• LyckligaJag83

Omogen andningsreflex

Hejsan
    De senaste månaderna har det hänt flera gånger att min son har kippat efter luft. De flesta gångerna så har det bara handlat om några sekunder sen har han varit sig själv igen.
    En sen kväll vaknade han och skrek, jag tog upp honom och såg att han verkligen kämpade för att få luft. Det var som om han försökte svälja ner något som satt i halsen (såg inget i halsen) samtidigt som han försökte få luft. Den gången tog det några minuter innan han var sig själv igen, andades normalt och somnade om.
    Vi var till barnmottagningen dagen efter denna händelse och fick träffa en läkare som sa att min son har en omogen andningsreflex. Är detta vanligt och när brukar detta ge med sig?
    Tänkte inte på att ställa dessa frågor till läkaren då jag fick ett väldigt dåligt intryck av honom, han var inte det minsta varlig när han undersökte min son.

Mvh Caroline        

Olivia 2009-10-23 Rasmus 2011-01-20
  • Svar på tråden Omogen andningsreflex
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att spädbarnets andningscentrum är ett område man aktivt forskar mycket omkring och därmed vet långt ifrån allt om. Att andningsrytmen är oregelbunden hos spädbarn vet man dock. Det kan göra att barnet har andningsuppehåll, däremot inte mer än normalt 10 sekunder. Dessa uppehåll påverkar egentligen inte barnet.

Det finns dock de spädbarn (som du beskriver) som reagerar kraftigare, med att kippa efter andan till exempel. Det påminner då om vad som sker när strupreflexen slår in. Vilket är en funktion som kroppen kan reagerar med då det kommer vätska i halsen. Hur som helst, är det en medfödd reflex som mattas av och avtar med tiden och de allra flesta spädbarn hanterar det utmärkt själva (även om det ser väldigt läskigt ut för föräldrarna).

Hoppas att ni skall slippa uppleva detta igen och att läkaren i så fall är mer omhändertagande och sympatisk.

Mvh Christine

Svar på tråden Omogen andningsreflex