• Anonym (Bollis)

Ökad talgproduktion på huvudet, hjälp!

Jag behöver tips och råd! Efter graviditeten har jag fått ökad talgproduktion på huvudet. Alltså svettas jag i princip olja nu. Efter en natts sömn är mitt hår som smör från hårbotten och fem centimeter ut, samt det som legat mot ansiktet. Det har till och med lett till att jag efter den här fuktiga sommaren har fått svamp i hårbotten. Mot det har jag ett specialschampo som tar bort svampen men inte tendensen till fett hår. Jag blir galen snart. Jag har kort hår dessutom så det ser verkligen inte klokt ut när det är alldeles fettigt och platt upptill och yvigt runt öronen.

Jag har testat allt känns det som. Oparfymerat schampo, tvätta utan schampo, torrschampo (kliar som fan), tvätta sällan, tvätta ofta. I'm at the end of my wits!!! Är det någon som har något tips att komma med, vart jag ska vända mig, vad jag ska äta, hur jag ska tvätta, eller något annat?

• Svar på tråden Ökad talgproduktion på huvudet, hjälp!
  • Fia 28

En hög dos av pantoten (B5) hjälper mot talgproduktionen i ansiktet, så kanske det kunde hjälpa mot fett hår också?
    När jag tänker efter har mitt hår faktiskt blivit mindre fett efter jag höjt dosen, så det kunde du helt klart prova! 

• Anonym (Wildrat)

Du kan testa att tvätta med bikarbonat (finns i kryddhyllan på ica). antingen med rent pulver eller med lite honung. Blanda ut med vatten och smeta in i hårbotten, gnugga försiktigt (annars river det hål) och skölj ur. Håret känns som svinto när det är blött men blir helt ok när det är torrt. Det är uttorkande utan att göra nån skada.

Om du vill kan du skölja håret med utspädd äppelcidervinäger, det ska vara bra och hjälper lite mot klåda. Späd 0,5dl ÄCV med 4,5dl vatten. Luktar inte så gott men lukten förvinner när håret torkar.

• Anonym (Bollis)
    Fia 28 skrev 2011-08-23 14:17:02 följande:
    En hög dos av pantoten (B5) hjälper mot talgproduktionen i ansiktet, så kanske det kunde hjälpa mot fett hår också?
    När jag tänker efter har mitt hår faktiskt blivit mindre fett efter jag höjt dosen, så det kunde du helt klart prova! 
    Åh, hur får man tag på det?
  • Anonym (Bollis)
    Anonym (Wildrat) skrev 2011-08-23 14:18:16 följande:
    Du kan testa att tvätta med bikarbonat (finns i kryddhyllan på ica). antingen med rent pulver eller med lite honung. Blanda ut med vatten och smeta in i hårbotten, gnugga försiktigt (annars river det hål) och skölj ur. Håret känns som svinto när det är blött men blir helt ok när det är torrt. Det är uttorkande utan att göra nån skada.

Om du vill kan du skölja håret med utspädd äppelcidervinäger, det ska vara bra och hjälper lite mot klåda. Späd 0,5dl ÄCV med 4,5dl vatten. Luktar inte så gott men lukten förvinner när håret torkar.
    Tack för tipsen, ska definitivt prova Solig
Svar på tråden Ökad talgproduktion på huvudet, hjälp!