Vad har ni för grädde i eran jansson?
Jag brukar ju ha 5 %, men det är väl kanske inte såååå gott i en jansson? Mellangrädde? Eller är det verkligen godast med vispgrädde?
Jag brukar ju ha 5 %, men det är väl kanske inte såååå gott i en jansson? Mellangrädde? Eller är det verkligen godast med vispgrädde?
Jag gjorda mina janssons idag med äkta vara Tycker det blir godast så...
jag brukar ha matlagningsgrädde funkar hur bra som helst närjag gör det annars =) men till jul brukar jaghar riktig grädde=)
vispgrädde
Vi har laktosfri grädde i eftersom vi är intoleranta hela bunten. Blir oftast vispgrädden eftersom det blir godast...
Innan jag träffade min man, så brukade jag alltid ha matlagningsgrädde i Jansson. Men så sa min man att den godaste Jansson han ätit var en som en kock hade lagat (en gammal bekant till honom) och han hade tydligen alltid vispgrädde i Jansson. Så jag testade ... och det blev faktiskt såå mycket godare.
Vi äter ju bara Jansson på påsk och jul, så då tycker jag att man kan unna sig lite extra. Nu har jag alltså alltid vispgrädde i och det blir verkligen otroligt gott.
Jag själv har aldrig gjort jannson eftersom jag inte äter det, men min svägerska säger alltid att det ska vara vispgrädde, annars blir det för torrt. Hon vill inte att vår svärmor gör den för hon använder kaffegrädde.
Jag använder alltid superfetergrädde (vispgrädde alltså ) till allt, men i nån sås som kan bli _för_ mastig med det brukar jag byta till mellangrädde. Det är en mer okej kompromiss för mig! (27%-ig, om jag inte minns fel.)
Löjligt att säga att det blir för torrt med fel sorts grädde ! Man kan göra den på mjölk om man vill och den blir inte torr om man använder rätt sorts potatis och tillräckligt med vätska. Men den blir däremot ungefär hundra gånger godare med vispgrädde!
Gör jag nån gång Jansson under året så gör jag en mager variant. Men om jag gör till jul eller påsk eller midsommar, då vill jag unna mig den godaste, godaste Jansson och det ÄR den med vispgrädde i! Det är verkligen skillnad!
Vispgrädde. Ekologisk.
jaha ja Får väl gå på vispgrädde då
Äter själv inte jansson men har riktigt grädde i precis som jag alltid har när jag gör potatisgratäng. Absolut godast tycker jag. Eftersom det äts så sällan så kostar jag på mig riktig grädde.