tillsammans men jag fick alltid sära på dem vid brunst och tillslut gav jag upp för de bråkade så mycket. Om man kastrerar kaninerna kan det fungera bättre men jag har inte velat utsätta mina kaniner för den risk som finns vid sövning.

    Alla mina kaniner jag haft har mått bra. Min senaste kanin som gick bort blev 11 år, så jag tror hon nog levde ett ganska bra liv!

    Just nu har jag två kaniner, en hona och en hane. De bor i varsin bur och träffas inte. Tycker inte det kan ses som egoistisk av mig direkt eftersom det ger mig mer jobb än om jag skulle ha dem tillsammans. Men visst. Jag skaffar ju djuren för min egen skull, precis som jag skaffar barn för att jag själv vill ha barn.
  • MammaTillDomFinaste
    Kevin2011 skrev 2011-08-24 08:27:58 följande:
    Nej, de är kolonidjur, inte flockdjur och de klarar sig fint själva. Jag har haft flera kaniner under mina levnadsår och alla har bott själva. En gång hade jag två syskonhonor som till en början bodde tillsammans men jag fick alltid sära på dem vid brunst och tillslut gav jag upp för de bråkade så mycket. Om man kastrerar kaninerna kan det fungera bättre men jag har inte velat utsätta mina kaniner för den risk som finns vid sövning.

    Alla mina kaniner jag haft har mått bra. Min senaste kanin som gick bort blev 11 år, så jag tror hon nog levde ett ganska bra liv!

    Just nu har jag två kaniner, en hona och en hane. De bor i varsin bur och träffas inte. Tycker inte det kan ses som egoistisk av mig direkt eftersom det ger mig mer jobb än om jag skulle ha dem tillsammans. Men visst. Jag skaffar ju djuren för min egen skull, precis som jag skaffar barn för att jag själv vill ha barn.
    håller med dej i vad du säger, i  min hjärna tänkte jag inte på att många sätter dom i dom små stålburarna från affärerna. i mitt huvud har man ett hägn ute å om man bor i lägenhet så får dom vara lösa inne. då det alltså ryms flera tillsammans. skulle aldrig sätta fler kaniner tillsammans om man inte har en stor yta åt dom!
  • Thotis90
    Kevin2011 skrev 2011-08-23 18:38:00 följande:
    Kaniner behöver inte alls vara 2st om de får uppmärksamhet från människor. Det är faktiskt få kaniner som klarar av att vara 2 och 2.
    Vi har haft någonstans mellan 50-70st kaniner (min syster är/har varit uppfödare) och de som fick sällskap på prov gillade det inte. De kunde inte hålla sams en sekund, utan skulle ständigt bråka. Jag tycker därför att det är smidigast att ha kaninerna i separata burar, men att de får hälsa på varandra emellanåt.
  • Borttagen användare
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-08-23 12:00:44 följande:
    googla....

    men snabb info.

    ha hellst 2. mångA SÄLJER DOM INTE ENS OM DOM ITNE FÅR SÄLLSKAP.
    Hö är basfoder, de ska dom ha fri tillgång till.'
    Pellets som torrfoder, mycket bättre än blandningarna på mataffären. Mindre mängd bara.
    Fräscha grönsaker som morot, gurka, paprika mm. försiktigt med sallad då de blir gaser i magen av för mycket.
    Håll koll på tänderna, på vissa växer dom för mycket så man får åka å klippa dom.
    Ge färska grenar, typ björk, bra för tänderna!!

    Nyfiken, varför vill du skaffa ett djur du inte vet ett dugg om??

    Kan lämnas ensamma tillsammans, m men under begränsad tid.
    om dom ska bo inne kan man träna dom att bajsa på lådan så dom kan vara lösa inne när man är hemma,.  
    Va? Har aldrig hört att de inte säljer kaninerna om de inte får sällskap? De kanske menar sällskap av människa men på dig låter det som en annan kanin? Konstigt..

    Just tänderna att de växer är väl om kaninerna har bettfel och de ungarna ska väl inte ens säljas i överhuvudtaget och man ska inte avla på såna kaniner. På "vanliga" kaniner behöver man inte klippa tänderna, men däremot klorna.
  • Borttagen användare

    Däremot är det ju bra köpa sån där "knäcke" grej, minns inte namnet som man kan hänga upp i buren som de kan gnaga på, även kvistar m.m. Men plockar du direkt från skogen får de många ggr äcklig kletig bajs.. Det är min erfarenhet så man ska inte ge för mycket och för ofta.

  • Dr Mupp
    Borttagen användare skrev 2011-08-28 10:23:52 följande:
    Däremot är det ju bra köpa sån där "knäcke" grej, minns inte namnet som man kan hänga upp i buren som de kan gnaga på, även kvistar m.m. Men plockar du direkt från skogen får de många ggr äcklig kletig bajs.. Det är min erfarenhet så man ska inte ge för mycket och för ofta.
    Kräcker är godis och ska ges väldigt sällan. Innehåller för mycket socker och fett. Grenar är perfekta.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Borttagen användare
    Dr Mupp skrev 2011-08-28 11:26:24 följande:
    Kräcker är godis och ska ges väldigt sällan. Innehåller för mycket socker och fett. Grenar är perfekta.
    de är jättebra för dom (kräcker) men ska inte ges dagligen såklart, kanske ngn gång per halvår. jättebra för tänderna. en av mina kaniner hade problem med magen och veterinären sa just att kvistar var anledningen. i skogen äter/gnager vildkaniner inte så mycket på kvistar utan äter mest gräs, växter. vissa blad kan vara direkt farligt då de innehåller vissa gifter m.m.
  • Thotis90
    Borttagen användare skrev 2011-08-28 12:07:39 följande:
    de är jättebra för dom (kräcker) men ska inte ges dagligen såklart, kanske ngn gång per halvår. jättebra för tänderna. en av mina kaniner hade problem med magen och veterinären sa just att kvistar var anledningen. i skogen äter/gnager vildkaniner inte så mycket på kvistar utan äter mest gräs, växter. vissa blad kan vara direkt farligt då de innehåller vissa gifter m.m.
    Enligt animal madhouse (ett veterinärprogram på tv) räcker det med att ge kaninen fri tillgång till hö och inte mixfoder för att tänderna skall hålla sig i bra skick.
  • elsaaaa

    Först och främst tänk efter så att du har den tiden och orken för det är ett jobbigt jobb!
    . En kanin kan gå med eller utan sällskap.
    . Skaffa inte två honor/hanar i samma bur för det kan gå riktgt illa.
    Har du en kanin så ska du vara ofta hos den då den behöver någon att vara nära.
    Så det är inge farlig att ha en kanin. Och om du har två kaniner behöver du inte umgås så jätte mycket med den då dom har varandra.

    Hm.. Vad exakt vill du veta?

Svar på tråden Skaffa kanin?