• Anonym (orolig)

Lågt tandkött?

Det är ju inte så att man brukar dra ner läppen och inspektera sitt tandkött särskilt ofta.. I alla fall inte jag.

Idag gjorde jag dock det, för att dokumentera hur tandköttet ser ut. Jag gjorde nämligen en piercing igår, så jag vill kunna hålla koll på ifall nått förändras (så att jag kan ta ut piercingen i tid innan tandköttet och/eller tänderna skadas).

Det jag reagerade över är att mina tänder är så "långa". Är det tandköttet som är nedskavt, eller kan det se ut såhär utan att det är nått fel?

• Svar på tråden Lågt tandkött?
  • Anonym (Eventuellt)

När var du hos tandläkaren sist? Kan faktiskt vara början av tandlossnjngs bekymmer. Om du inte varit till tandläkare på något år eller så tycker jag det är dags så dom får hålla koll. 

• Anonym (orolig)

Tyvärr var det många år sen jag var hos tandläkaren.. Skäms Har tänkt jättemånga gånger att jag ska boka en tid, men så blir det aldrig av.. Men ska ta itu med det när piercingen är läkt (om ca 2 månader).

• Anonym (orolig)

Vad gör man åt saken om tandköttet har börjat skavas ner?

• Anonym (Eventuellt)
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-24 14:52:49 följande:
    Du skyndar dej till tandäkaren. Tandlossning är inte roligt. Ju fortare du får vård desto större chans att dom kan hjälpa dej. Fråga mej, jag vet. Been there, done that.
  • CarlHerman
    Anonym (Eventuellt) skrev 2011-08-24 18:55:09 följande:
    Du skyndar dej till tandäkaren. Tandlossning är inte roligt. Ju fortare du får vård desto större chans att dom kan hjälpa dej. Fråga mej, jag vet. Been there, done that.
    Skräm inte upp ts i onödan!

Jag är tandhygienist och tycker det ser helt normalt ut. Svårt att se detaljer på bilden men om tandköttet har dragit sig tillbaka så är det väldigt minimalt.
    När tandköttet drar sig tillbaka (om det nu gjort det på dig, tycker inte det ser ut så på bilden, så beror det oftast på tandborstskada, vanligt där fram i underkäken.

Jag ser ingen som helst anledning av din bild att döma att du ska behöva oroa dig för tandlossning. Det kan ju ändå vara en bra idé att gå till tandläkaren och göra en undersökning.
  • CarlHerman
    Anonym (orolig) skrev 2011-08-24 14:52:49 följande:
    Använd mjuk tandborste, borsta med försiktiga cirkelrörelser. Dra inte fram och tillbaka. Använd lågslipande tandkräm.
  • zygoma girl

Jag håller med Epic (och jag är tandläkare).

Dock - baksidan på smycket kan skava på tandköttet och orsaka att det drar sig tillbaka, detta sker lättare i underkäksfronten eftersom man normalt har mycket tunt eller inget käkben på utsidan av tänderna. När tandköttet väl är "borta" kan man bara få det tillbaka genom en operation.

Så TS, tandlossning har du med mycket stor sannolikhet inte. Men piercingen kan ändå orsaka skada på tänder och tandkött så det är bra att du håller koll. Ser du att tandköttet drar sig tillbaka - ta bort smycket. Och bit inte på smycket!

• Anonym (orolig)
    zygoma girl skrev 2011-08-24 19:10:28 följande:
    Så TS, tandlossning har du med mycket stor sannolikhet inte. Men piercingen kan ändå orsaka skada på tänder och tandkött så det är bra att du håller koll. Ser du att tandköttet drar sig tillbaka - ta bort smycket. Och bit inte på smycket!
    Jo, jag är mycket medveten om detta. När piercingen är läkt ska jag byta till en kortare stav, och dessutom välja en i silikon. Hoppas kunna minska risken för skador på så sätt.
  • Anonym (Eventuellt)
    CarlHerman skrev 2011-08-24 19:02:00 följande:
    Skräm inte upp ts i onödan!
    zygoma girl skrev 2011-08-24 19:10:28 följande:
    Jag håller med Epic (och jag är tandläkare).
    Jag vill inte skrämma upp någon i onödan och det var inte min tanke här heller. Men om ni är tandläkare och hygienist så borde ni kanske påpeka hur kostsamt och jäkligt det kan bli om man hoppar över tandläkare ett antal år.
    Dessutom hinner det hända grejor i munnen som blir besvärliga att hantera om man inte håller efter på ett bra sätt hela tiden. Ofta har man fler hål i tänderna än om man gått regelbundet hos tandläkare. Sedan är det inte alls ovanligt att tandfickorna djupnat pga tandsten då ingen gör rensningar och kontroller då o då.
    Detta är fakta för väldigt många människor och inte skrämsel.
    Det blir billigare och bättre i längden att masa sej i väg till tandläkaren en gång per år, hur mycket det än kan ta emot.

Detta skriver jag i en vänlig ton på ett välmenande sätt om någon undrar. 
  • Anonym

Nja, na, inte tror jag du har tandlossning.  Men daremot, har du munsvamp?  Du har ju vit belaggning.  DET skulle jag snarare kolla upp.  Drick mineralvatten.

• Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2011-08-24 22:13:55 följande:
    Nja, na, inte tror jag du har tandlossning.  Men daremot, har du munsvamp?  Du har ju vit belaggning.  DET skulle jag snarare kolla upp.  Drick mineralvatten.
    Fick veta att man kunde få en vit beläggning på tungan av munsköljen man måste använda efter att ha gjort en piercing, så förmodligen är det det. Det startade nämligen i samband med att jag började med munsköljen.
Svar på tråden Lågt tandkött?