Våran dotter vill inte sova!!
Hej,
Våran dotter är 10 månader gammal och har från start haft någorlunda fasta rutiner, hon har sovit i egen säng, med undantag för amningen första månaderna. Aldrig strulat med sömnen!
För några dagar sedan började hon vakna mitt i natten (mellan kl 1-4) och vägrar somna om. Även på dagen är hon otroligt svårsövd! Vissa kvällar är likadana!
I går somnade hon på kväller prick 19 utan problem, för att 1 timme senare vakna och vägra somna om igen! Det slutade med att jag la mig med henne i hennes rum och sedan lyfte över henne till sin säng.
Så var jag även tvungen att göra idag.
Hon är väldigt trött, lägger igen ögonen, men somnar inte. Gör allt för att hålla sig vaken! Stller sig upp, gråter, sträcker upp armarna och vill bli upplyft ur sängen.
Det kan verka som att hon kommer till ro och somnar, men så fort vi går ur rummet, så vaknar hon och börjar om igen!
Hennes sovrutin har varit nattning vid 19, sen har hon oftast vaknat mellan 5-7 på morgonen. Har hon vaknat vid 5-6 har hon fått en flaska välling och kunnat somna om igen, vaknar hon senare har vi gått upp och ätit frukost tillsammans. På förmiddagen har hon tidigare somnat vid 9-10 och efter det sömn igen vid 14-14.30.
På senare tid har hon (tex idag) inte blivit trött förrän vid 11-tiden, då har hon fått mellis och sedan sovit en längre stund mitt på dagen och ibland hållit sig vaken till sängdags. Vissa kvällar har vi då lagt henne vid 18.30 redan.
Min första fråga är: Är det för tidigt för en 10-månaders att sova bara en gång på dagen?
Ska man då ge lunch före eller efter sovning? Jag tycker hon hinner bli för trött för att äta innan.. Och äter hon efter blir det ju ganska nära mellis och middag på eftermiddagen....
Kan det vara tänder som spökar? Hon har fått 6 tänder redan och dom har kommit på löpande band! Är det ok att ge alvedon på kvällen under en period och se om det hjälper?
Kan det vara en utvecklingsfas??
Ska vi låta henne somna i famnen/itillsammans i sängen, eller är det dumt att förstöra våra rutiner med att somna i egen säng?? Vill inte låta henne gråta sig till sömns! Och det gör hon om vi låter henne vara i sin säng! Hon står upp och gallskriker tills vi kommer in och lägger henne ner igen, sen går vi ut och hon börjar om att gallskrika igen! Hon gråter så hon börjar flämta efter luft! Sen tar det jättelång tid för henne att lugna ner sig igen!
Blev ett långt inlägg det här, men jag hoppas du kan ge nåt tips i alla fall!:)